Ojo en Gotcha gaan samenwerken om het op te nemen tegen Bird en Lime

Ojo en Gotcha gaan samenwerken om het op te nemen tegen Bird en Lime

Vorig artikel Volgend artikel

Ojo, een elektrisch scooter bedrijf uit Californië, heeft aangekondigd dat het zal fuseren met Gotcha, een bedrijf dat elektrische scooters, driewielers en fietsen verhuurd.

Volgens Ojo is de acquisitie van Gotcha hun nieuwe stap om één van de top drie spelers in de first & last mile mobility markt te worden, na marktleiders Lime en Bird. Dat is een ambitieus statement van het bedrijf, als je kijkt naar hoe relatief kort ze in vele steden werkzaam zijn.

Steeds meer bedrijven

Ojo is niet de enige speler in de micromobility markt die door middel van acquisitie wil groeien. Concurrent Bird heeft recentelijk Scoot gekocht en Uber en Lime zijn net een partnership aangegaan. Deze acquisities en partnerships zijn voor bedrijven noodzakelijk omdat de markt, die nog geen drie jaar geleden echt van start ging, maar blijft groeien en er steeds meer bedrijven komen die een graantje mee willen pikken.

Volgens The Verge heeft Ojo met de deal 100% van de aandelen in Gotcha en betaald het bedrijf er 12 miljoen dollar voor. De helft daarvan is vooruitbetaald, de andere helft krijgt Gotcha als het voldoet aan bepaalde afspraken en mijlpalen.

Hoewel Gotcha niet zo bekend is als Bird en Lime, heeft het een sterke positie gecreëerd door zich te focussen op Amerikaanse universiteitscampussen.

Nederland loopt achter

In Nederland zul je de scooters en steps niet zo snel zien. We lopen hier erg achter als het gaat om deeleconomie en elektrische steps. Dit heeft veel te maken met het gebrek aan duidelijke wetgeving en de strenge regels waar de scooters en steps aan moeten voldoen.

Breda wilde de eerste stad in Nederland zijn waar de elektrische deelstep rondrijdt en deel uitmaakt van het verkeer, om zo de problemen rondom first & last mile mobility op te lossen. Daarom klopte de gemeente samen met Bird aan bij minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Echter vond de minister dat de technische eisen eerst aangekaart moeten worden en ging het initiatief dus niet door. Daarom zul je elektrische scooters en steps hier niet snel zien. Volgens Bird, en vele anderen, zal Nederland dan ook het laatste land in Europa zijn waar we ze op de weg zullen zien.

Amy Swinkels

Tekstschrijver die zich in haar vrije tijd vooral bezig houdt met media, entertainment, scripts schrijven en haar hond.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies