Startups29.05.2012

Duurzame denkwonders naar finale in Oeganda


Met moeite maar veel plezier koos een internationale jury van Join Our Core vorige week in Londen 15 duurzame denkwonders uit, waaronder drie Nederlanders. Omdat ijsmerk Ben & Jerry’s gelooft dat succesvol ondernemen en duurzaamheid heel goed samen gaan, schreef het bedrijf in februari de wedstrijd Join Our Core uit.

Daarbij werden jonge slimmeriken opgeroepen hun ondernemersplannen met een duurzame of sociale missie in te sturen. Vijf uitverkoren Nederlandse wereldverbeteraars pitchten op 22 en 23 mei hun ideeën voor een jury vol kopstukken uit de duurzame wereld. Deze halve finales vonden plaats in The Depository in Castle Gibson, een hip ingericht pakhuis dat ook de setting was voor het bekende BBC programma Dragons’ Den.

Volgens Nederlands jurylid Wubbo Ockels was het een moeilijke keuze omdat alle Nederlandse inzendingen de wereld wel een stukje beter zouden maken. De keuze is gevallen op One for One, Fairmail en !SYou vanwege de uitvoerbaarheid van de ideeën, de aansluiting op de idealen van Ben & Jerry’s en, niet onbelangrijk: de bruisende persoonlijkheid van degene die het idee pitchte. 

duurzame-denkwonders-naar-finale-in-oega.jpg
duurzame-denkwonders-naar-finale-in-oega.jpg

Op 12 augustus vertrekken deze ondernemende wereldverbeteraars voor tien dagen naar Oeganda voor het laatste onderdeel van de wedstrijd. De vijf uiteindelijke winnaars krijgen ieder 10.000 euro en mogen hun bedrijf promoten op een nieuwe Ben & Jerry’s ijssmaak. Uit ieder land zal een winnaar gekozen worden, er zal dus zeker een Nederlandse winnaar zijn. De drie Nederlandse finalisten:

!SYOU// co-designed sneakers – Jaap Spoorenberg
!SYOU wil de sneaker industrie veranderen met unieke gympen die geproduceerd worden in samenwerking met bepaalde ontwikkelingslanden. Ze worden mede ontworpen door lokaal talent en lokaal gewonnen materialen en de winst wordt eerlijk verdeeld. Het motto is ‘Trade, not Aid’.

FairMail – Peter den Hond
FairMail produceert fairtrade wenskaarten met foto’s uit exotische oorden. De foto’s op de kaarten worden genomen door kansarme jongeren uit Peru, India en binnenkort ook uit Marokko. De tieners ontvangen een gratis camera, een cursus fotografie, ziektekostenverzekeringen voor hun familie en steun bij plannen voor hun toekomst. Bovendien krijgen ze vijftig procent van de opbrengst van de kaarten.

One for One – Wouter Durville
One for One is een organisatie die groene energie, ziektekostenverzekeringen en waterflesjes verkoopt op een ‘buy one, give one’ basis. Voor ieder product dat een klant koopt, wordt eenzelfde product geschonken aan iemand in nood. Bijvoorbeeld: als iemand een ziektekostenverzekering aanschaft, krijgt een wees in Tanzania er ook een. Daarbij probeert One for One zo duurzaam mogelijk te ondernemen, zo zijn de waterflessen een goed alternatief voor de vele plastic flesjes die weggegooid worden. Met de verkoop van waterflessen worden waterpompen in Malawi geplaatst.

...

Verder lezen over Duurzaamheid

Zo zit het straks met je zonnepanelen als de salderingsregeling stopt

De kosten die de overheid heeft aan de salderingsregeling zijn 665 miljoen euro per jaar. In de Tweede Kamer werd er daarom al gekozen voor een afschaffing van de regeling.

Technology11.12.2024

Zo zit het straks met je zonnepanelen als de salderingsregeling stopt

De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom

Ben jij ook alweer op zoek naar leuke cadeaus voor de feestdagen? Het vinden van een cadeau dat zowel origineel als passend is, kan best een uitdaging zijn. Om je te helpen, hebben we een lijst samengesteld met de 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom. Deze cadeaus zijn veelzijdig en gegarandeerd een succes!

Lifestyle09.12.2024

De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Je krijgt van je provider een berichtje dat je kunt verlengen. Leuk! Misschien ga je, omdat je dat nu eenmaal zo gewend bent, meteen op zoek naar een mooi nieuw toestel. Maar is een Sim Only niet eigenlijk iets beter? Dit is waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is.

Mobile02.12.2024

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in het zero-emissiegedeelte van de stad rijden. 

Automotive25.11.2024

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

Ericsson gaat met zijn Nederlandse hoofdkantoor naar Breda. Na 100 jaar in Rijen verhuist het bedrijf in het eerste kwartaal van 2025 naar het moderne 5Tracks-gebouw in Breda. De nieuwe locatie in de buurt van het centraal station Breda is gekozen vanwege de bereikbaarheid, duurzaamheid en de mogelijkheid om jong talent aan te trekken. Hoewel de verhuizing het einde van een tijdperk betekent, blijft Ericsson’s screening en logistiek centrum in Rijen.

DC Business14.11.2024

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

voor groei, innovatie en duurzaamheid
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?