Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Even een selfie op Instagram zetten, dat doen de meeste mensen niet in een seconde. Veel mensen gaan toch even alle filters af om te zien of het mooier kan. Sommige mensen zetten zelfs al voor ze de foto schieten een filter over hun foto heen. Dat kan heftig zijn, zoals die van Snapchat of Instagram, of iets normaler, zoals die van smartphones zelf. Zelfs babies en honden moeten eraan geloven. Al die filters: gaan we onszelf daar niet anders door zien? Hier is veel onderzoek naar gedaan en wat blijkt: ja. Tenminste, voor zover het gaat om jongeren en volwassen mensen.
Filter or no filter?
Op zich komt het in elke generatie voor: het constante vergelijken met anderen. Of dat nu is op de sportclub of op social media: het brein van de mens zit nu eenmaal zo in elkaar. Het spijtige is alleen dat op social media de filters vaak erg hetzelfde zijn, waardoor we een heel homogeen beeld van schoonheid krijgen. Vroeger waren dat misschien zo wit mogelijke, romige vrouwen, zoals Rubens ze schilderde: inmiddels is dat een zongekuste egale teint met dikke Kylie Jenner-lippen en grote ogen met een flinke rand wimpers. En voor mannen geldt uiteraard iets anders: grote spieren, witte tanden en een volle kop met haar.
Dat zie je ook terug in wat mensen aan plastische chirurgie laten doen en met botox en fillers: de huid moet zo strak mogelijk, terwijl de lippen steeds verder worden opgepompt. Zet een gemiddeld televisieprogramma zoals Ex on the Beach aan en de vrouwen lijken vaak wel Siamese tweelingen door hun exact dezelfde looks. We zijn zo gewend om die looks te zien, dat mensen het tegenwoordig qua filters nog maar 60 procent van de tijd kunnen herkennen dat er ook echt een filter is gebruikt, zo blijkt uit een studie.
Facebook en Instagram
Dat is een probleem, want hierdoor krijgen mensen ongezonde schoonheidsidealen om na te streven. Facebook en Instagram weten ook dat het gebruik van filters een enorm slechte invloed heeft op jongeren. Dit blijkt uit documenten die de Washington Post onder ogen kreeg.
In de artikelen rondom The Facebook Papers publiceerde de krant het allemaal: Facebook weet heel goed dat het samen met Instagram een slechte invloed heeft op de mentale gezondheid van met name jongeren. Een aantal ongemakkelijke weken volgden voor Meta, het moederbedrijf, maar er veranderde weinig, behalve dat ouders wat meer controle kregen, er iets werd gedaan aan doomscrolling en Instagram voor Kinderen on hold werd gezet.
Ruzie met de spiegel
We zijn door het coronavirus en de beperkingen hieromtrent steeds meer social media gaan gebruiken, dus het probleem groeit. Social mediagebruik schijnt zelfs 20 procent te zijn gestegen sinds begin 2020. Uit onderzoek blijkt zelfs dat mensen een kwart meer tijd besteden dan normaal aan het bewerken van hun video’s en foto’s.
Psychologen maken zich er grote zorgen om: hoe meer je een filter op jezelf zet, hoe meer het beeld van je spiegel niet meer past bij hoe je jezelf graag wil zien, namelijk met filters. Tot je elke spiegel gaat ‘haten’ omdat dit een beeld van jezelf geeft dat niet past bij hoe je jezelf inmiddels ziet. Immers zijn de enige momenten dat we onszelf zien ofwel in een spiegel, ofwel op een foto of video. Als die tweede categorie allemaal gefilterd zijn, dan wordt de spiegel een steeds vreemdere gewaarwording.
Make-up en plastische chirurgie
Logisch dus dat je dan eerder overstapt op cosmetische chirurgie. Iets wat ook constant door celebrities wordt geadverteerd. Uit een onderzoek uit 2021 onder 200 jongeren van 13 tot 21, bleek dat mensen die wekelijks een beautyfilter gebruiken vaker aan de cosmetische chirurgie willen. Op hun leeftijd al.
Ook gaan jongeren al vroeg make-up dragen, want dat is de niet-chirurgische manier om jezelf cosmetisch op te poetsen: shapen, dikkere lippen creëren: alles voor die Kardashian-look. Je ziet het zelfs terug in de mode: alles zijn nude-tinten en egale kleuren, typisch iets waar de Kardashians bekend om zijn.
Een extra dimensie
Wat we net stelden, over hoe mensen zich altijd hebben gemeten met anderen, dat klopt, alleen brengt social media er een heel ander perspectief bij: je gaat namelijk jezelf vergelijken met jezelf met filter. Dat is waarom er zoveel aandacht is voor social media-filters en hun invloed op mensen: ze hebben invloed die veel dieper gaat en nog veel directer is dan jezelf slechts naast het hoofd van Kim Kardashian of een fitnessguru zetten: je zet jezelf naar een soort verknipte versie van jezelf.
Helemaal als mensen die fakeversie ook nog eens gaan liken, dan krijg je er ook nog een shot dopamine van waardoor je dat weer wil voelen. Hierdoor ga je mogelijk steeds vaker filters gebruiken, waardoor je je echte zelf steeds minder ziet en de weg naar plastische chirurgie steeds meer vrij komt. Kortom, je creëert een spiraal waar je maar moeilijk uit kunt komen.
Aardiger zijn voor jezelf
Kortom, door al die filters op social media en de likes die we daar vervolgens op krijgen, gaan we onszelf anders zien. We vinden door steeds hetzelfde plaatje te zien alleen maar meer manieren waarop wij niet in het plaatje passen.
Hierdoor raden psychologen aan om minder tijd op social media te spenderen en op een vriendelijkere manier met je lijf bezig te zijn om je gezond en lekker in je vel te voelen. Probeer zelf eens foto’s zonder filters te plaatsen en help jezelf herinneren dat social media nu eenmaal een beeld wegzetten dat niet realistisch is. ‘Blijf (bij) jezelf’, luidt het devies, want uiteindelijk zijn we volgens experts zonder die filters beter af dan met.
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Verder lezen over Fotofilters
Technology24.10.2022
Nieuwe AI-tool voegt weer kleur toe aan zwart-witfoto’s
Social Media08.07.2021
Filters gebruiken in Google Meet: eindelijk kan het
Mobile15.06.2020
Dit is de nieuwe app van Adobe met toffe filters voor je foto’s
Photoshop CameraLifestyle27.02.2019
Je wil een foto bewerken, hoe doe je dat?
Social Media27.11.2017
Snapchat lanceert nieuwe filters die herkennen wat in je foto zit
Online26.01.2017
Klaar met Meitu? Opvolger Pitu geeft je nog meer foto-gekkigheid
Technology28.12.2016
Nepnieuws is al erg, maar nepbeelden en -video’s komen er ook aan
In de toekomst is niks meer waarNieuws28.10.2016
Na Prisma en Facebook nu ook Google aan de videofilters
Verder lezen over Instagram
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media26.11.2024
Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen
Social Media24.11.2024
Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Verder lezen over Snapchat
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media03.10.2024
Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners
Social Media17.09.2024
Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril
Social Media27.08.2024
Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen
Social Media12.08.2024
Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent
Social Media07.08.2024
Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland
Verder lezen over Sociale netwerken
Social Media06.12.2024
5 redenen om Bluesky te gebruiken
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media02.12.2024
Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media29.11.2024
In Australië geen social media meer onder de 16 jaar
Social Media26.11.2024
Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen
Social Media22.11.2024
LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt
Social Media21.11.2024