Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Je hoeft de zin ‘Never Gonna Give You Up’ maar te lezen en je hoort Rick Astley’s het al zingen. Het nummer was al een grote hit toen hij in 1987 uitkwam, maar eigenlijk komt het echte succes 34 jaar later: het nummer heeft 1 miljard views op YouTube. Dat komt niet zozeer omdat het nummer veel fans heeft door het muzikale arrangement: het wordt vaak gebruikt als grapje op het internet dat ook wel Rickrollen wordt genoemd.
Rickrollen
Rickrollen is ongeveer hetzelfde als je vingers bij elkaar houden en deze uit je zak halen, met als doel om iemand te laten kijken. Het zijn flauwe grapjes die sommige vriendengroepen al jaren bezighouden. Rickroll is hiervan het internet-equivalent. Het doel is om te zorgen dat iemand op een linkje klikt en die nieuwsgierigheid te ‘straffen’ of eigenlijk uit te lachen door het linkje naar het nummer Never Gonna Give You Up van Rick Astley te laten gaan. Dat gebeurt zo vaak, dat het nummer nu 1 miljard views heeft op YouTube.
Rick Astley zelf heeft ook gereageerd op het nieuws: “Geweldig, gestoord, wondelijk!” Hij voelt zich een enorme geluksvogel dat zijn heerlijk foute nummer uit de 80’s nog altijd wordt gevonden. Het is trouwens geen record, want er zijn nummers die meer dan 7 miljard views hebben, zoals Despacito van Luis Fonsi, of 5 miljard: Shape of You van Ed Sheeran. Wel is het bijzonder dat het een nummer lukt dat is gemaakt ver voordat YouTube of überhaupt het internet bestond. Iemand heeft er zelfs een 4K-remaster van gemaakt waarin je nog beter kunt zien wat voor soepele knietjes Astley in die tijd had.
De geschiedenis van de Rickroll
Hoe zit het eigenlijk met de geschiedenis van Rickrolling? Het begon in 2006 toen het nummer op het beruchte forum 4Chan rondzong. Het kwam voort uit Duckrolling en uiteindelijk werd het door YouTube groot gemaakt tijdens het 1 april-evenement in 2008. In eerste instantie vond Astley het wat ingewikkeld. Hij is zelfs zelf een paar keer succesvol geRickrolled, tot groot vermaak van het publiek. Uiteindelijk heeft hij echter tijdens de Thanksgiving Day Parade van Macy’s in 2008 laten zien dat hij het compleet heeft omarmd. Een verstandige keuze, want mede daardoor heeft de beste man 1 miljard views behaald.
Fotocredits: Alexas_Fotos
Verder lezen over Music
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Gadgets26.03.2024
Vinyl blijft het winnen van CD’s: dit is waarom
Lekker analoogEntertainment15.03.2024
Fans van Taylor Swift zorgen voor aardbeving
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendOnline01.03.2024
10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster
Tips tegen ticketstressNieuws29.02.2024
Live muziek doet meer met je dan Spotify
Verder lezen over YouTube
Video08.04.2024
10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Gaming18.03.2024
YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis
Video18.03.2024
Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Social Media30.01.2024
TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Social Media12.01.2024