Floyd is journalist en al jarenlang als razende reporter werkzaam in de (landelijke) media. Daarnaast een passievolle podcastmaker en hij staat graag voor of achter de camera.
Wat gebeurt er met de foto’s op jouw telefoon als je plotseling komt te overlijden? Wie mag jouw e-mails lezen als je er niet meer bent? En wat moet er na je dood met jouw socialmedia-accounts gebeuren; laten verwijderen of wil je via een herdenkingspagina digitaal voortleven? Je denkt er waarschijnlijk liever niet over na, maar wat gebeurt er met je online leven als je offline leven ophoudt? Het Lectoraat Zorg om Naasten van Hogeschool Rotterdam wil mensen stimuleren na te denken over hun digitale nalatenschap. Om zo conflicten te voorkomen of om nabestaanden niet met extra zorgen achter te laten.
Filmpjes met een dilemma
Het lectoraat Zorg om Naasten heeft drie filmpjes gemaakt, die steeds een ander dilemma voorleggen. Een voorbeeld zijn de vele foto’s op de computer van Eva, die aan corona overleed. Eva’s fotoarchief bestaat uit duizenden foto’s, veelal van haar drie dochters en haar – inmiddels – ex-man. Zij willen allemaal over het fotoarchief beschikken, maar één van die dochters heeft al jarenlang geen contact meer met haar moeder. En hoe logisch is het dat de ex-man over de foto’s mag beschikken? “In de drie situaties ontstaan er dilemma’s over het digitale nalatenschap omdat de hoofdpersonen hier niets over hadden vastgelegd”, zegt Erica Witkamp, lector Zorg om Naasten. “Dit kan in de praktijk voor conflicten of problemen voor nabestaanden zorgen. Niet alleen over foto’s, herdenkingspagina’s of socialmedia-accounts, maar ook over documenten die in de cloud zijn opgeslagen, cryptocurrency als bitcoins, of films en games waarvan iemand ‘digitaal eigenaar’ was.
Om conflicten te voorkomen of om nabestaanden niet met extra zorgen achter te laten, is het van belang dat mensen vastleggen wat er met hun digitale ‘bezittingen’ moet gebeuren als zij overlijden. Net zoals mensen ook een testament maken of hun uitvaartwensen op papier vastleggen. Witkamp: Door het tonen van de filmpjes hoopt het lectoraat mensen te stimuleren over hun digitale leven na te denken. Vandaar dat we ieder filmpje eindigen met de vraag: ‘Hoe denk jij erover? De filmpjes kunnen overigens ook in lesverband gebruikt worden. Ieder filmpje vormt een ideaal startpunt voor een discussie over de vraag wie van de partijen het meest recht heeft recht heeft op wat iemand digitaal nalaat.” Ze sluiten ook aan bij een thema van de serious game Make Me Think, ontwikkeld om ethische dilemma’s bij technologie te bespreken in het onderwijs.
Onderzoek De Dooie Hoek op Lowlands
Hogeschool Rotterdam heeft in 2019 onderzoek uitgevoerd op Lowlands. Uit dit onderzoek blijkt dat van de 368 deelnemers (leeftijd 18-66 jaar), 74% het belangrijk vindt om online foto’s, filmpjes en socialmedia-profielen van anderen na hun overlijden te kunnen bezoeken. Tegelijkertijd wil 70% dat hun eigen accounts en profielen op internet niet toegankelijk blijven. Maar 77% heeft niets geregeld omtrent toegang tot telefoon, laptop of online accounts. Het jaarlijks onderzoek van de Digital Legacy Association in Groot-Brittannië toont vergelijkbare uitkomsten.
Gisteren was het de Dag van de Privacy. De filmpjes zijn bewust aan de vooravond daarvan online gezet. Digitale nalatenschap heeft immers een sterke connectie met privacy. Aangezien overleden mensen geen bezittingen meer kunnen hebben, is het de vraag wie van de nabestaanden er wél over de digitale ‘eigendommen’ mag beschikken. Er is daarbij altijd het risico dat de privacy van de overledene geschonden wordt.
Samenwerking filmpjes
Voor het ontwikkelen van de filmpjes binnen het project Digitale Nalatenschap heeft Kenniscentrum Zorginnovatie (Hogeschool Rotterdam) samengewerkt met Rianne Beijersbergen van Henegouwen (vormgever en student aan de Willem de Kooning Academie) en Rob Bruntink (Bureau MORBidee). De filmpjes zijn gemaakt door Renée van den Kerkhof.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Instagram
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media20.03.2024
Threads toont eindelijk de trending topics
Social Media18.03.2024
Tijdreizen op Instagram: posten in het verleden straks mogelijk
Instagram laat je tijdreizenVerder lezen over Privacy
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Mobile07.12.2023
Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?
Verder lezen over Twitter
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersSocial Media08.02.2024
BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag
Verder lezen over WhatsApp
Mobile28.03.2024
5 slimme dingen die binnenkort naar WhatsApp komen
Social Media22.02.2024
Je kunt teksten in WhatsApp er nu anders uit laten zien
Social Media16.02.2024
Vijf dingen die we graag anders zien aan WhatsApp-kanalen
Social Media12.02.2024
WhatsApp krijgt binnenkort de grootste update ooit
Wat is jouw gebruikersnaam?Online07.02.2024
Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers
WhatsApp-alternatief boert goedSocial Media26.01.2024
Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren
Social Media07.12.2023
WhatsApp-buurtpreventie: geeft dat wel echt een veiliger gevoel?
Social Media01.12.2023
Meespieken in je WhatsApp kan niet meer: berichten achter code
Verder lezen over YouTube
Video08.04.2024
10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Gaming18.03.2024
YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis
Video18.03.2024
Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Social Media30.01.2024
TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Social Media12.01.2024