De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Een mock-facebook post van Burger King Nederland gaat viral. In de post trekt de fastfoodketen van leer tegen Bert Kooijman, “een volwassen man uit Doetinchem met een baan en een huis”, die eerst zegt dat hij geen mayo bij zijn patat wil, en vijf minuten later toch om mayo komt vragen. “Natuurlijk hebben we meteen een klacht ingediend bij Bert thuis,” aldus BKN. Grappig, die omgekeerde wereld. Natuurlijk gaat dat viral.
Maar een moment van bezinning laat zien dat het nog helemaal niet zo ver gezocht is, dat bedrijven zich als consumenten gaan gedragen.
Gig Economy
Met de toetreding van de millenials flexibiliseert de arbeidsmarkt. Deze generatie groeide op tijdens de crisis en heeft daardoor een radicaal ander perspectief op werk. Tien jaar geleden had 45 procent van alle 23-jarigen in Nederland een vast contract, op dit moment is dat nog maar 28 procent. Bijna een derde van de 25- tot 35-jarigen stroomden tussen 2012 en 2015 door van een flex- naar een vast contract; tien jaar terug was dat meer dan 40 procent.
Voor oudere generaties klinkt dat misschien zorgwekkend, maar voor veel Millenials is dat een bewuste keuze. Eén baan zou eenzijdig zijn. Te weinig persoonlijke ruimte bieden. Nooit het volledige palet aan talenten tot z’n recht laten komen. Veel millenials kiezen ervoor meerdere banen naast elkaar te hebben (bijvoorbeeld Barista/Blogger/Bezorger) en bouwen zo een kleurrijke portfoliocarrière op. Het is duidelijk: de Gig Economy begint ook in Nederland voet aan de grond te krijgen. En dat zet aan tot nadenken.
Schaalbaar zakendoen
De opkomst van de flexibele werknemer is onlosmakelijk verbonden met het succes van flexibele werkgevers zoals Deliveroo, Foodora en Uber. In de steeds onrustigere economie zien we dat bedrijven die het hardst kunnen groeien schaalbaar ingericht zijn. Dat wil zeggen: bedrijven die hun vaste lasten laag houden. Booking.com heeft geen eigen hotels, Airbnb geen huizen, Snappcar geen auto’s, Flixbus geen bussen, Uber heeft geen taxi’s en ook geen chauffeurs in dienst en ook Helpling heeft geen schoonmakers op de payroll. Vaste medewerkers zijn immers vaste lasten. Deze bedrijven realiseren continue groei met behulp van een flexibele schil. Dat wil zeggen: in plaats van vaste werknemers worden portfolioprofessionals ingezet, die geen verdere kosten met zich meebrengen wanneer je ze niet meer nodig hebt.
Subscription economy
Terwijl bedrijven hun kosten zoveel mogelijk van vast naar flexibel omzetten, vertoont zich bij hun inkomsten een tegengestelde verschuiving. In het nieuwe businessmodel staat niet het aantal producten dat verkocht wordt centraal, maar de langdurige relatie met de klant. Liefst in de vorm van een abonnement. Online kopen mensen geen muziek, films, software of opslagruimte meer, maar huren ze maandelijkse toegang. Ook offline dringt het fenomeen door: van verse ingrediënten om mee te koken via HelloFresh tot duurzaam wc-papier van The Good Roll. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is abonnement voor. Voor de Netflixen, Spotifies, Clouds en Helplings van deze wereld komt dat komt de voorspelbaarheid van hun cashflow ten goede, met grote voordelen voor de bedrijfsvoering als gevolg.
Stoelendans
We bevinden ons op een interessant omslagpunt: vroeger hadden bedrijven vooral hoge vaste lasten en variabele inkomsten. Het businessmodel van de toekomst is juist gebaseerd op flexibele lasten en stabiele inkomsten. Op het niveau van het individu zien we juist een tegengestelde ontwikkeling: van stabiele inkomens en variabele lasten naar flexibele inkomsten en een stabiel uitgavepatroon. De stoelendans van de arbeidsmarkt anno 2017 is niet die van kandidaten onderling. Het zijn bedrijven/werkgevers en consumenten/werknemers die kruislings van positie wisselen. Er is fundamentele verschuiving zichtbaar waar bedrijven zich als personen gaan gedragen, en personen als bedrijven. Maar of dat echt zo grappig is…
Deze blogpost is geschreven door Deborah Klaassen, Content Director bij topofminds.
[Afbeelding ©
Rawpixel.com
– Adobe Stock]
Verder lezen over Bedrijven
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
DC Business09.04.2024
Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?
Technology28.03.2024
Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft
Gadgets07.03.2024
Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business
DC Business29.02.2024
Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen
DC Business25.02.2024
Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben
Online13.02.2024
Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt
DC Business31.01.2024
Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!
Verder lezen over Consument
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Nieuws02.10.2023
Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Viral
Social Media13.04.2024
Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media10.03.2024
Deze week viral: nieuwe Mario-animatiefilm en de baby van Messi
Social Media03.03.2024
Deze week viral: broccoli, doventolk en ijsvogels
Social Media01.03.2024