De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Een mock-facebook post van Burger King Nederland gaat viral. In de post trekt de fastfoodketen van leer tegen Bert Kooijman, “een volwassen man uit Doetinchem met een baan en een huis”, die eerst zegt dat hij geen mayo bij zijn patat wil, en vijf minuten later toch om mayo komt vragen. “Natuurlijk hebben we meteen een klacht ingediend bij Bert thuis,” aldus BKN. Grappig, die omgekeerde wereld. Natuurlijk gaat dat viral.
Maar een moment van bezinning laat zien dat het nog helemaal niet zo ver gezocht is, dat bedrijven zich als consumenten gaan gedragen.
Gig Economy
Met de toetreding van de millenials flexibiliseert de arbeidsmarkt. Deze generatie groeide op tijdens de crisis en heeft daardoor een radicaal ander perspectief op werk. Tien jaar geleden had 45 procent van alle 23-jarigen in Nederland een vast contract, op dit moment is dat nog maar 28 procent. Bijna een derde van de 25- tot 35-jarigen stroomden tussen 2012 en 2015 door van een flex- naar een vast contract; tien jaar terug was dat meer dan 40 procent.
Voor oudere generaties klinkt dat misschien zorgwekkend, maar voor veel Millenials is dat een bewuste keuze. Eén baan zou eenzijdig zijn. Te weinig persoonlijke ruimte bieden. Nooit het volledige palet aan talenten tot z’n recht laten komen. Veel millenials kiezen ervoor meerdere banen naast elkaar te hebben (bijvoorbeeld Barista/Blogger/Bezorger) en bouwen zo een kleurrijke portfoliocarrière op. Het is duidelijk: de Gig Economy begint ook in Nederland voet aan de grond te krijgen. En dat zet aan tot nadenken.
Schaalbaar zakendoen
De opkomst van de flexibele werknemer is onlosmakelijk verbonden met het succes van flexibele werkgevers zoals Deliveroo, Foodora en Uber. In de steeds onrustigere economie zien we dat bedrijven die het hardst kunnen groeien schaalbaar ingericht zijn. Dat wil zeggen: bedrijven die hun vaste lasten laag houden. Booking.com heeft geen eigen hotels, Airbnb geen huizen, Snappcar geen auto’s, Flixbus geen bussen, Uber heeft geen taxi’s en ook geen chauffeurs in dienst en ook Helpling heeft geen schoonmakers op de payroll. Vaste medewerkers zijn immers vaste lasten. Deze bedrijven realiseren continue groei met behulp van een flexibele schil. Dat wil zeggen: in plaats van vaste werknemers worden portfolioprofessionals ingezet, die geen verdere kosten met zich meebrengen wanneer je ze niet meer nodig hebt.
Subscription economy
Terwijl bedrijven hun kosten zoveel mogelijk van vast naar flexibel omzetten, vertoont zich bij hun inkomsten een tegengestelde verschuiving. In het nieuwe businessmodel staat niet het aantal producten dat verkocht wordt centraal, maar de langdurige relatie met de klant. Liefst in de vorm van een abonnement. Online kopen mensen geen muziek, films, software of opslagruimte meer, maar huren ze maandelijkse toegang. Ook offline dringt het fenomeen door: van verse ingrediënten om mee te koken via HelloFresh tot duurzaam wc-papier van The Good Roll. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is abonnement voor. Voor de Netflixen, Spotifies, Clouds en Helplings van deze wereld komt dat komt de voorspelbaarheid van hun cashflow ten goede, met grote voordelen voor de bedrijfsvoering als gevolg.
Stoelendans
We bevinden ons op een interessant omslagpunt: vroeger hadden bedrijven vooral hoge vaste lasten en variabele inkomsten. Het businessmodel van de toekomst is juist gebaseerd op flexibele lasten en stabiele inkomsten. Op het niveau van het individu zien we juist een tegengestelde ontwikkeling: van stabiele inkomens en variabele lasten naar flexibele inkomsten en een stabiel uitgavepatroon. De stoelendans van de arbeidsmarkt anno 2017 is niet die van kandidaten onderling. Het zijn bedrijven/werkgevers en consumenten/werknemers die kruislings van positie wisselen. Er is fundamentele verschuiving zichtbaar waar bedrijven zich als personen gaan gedragen, en personen als bedrijven. Maar of dat echt zo grappig is…
Deze blogpost is geschreven door Deborah Klaassen, Content Director bij topofminds.
[Afbeelding ©
Rawpixel.com
– Adobe Stock]
Verder lezen over Bedrijven
Lifestyle04.09.2024
5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket
DC Business30.08.2024
De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers
Lifestyle05.08.2024
Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?
DC Business29.07.2024
Toekomst van kantoorruimte: terug naar kantoor of toch thuis blijven werken?
Artificial Intelligence24.07.2024
Welzijn op de werkplek met AI collega’s
DC Business21.06.2024
5x tips om van jouw werkplek een chille omgeving te maken
Startups15.05.2024
5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start
DC Business15.05.2024
Trends in 2024 voor bedrukte relatiegeschenken: Wat is hot en wat niet?
Verder lezen over Consument
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Verder lezen over Facebook
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Verder lezen over Viral
Social Media25.08.2024
Deze Week Viral: very demure, very mindful uitgelegd
Social Media18.08.2024
Deze week viral: komkommer, raw dogging en giga-zendmast
Social Media11.08.2024
Deze Week Viral: breakdancers, synchroonzwemmers en meer
Social Media04.08.2024
Deze Week Viral: heel veel Olympische Spelen en.. zeehonden
Social Media14.07.2024
Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi
Social Media07.07.2024
Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank
Social Media30.06.2024
Deze Week Viral: eerlijke vinder, Toys R Us en huilende baby’s
Social Media22.06.2024