​Waarom grote bedrijven social media volledig in de steek laten

​Waarom grote bedrijven social media volledig in de steek laten

Vorig artikel Volgend artikel

Coca Cola stopt tijdelijk met adverteren op social media. Net als Unilever, Patagonia, Verizon en meer bedrijven. Opmerkelijk, want social media zijn dé manier om in één keer een grote schare aan mensen te bereiken, vaak heel specifiek op doelgroep. Dit is de reden dat Facebook, Twitter en meer sociale platformen worden geboycot.

Coca Cola en Facebook

Alles wat met grote bedrijven en grote social media platformen te maken heeft, is groot. Het bereik vanuit Facebook is gigantisch: het budget vanuit Coca Cola is gigantisch. Geen wonder dus dat die elkaar al jaren weten te vinden om te zorgen dat de juiste doelgroep wordt voorzien van betaalde advertenties voor de frisdrank.

Daar komt nu tijdelijk een stop op. Niet omdat Coca Cola niet tevreden is, maar omdat de huidige situatie in de wereld hierom vraagt. Diverse mensenrechtenorganisaties hebben opgeroepen tot een social media-boycot. De reden dat hiertoe wordt opgeroepen is omdat er veel haat wordt verspreid en dat ze mensen geen objectief beeld geven. Like je immers allemaal politiek rechtse posts, dan krijg je vanzelf die van de linkerkant helemaal niet meer te zien.

Hoewel dat hatelijk spreken op social media wordt gedaan door gebruikers, en niet door de bedrijven achter de kanalen, zijn juist die algoritmes wel de verantwoordelijkheid van Facebook-ceo Mark Zuckerberg en consorten. Unilever vindt het in deze tijden geen waarde toevoegen voor mensen en voor de maatschappij, als deze platforms worden gebruikt voor advertenties vanuit de retailer.

Verkiezingsjaar

Het wil niet zeggen dat Unilever nu voor altijd klaar is met social media-advertenties, maar zolang de enorme onrust in de wereld voortduurt wel. Zeker in Amerika duurt dat voort, want het is een verkiezingsjaar. En een belangrijke, want Trump is één van de meest geruchtmakende presidenten die het land ooit kende. En niet geheel toevallig ook zeer aanwezig op social media.

Bij Facebook heeft het besluit van de grote bedrijven wel iets in gang gezet, maar dat lijkt niet voldoende. Zuckerberg heeft gezegd dat alle posts die te maken hebben met de verkiezingen worden voorzien van een linkje naar een objectieve verkiezings-informatiehub. Ook heeft het de regels (en het verbod) op hatelijke teksten en video’s in advertenties aangescherpt.

Social media boycot

Burgerrechtenorganisaties zoals Color of Change en de Anti-Defamation League hebben alle bedrijven die weleens adverteren op Facebook opgeroepen in ieder geval in de maand juli geen geld te spenderen aan advertenties op dat kanaal. Dit om een vuist te maken tegen het beleid rondom en het gevaar van social media. Unilever trekt dat dus verder door en heeft voor de rest van dit jaar aangegeven niets uit te geven op Facebook en Twitter.

Het gaat in ieder geval een zware tijd worden voor Twitter, Instagram en Facebook: Unilever (bekend van onder andere Axe en De Vegetarische Slager) alleen al spendeert jaarlijk 8 miljard dollar aan adverteren. De aandelen van de social media zijn in ieder geval al flink aan kelderen en het lijkt er niet op dat die situatie voor Facebook en Twitter de komende dagen verbetert.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies