Social Media27.06.2020

​Waarom grote bedrijven social media volledig in de steek laten


Coca Cola stopt tijdelijk met adverteren op social media. Net als Unilever, Patagonia, Verizon en meer bedrijven. Opmerkelijk, want social media zijn dé manier om in één keer een grote schare aan mensen te bereiken, vaak heel specifiek op doelgroep. Dit is de reden dat Facebook, Twitter en meer sociale platformen worden geboycot.

Coca Cola en Facebook

Alles wat met grote bedrijven en grote social media platformen te maken heeft, is groot. Het bereik vanuit Facebook is gigantisch: het budget vanuit Coca Cola is gigantisch. Geen wonder dus dat die elkaar al jaren weten te vinden om te zorgen dat de juiste doelgroep wordt voorzien van betaalde advertenties voor de frisdrank.

Daar komt nu tijdelijk een stop op. Niet omdat Coca Cola niet tevreden is, maar omdat de huidige situatie in de wereld hierom vraagt. Diverse mensenrechtenorganisaties hebben opgeroepen tot een social media-boycot. De reden dat hiertoe wordt opgeroepen is omdat er veel haat wordt verspreid en dat ze mensen geen objectief beeld geven. Like je immers allemaal politiek rechtse posts, dan krijg je vanzelf die van de linkerkant helemaal niet meer te zien.

Hoewel dat hatelijk spreken op social media wordt gedaan door gebruikers, en niet door de bedrijven achter de kanalen, zijn juist die algoritmes wel de verantwoordelijkheid van Facebook-ceo Mark Zuckerberg en consorten. Unilever vindt het in deze tijden geen waarde toevoegen voor mensen en voor de maatschappij, als deze platforms worden gebruikt voor advertenties vanuit de retailer.

Verkiezingsjaar

Het wil niet zeggen dat Unilever nu voor altijd klaar is met social media-advertenties, maar zolang de enorme onrust in de wereld voortduurt wel. Zeker in Amerika duurt dat voort, want het is een verkiezingsjaar. En een belangrijke, want Trump is één van de meest geruchtmakende presidenten die het land ooit kende. En niet geheel toevallig ook zeer aanwezig op social media.

Bij Facebook heeft het besluit van de grote bedrijven wel iets in gang gezet, maar dat lijkt niet voldoende. Zuckerberg heeft gezegd dat alle posts die te maken hebben met de verkiezingen worden voorzien van een linkje naar een objectieve verkiezings-informatiehub. Ook heeft het de regels (en het verbod) op hatelijke teksten en video’s in advertenties aangescherpt.

Social media boycot

Burgerrechtenorganisaties zoals Color of Change en de Anti-Defamation League hebben alle bedrijven die weleens adverteren op Facebook opgeroepen in ieder geval in de maand juli geen geld te spenderen aan advertenties op dat kanaal. Dit om een vuist te maken tegen het beleid rondom en het gevaar van social media. Unilever trekt dat dus verder door en heeft voor de rest van dit jaar aangegeven niets uit te geven op Facebook en Twitter.

Het gaat in ieder geval een zware tijd worden voor Twitter, Instagram en Facebook: Unilever (bekend van onder andere Axe en De Vegetarische Slager) alleen al spendeert jaarlijk 8 miljard dollar aan adverteren. De aandelen van de social media zijn in ieder geval al flink aan kelderen en het lijkt er niet op dat die situatie voor Facebook en Twitter de komende dagen verbetert.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt