Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
“Niet alle momenten zijn blijvend. Per direct verwijderen we voor de meeste gebruikers de optie om Moments te creëren, terwijl we ons focussen op het verbeteren van andere ervaringen.” Dat zijn de woorden van Twitter, dat per direct stopt met de optie Moments. Je kunt nog wel je oude Moments bekijken en Live-evenementen volgen op het medium, maar voor wat betreft het maken van nieuwe Moments is het het uit met de pret.
Twitter Moments
Moments laat zich het beste vergelijken met de ronde bolletjes van Instagram: die waar je een hele Story onder kunt plaatsen. Je kunt zelf kiezen welke afbeelding de ‘voorkant’ wordt en een titel geven aan het blijvende verhaal. Zo kun je bijvoorbeeld van een hele vakantie een grote Story maken die voor altijd op je profiel staat onder het bolletje. Twitter heeft dat ook. Hoewel zijn ‘Stories’-achtige mogelijkheid het niet echt haalde, was Moments een functie die wel wat populairder was.
Je maakte een Moment -in tegenstelling tot hoe je dat op Instagram doet- niet op basis van foto’s, maar op basis van Tweets. Zo kun je bijvoorbeeld een informatief verhaal maken (een beetje waar mensen nu vaak ‘draadjes’ voor gebruiken). Heel handig, maar het moest volgens Twitter bijna een soort nieuwe variant van Twitter worden (wel binnen de app). Dat is het echter nooit helemaal geworden.
Twitter 2.0
Dat komt waarschijnlijk ook omdat het uiteindelijk een moeilijk onderwerp betrof voor Twitter zelf. De ‘beste’ Moments werden dagelijks door het nieuwsteam van Twitter geselecteerd en kregen speciaal de aandacht, maar hoe bepaal je wat die dag het belangrijkste is? Die ‘wedstrijd’ werd eruitgehaald toen Twitter met Explore kwam, maar daarna ging al snel bergafwaarts met de Moments. Je kon ze al een tijdje niet meer maken in de app (wel op desktop) en nu dus helemaal niet meer.
Het blijven spannende tijden bij het social medium, met Elon Musk aan het roer. Hij heeft een Twitter 2.0-plan onthuld en daar is dit blijkbaar deel van. Twitter wil zich vooral concentreren op abonnementen en betaalde diensten. En blijkbaar het terughalen van mensen die ooit waren geband. Een heel andere focus dus, die volgens sommigen alleen wordt ingezet om Twitter failliet te laten gaan, zodat Musk vanaf 0-punt zijn ‘alles-app’ kan gaan bouwen. Wordt vervolgd.
Verder lezen over Social Network
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Social Media13.04.2024
Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Verder lezen over Twitter
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersSocial Media08.02.2024