​Twitter stopt met Fleets: dat moeten meer social media doen

​Twitter stopt met Fleets: dat moeten meer social media doen

Vorig artikel Volgend artikel

“Twitter stopt met Fleets” zei een collega. Ik moest even doorvragen wat hij bedoelde. Dat was gelukkig snel uitgelegd: “Hun Stories, zegmaar.” Oh ja, tijdelijke tweets, zoals we ook tijdelijke verhalen maken op Facebook, Instagram, WhatsApp en meer social media-platformen. Ben ik de enige, of is het wat te veel allemaal?

Welke story, waar?

Als een vriendin me belt en zegt dat de man waar ze een oogje op heeft iets op zijn socials had geplaatst over onderwerp x, dan begint voor mij een helse zoektocht wat ze precies bedoelt. Welk social medium? Was het een Story of een gewone update? Was het een getimede foto die na één keer verdwijnt? Was het een Story die na 24 uur verdwijnt? Het duurt soms vrij lang voor je hebt gevonden wat iemand heeft geplaatst.

Tenminste, dat is wanneer iemand iets specifiek op één bepaald social medium plaatst. Er zijn social media-gebruikers die hetzelfde verhaal op al hun socials plaatsen, waardoor je soms wel vijf tot tien keer de exact zelfde foto voorbij ziet komen. Overal liken of is één keer genoeg? Bovendien moet iemand die iets post ook veel kanalen bijhouden om te zien of en hoeveel reacties er zijn gekomen. Plus zelf nog onthouden waar wat ook alweer is geplaatst.

Teveel kanalen

Hoewel ik erg fan ben van Stories op Instagram, waar het wat mij betreft het meest thuishoort, is het verder wat mij betreft allemaal veel te veel. Misschien komt het door de coronatijd, waarin het sowieso constant de vraag is hoe mensen contact met je opnemen. Als je wil terugzoeken waar je vriendin ook alweer hadden gezegd hoeveel geld je opzij moest leggen voor het weekendje weg, dan moet je zoeken in je mail, WhatsApp, Instagram, Snapchat, Facebook, LinkedIn, Twitter, sms (het kan soms gek lopen), Teams, Skype: en dan nog heb je kans dat iemand het in het echt tegen je heeft gezegd of in een (video)call.

Die Fleets van Twitter zijn dan ook een goed teken en mogen wat mij betreft dienen als voorbeeld aan de rest van de wereld: het is wel even genoeg. De reden die Twitter geeft voor het stoppen van Fleets is dan ook: “We hebben Fleets gebouwd als een minder snelle, kortstondige manier voor mensen om hun vluchtige gedachten te delen. We hoopten dat Fleets meer mensen zou helpen zich op hun gemak te voelen bij het gesprek op Twitter. Maar sinds we Fleets hebben geïntroduceerd, zagen we geen toename in het aantal nieuwe mensen dat deelnam aan het gesprek met Fleets zoals we hadden gehoopt. Hierdoor is Fleets vanaf 3 augustus niet meer beschikbaar op Twitter.”

Twitter Fleets

Kortom, er gebeurt niets nieuws door het toevoegen van Fleets. De conversatie verandert niet, er worden geen nieuwe mensen in betrokken op andere manieren dan in gewone tweets en dat zorgt dat het wat Twitter betreft niet langer bestaansrecht heeft. Een heldere conclusie, die waarschijnlijk voor veel mensen weinig zal uitmaken. Wil je alsnog iets op Twitter plaatsen dat slechts 24 uur zichtbaar is? Simpel: zet een wekker en verwijder je tweet zodra die afgaat.

De kous is hiermee overigens niet volledig af. Fleets was namelijk ook bedoeld om een laagdrempelige manier te zijn om te beginnen met Twitter. In de VS wordt 92 procent van de tweets geplaatst door 10 procent van de gebruikers. Er zijn dus veel stille Twitteraars. Echter lijkt het erop dat die niet van plan zijn om dat te veranderen. Twitter hoopt daar verandering in te brengen en blijft broeden op een nieuw plan, net zo lang tot er meer blauwe vogels verschijnen. Als dat plan maar niet lijkt op weer een idee dat al door drie andere social mediakanalen is bedacht.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan zweeft ze ergens in de wondere wereld van entertainment of in een vliegtuig naar een toffe plek in de echte wereld. Mario...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies