Social Media05.02.2020

​​Tieners houden algoritme Instagram voor de gek


Waarschijnlijk zijn het de best bewaarde geheimen van deze tijd: algoritmes. Hoe werken ze? Hoe kunnen we ze positief beïnvloeden? SEO-medewerkers hebben er een dagtaak aan. Op Instagram speelt dit vraagstuk ook, al hebben tieners inmiddels door hoe ze zo’n algoritme voor het lapje kunnen houden. Cnet beschrijft hoe jonge mensen het Instagram moeilijk maken.

Explore in Instagram

Het draait allemaal om de ‘Explore’-tab in Instagram. Onder deze sectie krijg je Instagram-posts gebaseerd op jouw interesses. Die interesses weet Instagram niet door wie je volgt: het weet het door algoritmes te gebruiken die je online activiteit registreren. De 17-jarige Samantha Mosley vond het maar vreemd en heeft met haar klas iets bedacht om dat algoritme in verwarring te brengen.

Zo kreeg Samantha in eerste instantie foto’s te zien van Kobe Bryant, bij een fresh ineens kookgidsen en na een volgende refresh dieren. Mosley wist zeker dat ze met haar Instagram-account nooit naar dieren had gekeken. De reden dat ze toch steeds iets anders te zien kreeg, is omdat ze samen met haar klas had bedacht om een groepsaccount te maken. Op die manier konden ze weliswaar hun digitale voetafdruk niet doen verdwijnen, ze konden er wel voor zorgen dat het voor het instagram-algoritme een verwarrende hoop informatie werd.

Zo beïnvloed je het algoritme van Instagram

Wil je Instagram net zo verwarren, dan is het enige wat je hoeft te doen meerdere accounts aan te maken. Eentje bijvoorbeeld voor je hobby en eentje voor celebrities. Geef iemand die je kent en kunt vertrouwen toegang tot je accounts. Laat dan je wachtwoord resetten en stuur de link om een nieuw wachtwoord in te stellen naar je vriend. Die logt vervolgens op een ander toestel in. De sessie stopt echter niet, waardoor jij en je vriend allebei een sessie hebben in hetzelfde account. Laat je vriend vervolgens een foto plaatsen en Instagram neemt de metadata van dat nieuwe toestel.

Herhaal dit met zoveel mogelijk mensen en Instagram raakt compleet in de war. Het is volgens Facebook, de eigenaar van Instagram, niet tegen de regels. Echter komt deze methode om het algoritme in de war te maken uiteraard wel met een prijs: je moet er een stukje van je privacy voor opgeven. Ook kun je je afvragen waarom je al deze moeite zou doen, maar als je graag op social media aanwezig wil zijn zonder dat alles van je wordt bijgehouden, dan is dit wel een goede optie. Al wordt natuurlijk alsnog alles van je bijgehouden, je gebruikt het zelf op een vreemde manier van verschillende locaties en toestellen.

Websites weten alles

Het experiment van deze tieners legt wel weer bloot waarvoor we soms onze koppen in het zand steken: websites tracken alles wat je doet en schromen vaak niet om dit met andere websites of marketingbureaus te delen. Zeker jongeren zouden hier meer over moeten leren, omdat zij zich vaak minder goed bewust zijn van de gevolgen van hun keuzes en gedragingen. Plus: ook universiteiten en potentiële werkgevers bekijken wat tieners zoal op social media doen, waardoor tieners zich sowieso bewuster moeten zijn van hun online leven.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Instagram

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

De Nijmeegse Vierdaagse zorgde voor grote feesten en grote tranen en dan was er nog iets anders nats. Welkom in de Deze Week Viral!

Social Media21.07.2024

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Gebruik jij de Notities op Instagram wel eens? Je kunt straks zo’n Note achterlaten als reactie op een post.

Social Media18.07.2024

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Gelukkig zijn er ook positievere zaken die deze week volledig viral gingen.

Social Media14.07.2024

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Wat zorgt er toch voor dat Threads zo’n succesverhaal is geworden? Waarschijnlijk ligt dat aan deze vijf dingen.

Social Media05.07.2024

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Meta labelde allerlei posts die niet AI waren wel als kunstmatige intelligentie. Daar waren de daadwerkelijke fotografen niet over te spreken.

Social Media02.07.2024

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers