​The Best Social Awards komen er weer aan!

​The Best Social Awards komen er weer aan!

Een interview met oprichter Diederik Broekhuizen

Vorig artikel Volgend artikel

De kans is groot dat je weleens een lijstje hebt gezien van The Best Social Media. Het platform heeft inmiddels honderdduizenden volgers op hun eigen social-kanalen. Dagelijks lees je er de beste en meest creatieve uitingen van bedrijven, influencers en Twitteraars. Jaarlijks reikt The Best Social Awards uit aan de organisaties en personen die zich het afgelopen jaar in de kijker hebben gespeeld. De uitreikingen vinden woensdag 27 mei en donderdag 28 mei plaats en dit jaar wordt de awardshow via een livestream uitgezonden. Wij spraken met oprichter Diederik Broekhuizen over de trends in het social media landschap en de positieve effecten ervan de afgelopen maanden.

De mooie kanten van social media

Social media is nog steeds niet weg te denken uit ons leven en heeft zijn waarde de afgelopen maanden misschien nog wel meer dan ooit bewezen. Diederik is het daarmee eens, we zijn massaal en zelfs vaker actief op verschillende platforms. Dat is de laatste maanden alleen maar meer geworden. “De kracht van social media werd de afgelopen maanden duidelijk. Na een lange tijd van veel negativiteit en berichtgeving over social kanalen, zien we nu de mooie kanten. Het biedt in deze periode veel afleiding en er ontstaan leuke, creatieve initiatieven. Goede plannen gaan al snel viraal. Denk bijvoorbeeld aan het initiatief ‘Tussen Kunst & Quarantaine’, wat in no-time heel populair werd. Of alle TikTok filmpjes met grappige inhakers. Het is trouwens ongekend hoe hard dat platform is gegroeid. Je kunt nu echt niet meer om TikTok heen.”

The Best Social Awards

Bedrijven laten nu hun waarde zien

Bij de The Best Social Awards zien we ieder jaar welke bedrijven echt goed scoren bij consumenten. Dankzij veel grappige inhakers kregen zij er zelfs fans bij. Die tendens lijkt een beetje op z’n retour. De grapjes kennen we nu wel en goede inhakers verzinnen blijkt echt een vak te zijn. Diederik ziet dit ook terug bij de genomineerde bedrijven van dit jaar: “Bedrijven worden minder luchtig en meer uitgesproken. Het puur lollige is er nu wel een beetje vanaf. Maatschappelijke impact maken staat vaak voorop. Dat mag wel met humor verpakt worden, maar moet ook relevant zijn. Merken die niet het achterste van hun tong laten zien krijgen het moeilijk. Bedrijven maken nu duidelijk wat ze waard zijn.”

Impactvolle cases en recordaantal stemmen

Natuurlijk zijn we benieuwd naar de winnaars van de awards, maar daarvoor moeten we nog even geduld hebben tot woensdag 27 mei en donderdag 28 mei. Diederik weet al wel wie er hebben gewonnen en waar de jury op gestemd heeft, ook vertelt hij trots dat er dit jaar 244.000 stemmen zijn uitgebracht op de publiekscategorieen, meer dan ooit. Opvallend is dat de impactvolle cases hebben gescoord en bedrijven en influencers hun maatschappelijke rol pakken. “Ik ben heel trots op deze lijst. Het rijtje winnaars is voor mij zelfs een droomlijst. Bedrijven zijn niet langer bang om een statement te maken. Pride is daar een goed voorbeeld van. Er wordt massaal op ingehaakt. Op een leuke manier, waarmee bedrijven meteen laten zien waar ze voor staan en wat zij relevant vinden.”

Genomineerden en winnaars live in de uitzending

Nu de awards dit jaar niet tijdens een show uitgereikt kunnen worden, heeft The Best Social Media hard nagedacht over een aantrekkelijk alternatief. Dat is een livestream geworden, maar dan wel een interactieve show. Hiermee wilde het platform voorkomen dat er een nietszeggende lijst met winnaars werd gepubliceerd. Iedereen kan live kijken naar de uitzending, waarin zoveel mogelijk genomineerden en winnaars te zien zijn. Zij komen samen in speciale ‘Zoom-rooms’. Het wordt zo interactief mogelijk, zodat het voor kijkers leuk blijft om naar te kijken. “De winnaars worden in het zonnetje gezet tijdens een interactieve show, waarin we ook live reacties laten zien. We maken het zo spannend mogelijk en hebben er echt werk van gemaakt”, vertelt Diederik.

Bol.com grote kanshebber in verschillende categorieën

Bol.com doet het al jaren goed op social media en dat is dit jaar niet anders. Het bedrijf doet het al jaren goed op hun social kanalen, dankzij de scherpe en creatieve inhakers. Dit jaar zijn ze maar liefst 6 keer genomineerd. Ook Interpolis (4), de Rijksoverheid (4), Albert Heijn (4), Pathé (3), TOTO (2) en Lidl (2) deden het goed.

De livestream is opgedeeld in 2 delen: woensdag volgt de live uitreiking van de awards voor bedrijven en donderdag die voor de publieksprijzen. Volg de livestreams woensdag 27 en donderdag 28 mei via de kanalen van The Best Social Media.

diederik
Oprichter: Diederik Broekhuizen.
Fotocredit: Kirsten van Santen.
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies