Social Media22.07.2022

Snap groeit nog steeds, maar dat geldt ook voor het verlies


Sociale netwerken zijn nog steeds ongekend populair. Facebook, Instagram, Twitter, TikTok… ze hebben allemaal gebruikersaantallen die in de honderden miljoenen en zelfs miljarden lopen. Toch is winst maken voor sommige sociale netwerken nog altijd een flinke uitdaging. Neem Snapchat, een paar jaar geleden dé hype van het moment met in no-time een paar honderd miljoen gebruikers. Deze week publiceerde Snap haar meest recente kwartaalcijfers (pdf-link). Die waren niet onverdeeld positief.

Groei vlakt af, verlies verdriedubbeld

Hoewel Snap misschien niet meer de social media hype van dit moment is, groeit het aantal gebruikers nog wel. Niet meer met de aantallen van enkele jaren geleden, maar toch. Tussen het tweede kwartaal van 2021 en dit jaar kwamen er in totaal zo’n 15 miljoen nieuwe gebruikers bij. Die teller staat nu op 347 miljoen.

Ook de omzet steeg licht, van 982 miljoen dollar een jaar geleden naar 1,11 miljard dollar in het tweede kwartaal van dit jaar. Helaas was dat niet voldoende om ook winst te maken. In het tweede kwartaal van dit jaar werd een verlies geboekt van 422 miljoen dollar. Bijna een verdriedubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Volgens Snap is dat met name te ‘danken’ aan tegenvallende advertentie-inkomsten door de verslechterde economische situatie.

Dat is ook de reden dat Snap niet verwacht dat de cijfers snel beter zullen worden. Het sociale netwerk zet wel nog steeds vol in op AR en de groei van de community, maar is ook van plan om een aantal zaken drastisch te veranderen. Kostenbesparing, minder (nieuw) personeel en het bijstellen van de (financiële) doelstellingen.

De resultaten van Snapchat over het tweede kwartaal van 2022 (Bron: Snapchat).
De resultaten van Snapchat over het tweede kwartaal van 2022 (Bron: Snapchat).

Snapchat Plus een lichtpuntje

Toch was er ook een lichtpuntje. Het aantal abonnees voor de nieuwe Snapchat Plus dienst gaat de goede kant op en dat zorgde ervoor dat het aantal in-app aankopen in de eerste drie weken na de lancering van het abonnement met een factor 136 steeg. Ok, 6 miljoen dollar is nog steeds maar een schijntje in verhouding tot de totale omzet, maar het is hoe dan ook een lichtpuntje voor Snap.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Snapchat

Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken

Snapchat is van plan om de app persoonlijker en creatiever te maken met nieuwe functies. Eén van de belangrijkste nieuwe mogelijkheden is dat je Templates krijgt: het zijn sjablonen die je in staat moeten stellen om mak...

Social Media04.04.2024

Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken

​Snap roept alle drones die het ooit maakte terug

Snap, het bedrijf achter Snapchat, kwam een paar jaar geleden met een vernuftig idee: een kleine Snap-gele drone van plastic waarmee je je Snaps nog interessanter kon maken. Het apparaatje heet Pixy en de verkopen deden...

Gadgets02.02.2024

​Snap roept alle drones die het ooit maakte terug

Gevaarlijke drones…
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Snapchat gaat een beetje anti-AI: ditmaal voor veiligheid

Snapchat heeft in 2023 niet het beste laten zien van AI: hun AI-chatbot maakte afspraakjes met kinderen en dan was er ook nog een akkefietje met de AI-chatbot die ineens een story plaatste van een plafond. Vreemd. Aan de...

Social Media12.01.2024

​Snapchat gaat een beetje anti-AI: ditmaal voor veiligheid

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Snapchat is niet alleen een geliefd social medium vanwege zijn verdwijnende berichten en Bitmoji: het is extreem goed in het maken van augmented reality-filters. Of eigenlijk Lenses, want Snapchat noemt een filter een le...

Social Media09.11.2023

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

De Stones denken nog altijd niet aan stoppen. De mannen zijn al in, of tegen, de 80 maar brachten enkele weken geleden voor het eerst in achttien jaar nog een nieuw album uit, Hackney Diamonds. Niet meer met de vaste dru...

Entertainment08.11.2023

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

Snap's AR Studio en het Musée du Louvre onthullen "Egypt Augmented", een reeks innovatieve en educatieve augmented reality-ervaringen met technologie van Snap op de afdeling Egyptische Oudheden en in de Cour Carré van...

Mobile19.10.2023

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

dankzij augmented reality