Social Media12.07.2019

#ShareBlackStories op Instagram met speciale stickers en effecten


Misschien heb je de hashtag op Instagram al eens voorbij zien komen: #ShareBlackStories is sinds een aantal maanden behoorlijk populair. In februari riep het platform mensen op om de hashtag te gebruiken en hiermee de Black-community te eren. Dat sloot toen mooi aan bij de Black History Month in de Verenigde Staten. In de V.S. kunnen gebruikers gebruikmaken van speciale stickers en effecten om hun verhalen te delen, inclusief camera-effecten die geïnspireerd zijn op de rijke culturele historie van patronen die veel worden gebruikt in Afrikaanse kleding.

Inspirerende verhalen

Op het officiële @instagram-account kun je de inspirerende verhalen lezen van onder andere Tawny Chatman en Brehanna Daniels (zie boven). Ook zijn er korte filmpjes opgenomen. En ondanks dat de Black History Month inmiddels allang voorbij is, worden er nog steeds dagelijks verhalen gedeeld met de hashtag #ShareBlackStories. Instagram lanceerde speciale stickers en camera-effecten die hiervoor gebruikt kunnen worden. Helaas zijn deze op dit moment alleen nog in de V.S. beschikbaar. Daar kun je ze in ieder geval vinden als je de camera opent voor Stories bij het pictogram voor effecten. Er zijn ook aangepaste sjablonen ontworpen en een nieuwe #ShareBlackStories-sticker. Hopelijk kunnen we die in ons land ook snel gebruiken.

When They See Us

When They See Us staat sinds eind mei op Netflix en is een grote hit. De serie vertelt het verhaal van ‘The Central Park Five’. Het speelt zich af eind jaren ’80 in New York en vertelt het verhaal van 5 tieners die ten onrechte worden opgepakt en veroordeeld voor een verkrachting in Central Park. De serie is heftig en we zien hoe hard de daders zijn aangepakt en hoe racisme een grote rol heeft gespeeld bij de veroordeling van de 5 jongens door politie, justitie en het publiek. When They See Us krijgt een 9,1 op IMDb en dat is niet voor niks. Ook bij deze serie wordt op Instagram regelmatig de hashtag #ShareBlackStories gebruikt.

Beeld header: Instagram

Verder lezen over Instagram

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

We instagrammen inmiddels al jaren en we denken goed te weten wat we doen. Maar, wat als dat beter kan? Instagram introduceert 'best practises'.

Social Media02.10.2024

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Het was een rustige week qua virals, maar gelukkig was er een Bridgerton-evenement...

Social Media29.09.2024

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Panda's die honden zijn, nijlpaarden die gepatenteerd worden: het was een gekke week. Lees het in Deze week viral.

Social Media22.09.2024

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Tieners krijgen op Instagram minder te zien en ouders krijgen meer controle. Het is geen keuze: ben je onder de 18 jaar, dan krijg je dit nieuwe tieneraccount automatisch.

Social Media18.09.2024

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?

Wie is toch die Ravi waar iedereen op Threads het over heeft? Zelfs bedrijven doen mee.

Social Media17.09.2024

Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?

Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien

Meta zou testen hoe het is als Instagram en Threads wat meer interactieve mogelijkheden krijgen. 

Social Media16.09.2024

Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media