​Meest gestelde vragen over profielen en bedrijven op LinkedIn

​Meest gestelde vragen over profielen en bedrijven op LinkedIn

Vorig artikel Volgend artikel

Als er één social medium is dat zich in rap tempo ontwikkelt op een hele positieve manier is het LinkedIn wel. Ondanks dat je aardige bedragen per jaar kunt besteden aan een premium account, kun je ook met een basis account heel veel functies optimaal benutten.

Tijdens mijn trainingen aan bedrijven en webinars aan (startende) ondernemers, over het optimaal inzetten van de functies van LinkedIn, krijg ik vaak dezelfde vragen. De vragen over het persoonlijke profiel en de bedrijfspagina heb ik voor je gebundeld in deze blog, zodat ook jij weer een stap verder kunt met LinkedIn.

Het perfecte profiel

Er is een verschil tussen de functies die beschikbaar zijn voor profielen die in het Engels en profielen die in het Nederlands staan ingesteld. Wil je als eerste gebruik kunnen maken van de nieuwste functies die LinkedIn lanceert, zorg dan dat jouw profiel ingesteld staat op Engels. De Engelse profielen krijgen namelijk voorrang bij de updates. Uiteindelijk worden alle functies ook beschikbaar voor Nederlandse profielen, maar het kan zomaar zijn dat je daar een paar maanden op moet wachten.

De voertaal van je profielteksten heeft daar in principe niets mee te maken. Die kun je in iedere taal schrijven die jij zelf wenst. Bedenk hierbij goed wie je wilt bereiken met jouw profiel. Beweeg jij je op de Nederlandse markt, dan kun je jouw profiel het best gewoon in het Nederlands schrijven. Wil je ook internationaal bereik halen? Stel dan je profiel in op twee (of meer) talen. Dit doe je door de instellingen van je profiel op Engels te zetten en vervolgens op het pijltje te gaan staan naast de button ‘view profile as’. Daar kun je aangeven dat je een schaduwprofiel wilt aanmaken in een andere taal. Profielen die zijn ingesteld in het Nederlands krijgen dan jouw Nederlandse profiel te zien en Engelse profielen jouw Engelse profiel en vice versa. Je kunt hier zoveel talen toevoegen als je wilt. Deze profielen beheer je vervolgens rechts bovenin je scherm.

Afbeelding 1

De effectieve bedrijfspagina

Het is voor ieder bedrijf en iedere ondernemer aan te raden om een bedrijfspagina aan te maken. Jouw bedrijfspagina, of je nou ZZP’er bent of niet, is namelijk heel iets anders dan jouw privé profiel. Een bedrijfspagina aanmaken doe je heel door in het menu op interesses te klikken en vervolgens op bedrijven. Daar kun je een nieuwe pagina aanmaken. Wil je de url van deze pagina graag aanpassen? Dat kan de helpdesk van LinkedIn voor je doen. Vraag hen dus om hulp als je dit wilt doen. Zorg er ook voor dat je jouw bedrijfspagina linkt aan jouw persoonlijke pagina, door na het aanmaken van jouw bedrijfspagina, een ervaring toe te voegen aan je persoonlijke profiel. Klik op de bedrijfsnaam, zodra deze zichtbaar wordt en sla je veranderingen op.

Afbeelding 2

Die bedrijfspagina kun je gebruiken om nieuws en artikelen of blogs te delen. Natuurlijk is het helemaal ideaal als de links die je deelt weer verwijzen naar jouw website. Zo krijg je immers meer websitebezoek. Let er op dat je niet alleen verkooppraatjes houdt, maar ook echt kennis deelt. Je wordt dan vanzelf interessant om te gaan volgen. Stijgt het aantal volgers op je pagina niet naar hartenlust? Stuur jouw eigen netwerk dan eens een Inmail en vraag hen om jouw pagina te volgen. Uiteraard zijn er ook manieren om je pagina te promoten, maar deze zijn niet heel effectief en vrij kostbaar. Het is veel goedkoper om jouw netwerk even op de ‘like’ knop te laten drukken van jouw gedeelde artikelen. Door dit zelf te doen, deel je jouw berichten ook weer op jouw privé pagina en dus met jouw persoonlijke netwerk. Het nieuws verspreid zich dan helemaal gratis als een olievlek over LinkedIn.

Je kunt deze olievlek zelf perfect in de gaten houden dankzij de statistieken die LinkedIn je biedt. Zo kun je zien hoeveel klikken er op je link zijn, hoeveel likes en hoe vaak het is gedeeld, maar ook de engagement. Dit percentage wordt berekend door het aantal interacties met daarbij opgeteld het aantal kliks en nieuwe volgers gedeeld door het aantal impressies. Het is onnodig om te zeggen dat een hoog engagement percentage betekent dat jouw pagina het goed doet. Hoe hoog dit percentage is, zal per bedrijf verschillen. Zorg in ieder geval dat er voor jouw bedrijf een stijgende lijn zit in de engagement!

Esther Vogel

Esther is content manager bij het social media bureau Somention en trainer bij de Online Starterstraining.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies