Social Media21.03.2017

Instagram Stories vs. Snapchat: wat zijn nog de verschillen?


De social media-apps die op dit moment veruit het meest gebruikt worden, gaan steeds meer op elkaar lijken. WhatsApp heeft nu ook statusupdates én je kunt ermee videobellen, Facebook is druk is met de strijd tegen nepnieuws en samen met Instagram zijn ze zo ongeveer alles waar Snapchat ooit goed in was aan het kopiëren. Want ook Facebook’s Messenger heeft nu een Snapchat-functie. Wil je vandaag de dag een foto of video de wereld in slingeren, dan heb je zoveel opties dat je gewoon niet meer weet waar je dat nu precies het beste kunt doen.

Maar laten we eens kijken naar Snapchat – nog steeds vooral dé app van de jeugd – en Instagram Stories. Ergens vorige zomer rolde Instagram voor het eerst de Snapchat-lookalike uit sindsdien is er wel het een en ander veranderd. Ooit waren er duidelijke verschillen in onder andere gebruikers en functionaliteit, maar grenzen zijn compleet aan het vervagen en de verschillen zijn op dit moment miniem. Ik zet de verschillen voor je op een rij, mocht je het zelf ook niet meer zo goed weten.

De gebruikers

Jongeren vinden Instagram te zakelijk; ouderen vinden Snapchat te speels. Wat betreft de gebruikers is er nog steeds een groot verschil, maar niet alleen in leeftijd en achtergrond, maar zeker ook in aantallen.

Instagram is het vijfde grootste sociale medium in Nederland met 3,2 miljoen gebruikers; Snapchat het achtste met 1,8 miljoen gebruikers (cijfers uit januari 2017).

Instagram bereikte in januari 2017 de grens van 150 miljoen dagelijkse gebruikers voor Stories. Dat is gelijk aan het laatste cijfer dat ook Snapchat bekend heeft gemaakt, maar uit onderstaande grafiek blijkt dus dat snaps veel minder vaak geopend worden. Bronnen beweren namelijk dat berichten op Snapchat maar liefst 20 tot 30 procent minder worden bekeken ten opzichte van de periode net voor de kloon van Instagram. De daling van Snapchat is ingezet en zelf gaan zij natuurlijk niet met nieuwe cijfers komen, want dan kan alleen maar negatieve PR zijn.

De functies

Sinds de geostickers ook inmiddels zijn gekopieerd is er eigenlijk nog maar één functie die Snapchat wél heeft en Instagram niet: de gezichtsfilters. Op Snapchat kun je jezelf in een paar seconden omtoveren in een hond of een aardbei, zet je grappige brilletjes op en kun je face-swappen. En dat kan op Instagram nog steeds niet. Het is Snapchat’s laatste usp, want qua functies zijn de twee verder nagenoeg identiek, op een paar details na:

  • je kunt op Snapchat aangeven hoe lang een foto zichtbaar moet zijn die je één op één naar iemand anders stuurt en dat kan in Instagram Stories niet;
  • Instagram heeft Boomerang – minivideo’s die vooruit en achteruit gaan – en dat heeft Snapchat niet.
Snapchat`s usp: filters\u00a9 Kylie Jenner
Snapchat`s usp: filters© Kylie Jenner

Gebruiksmomenten

Er is nog een groot verschil tussen de twee en dat heeft te maken met de gebruiksmomenten. Snapchat is gemaakt voor de verdwijnende foto’s en video’s, om te chatten en niet veel meer dan dat. Er valt van de mensen die je volgt nauwelijks iets te bekijken. Op Instagram is dat een compleet ander verhaal, daar kun je je uren vermaken met schaamteloos bekijken van foto’s van anderen en je hebt ook nog eens tal van mogelijkheden om foto’s en personen te zoeken. Instagram is zoveel meer en gebruiken we voor zoveel meer, dat het nu eenmaal ook aantrekkelijker wordt om daar de verdwijnende beelden te bekijken omdat je deze app toch al meerdere keren per dag checkt. Want steeds als je die app opent, dan staan daar die paars-oranje gekleurde rondjes en dan wil je toch even kijken. Stories zijn slechts een onderdeel van de app, misschien niet dé reden om deze te openen, maar wel de reden om er langer te blijven hangen.

Dus…?

Echt grote verschillen zijn er dus niet zoals je ziet. Wie deze ‘wedstrijd’ op lange termijn gaat winnen? Ik zet mijn geld op Instagram, puur op basis van gebruikersaantallen.

Ook al is alles wat Instagram Stories op dit moment doet afgekeken van de ander, er is wel sprake van beweging en ontwikkeling. Dat is bij Snapchat niet het geval, de app staat stil. Om te groeien moeten er nieuwe functies bedacht en toegevoegd worden. Dus wie weet wordt het nog verhaal net als David en Goliath, en weet Snapchat een slinger te vinden die de ‘reus’ alsnog kan verslaan.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over Instagram

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

We instagrammen inmiddels al jaren en we denken goed te weten wat we doen. Maar, wat als dat beter kan? Instagram introduceert 'best practises'.

Social Media02.10.2024

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Het was een rustige week qua virals, maar gelukkig was er een Bridgerton-evenement...

Social Media29.09.2024

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Panda's die honden zijn, nijlpaarden die gepatenteerd worden: het was een gekke week. Lees het in Deze week viral.

Social Media22.09.2024

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Tieners krijgen op Instagram minder te zien en ouders krijgen meer controle. Het is geen keuze: ben je onder de 18 jaar, dan krijg je dit nieuwe tieneraccount automatisch.

Social Media18.09.2024

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?

Wie is toch die Ravi waar iedereen op Threads het over heeft? Zelfs bedrijven doen mee.

Social Media17.09.2024

Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?

Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien

Meta zou testen hoe het is als Instagram en Threads wat meer interactieve mogelijkheden krijgen. 

Social Media16.09.2024

Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Verder lezen over Snapchat

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners

Snap is in de Verenigde Staten aangeklaagd omdat het een misleidend beeld over sextortion zou schetsen.

Social Media03.10.2024

Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners

Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril

Snapchat heeft tijdens zijn jaarlijkse Partner Summit meer verteld over de plannen van het social medium. Snapchat wordt door meer dan 850 miljoen mensen gebruikt.

Social Media17.09.2024

Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril

Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen

Een familie van een gepeste jongen klaagt een in Snapchat beschikbare app aan omdat het pestkoppen niet zou tegenhouden.

Social Media27.08.2024

Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent.

Social Media12.08.2024

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent

Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland

Wist je dat zo'n 3,75 miljoen Nederlanders dagelijks een AR-lens gebruiken? Dit zijn de populaire lenzen van dit moment.

Social Media07.08.2024

Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland

Snapchat introduceert nano-Snaps voor wie het kort wil houden

Snapchat is het social medium dat er verantwoordelijk voor is dat we elkaar foto’s sturen die na één keer kijken verdwijnen. Een geweldig concept dat inmiddels al door veel social media is gestolen. Nu komt het met iets nieuws: nano-Snaps. Net als de iPod Nano van vroeger zijn die lekker klein.

Social Media03.07.2024

Snapchat introduceert nano-Snaps voor wie het kort wil houden

Deze nieuwe Snapchat-functie willen we in alle socials

Snapchat blokkeert vanaf nu automatisch vriendenverzoeken blokkeren als ze van kwaadwillenden afkomstig lijken te zijn. Dat is niet zomaar.

Social Media26.06.2024

Deze nieuwe Snapchat-functie willen we in alle socials