Instagram liked it, want het doet er een ring omheen. Het social medium van Meta heeft een nieuwe Ring-award in het leven geroepen, die bedoeld is om de beste creators in het zonnetje te zetten. Het is geen deurbel, het is echt een gouden ring, die speciaal werd ontworpen door Grace Wales Bonner.
Instagram is van plan om deze ringen volgende week weg te geven aan 25 verschillende creators. Het gaat niet gewoon om Kim Kardashian, Messi en anderen die gewoon heel veel kijkers naar de app trekken: het gaat juist om makers die iets betekenen voor hun cultuur en baanbrekend bezig zijn. Instagram noemt dit ‘award’-programma Rings en zal op 16 oktober bekendmaken wie zo’n sieraad zullen ontvangen.
Instagram schrijft: “Rings gaat niet over het eren van een specifiek type content, maar over het eren van een bepaalde mentaliteit. Een thema dat we van makers over de hele wereld horen, is de opwinding en nervositeit die gepaard gaan met het maken van iets en het uitbrengen ervan. Er is moed voor nodig om een idee na te jagen, die innerlijke criticus het zwijgen op te leggen en toch te creëren. Deze prijs is voor de makers die niet alleen deelnemen aan cultuur, maar deze ook veranderen, die alle barrières doorbreken die hen tegenhouden om hun ambities te verwezenlijken. Want elke creatieve daad, groot of klein, kan tot iets groots leiden.”
Dat is ook wel te merken aan de juryleden die zijn gekozen, want dat is een flink creatieve, uitgesproken groep bij elkaar: Marc Jacobs, Yara Shahidi, Pat McGrath, Spike Lee, Tainy en Kaws. Instagram-baas Adam Mosseri is ook van de partij. Het is tof bedacht: de mensen die winnen krijgen niet alleen de mooie ring die je boven dit artikel ziet -erg unisex, toch?-, ze krijgen ook een gouden ringetje om hun profielfoto. Ook kunnen ze een speciale like-knop maken die oppopt als er feedposts worden geliked.
Er wordt verder geen geld aan deze creators gegeven en dat kan Meta wel eens duur komen te staan. Juist in een tijd waarin er al veel kritiek is op hoe weinig Meta uitbetaald aan creators, zal dit Rings-verhaal niet bij iedereen even goed binnenkomen. Meta heeft eerder dit jaar nog een programma gesloten dat creators betaalde voor advertenties die op hun profiel verschenen. Eerder werden bonussen al afgeschaft bij Reels-makers en uiteindelijk is er niet heel veel aan creator-betalingsprogramma’s over. Het is natuurlijk een eer om zo’n ring te krijgen, maar het is afwachten tot iemand de eerste ring op Ebay zet: zeker voor goeddoeners die iets willen veranderen in de wereld, zou er ook niet gek worden opgekeken als de ring inderdaad zou worden verpatst.
Instagram wil van Rings een soort Gouden Kalveren van de social media-wereld maken. Het wordt ook niet alleen aan Amerikaanse creators gegeven: het gaat juist om creators van over de hele wereld: zouden er ook Nederlanders bijzitten? 16 oktober weten we het, want dan worden de winnaars van deze awards bekendgemaakt.