Social Media23.02.2019

Instagram gaat steeds meer lijken op Pinterest


Je kunt straks collecties openbaar zetten

Het lijkt erop dat Instagram steeds meer op Pinterest gaat lijken. Sinds 2 jaar is het al mogelijk om op het platform privécollecties samen te stellen door berichten op te slaan. Dat lijkt al behoorlijk op Pinterest, waar je je eigen afbeeldingen of die van andere gebruikers kunt bewaren in openbare- of privé ‘borden’. Nu lijkt het erop dat het delen van openbare collecties binnenkort ook mogelijk is op Instagram.

Code in Android toont nieuwe functie

De nieuwe optie is ontdekt door engineering specialist Jane Machun Wong, meldt website TechCrunch. De functie (‘Make Collection public’) is nog niet beschikbaar voor gebruikers, maar ze ontdekte de optie in de Android-code voor Instagram. Daarmee was ze in staat om een screenshot te maken van het prototype. Op het screenshot kun je zien dat het mogelijk is om de zichtbaarheid van collecties openbaar te zetten. Ook kun je andere mensen toevoegen aan de collectie en deze delen door hen hierin te taggen.

<em>Photo credits: TechCrunch<\/em>
Photo credits: TechCrunch

Directe concurrent van Pinterest

Met deze nieuwe functie gaat Instagram direct de concurrentie aan met Pinterest. Gebruikers kunnen hiermee hun favoriete foto’s, reisbestemmingen, modeartikelen en bijvoorbeeld memes in een collectie plaatsen. Vervolgens voeg je andere gebruikers toe aan de verzameling. Het lijkt er nog niet op dat je straks de collecties van anderen kunt volgen, maar dat is een voor de hand liggende volgende stap. Wanneer dat gebeurt is de nieuwe functie bijna identiek aan wat je met Pinterest kunt doen. Instagrammers kunnen nu al hashtags volgen zodat ze alle berichten kunnen volgen (en bijvoorbeeld liken) met de betreffende #.

Dit nieuws komt op een beroerd moment voor Pinterest, want eerder deze week werd bekendgemaakt dat het bedrijf over een paar maanden naar de beurs gaat.

Het ‘Snapchat effect’

De populaire berichtendienst Snapchat heeft flink geleden onder de komst van Instagram Stories. Met de vergelijkbare functionaliteiten bleek dat Snapchat veel gebruikers heeft verloren. De dienst groeit nu niet meer en de aandelenprijs is flink gekelderd.

Met meer dan 1 miljard maandelijkse gebruikers is Instagram nu vier keer zo groot als Pinterest. Als de nieuwe functie daadwerkelijk wordt gelanceerd en door gebruikers omarmd, dan kan dat zomaar eenzelfde effect hebben als wat er met Snapchat is gebeurd na de introductie van Instagram Stories.

De website TechCrunch vroeg Instagram om een reactie op dit nieuws. “We testen dit niet” was het antwoord, wat de standaard reactie is op persvragen over producten die (nog) niet openbaar beschikbaar zijn, maar wel in ontwikkeling. Het kan nog een tijdje duren voordat het platform daadwerkelijk start met testen en misschien wordt de optie toch geschrapt. De toekomst zal het leren, ondertussen houden wij de updates over ‘Pinstagram’ scherp in de gaten.