Social Media25.09.2021

​Iets leuks gezien op Instagram? Google het


Even door de Stories op Instagram, of simpelweg de timeline, betekent niet dat je alleen content tegenkomt van mensen die je volgt. Je krijgt er om de paar posts wel een commerciële uiting te zien, van Nike, Zalando, Shein of een andere grote partij. Daar kun je gemakkelijk op doorklikken, maar als je iets ziet van een kleinere webwinkel, dan kun je het beter niet via Instagram kopen. Dit is waarom.

Constant op Instagram

Het klinkt zo makkelijk, een webwinkel runnen en die via Instagram meer bekendheid geven. Technisch gezien klopt dat, maar je hebt er veel werk aan om mensen er constant aan te herinneren dat je bestaat. Veel kleine webwinkels moeten zorgen dat ze elke dag wel even iets in hun Stories zetten om relevant te blijven en klanten binnen te halen. Instagram schijnt winkeliers zelfs te adviseren om elke dag een Reel te plaatsen, om de dag een feedpost, ook nog elke week wel een IGTV-clips en dan ook nog minimaal elke dag een Story. Juist omdat het om je winkel gaat, wil je professionaliteit uitstralen en dat kost nu eenmaal veel tijd. Een goede foto of video, een goede tekst, maar ook reageren op mensen: elke dag moet je volop bezig zijn met je social media.

Vaak hebben kleine bedrijven, denk bijvoorbeeld aan artiesten die cartoons maken en daarvan merchandise verkopen. helemaal geen geld over om in te zetten voor advertenties. Juist omdat ze alles moeten doen van organisch bereik, is het belangrijk om zoveel te posten. Het algoritme van Instagram blijft een mysterieuze blackbox waarvan bijna niemand echt de sleutels lijkt te hebben, maar regelmatig posten is wel het minimale.

Klein bedrijf en social media

Instagram probeert het runnen van een klein bedrijf via Instagram wel makkelijker te maken, maar tegelijkertijd maken die mogelijkheden het juist moeilijker om onafhankelijk te blijven. Wat je bijvoorbeeld op Instagram niet goed ziet en op je eigen website wel, dat is data over klanten. Dat is juist voor kleine bedrijven essentieel omdat ze dan weten wat ongeveer hun doelgroep blijkt te zijn, zodat het daar zijn communicatie beter op kan afstemmen. Instagram wil het liefst dat mensen binnen Instagram blijven, omdat gebruikers dat ook prettiger zouden vinden. De realiteit is dat Instagram vooral de tussenpersoon wil zijn en daar ook data of geld mee wil verdienen.

Het lastige is ook dat het niet alleen bij Instagram blijft. Als kleine winkel moet je inmiddels aanwezig zijn op heel veel social media, die allemaal inmiddels hun eigen shop-opties hebben. Dat betekent een heleboel social media updates maken, maar ook heel veel regels leren van de vele verschillende mogelijkheden. Er zijn ook veel regels: soms moet je per se producten binnen een bepaalde tijd opsturen of moet je een bepaalde garantie geven. Dat allemaal terwijl het voor winkeleigenaren uiteindelijk eigenlijk altijd beter is om iets direct via hun website te verkopen. Daarentegen weten social media wel veel aandacht en animo te genereren, dus het is een flink dilemma voor verkopers om te bedenken wat ze precies op welk social medium willen doen.

Zo help je

Ken je iemand met een klein bedrijf en wil je hem of haar helpen? Dan doe je dat door even te googlen wat zijn of haar site is en daar iets te kopen. Niet dat je zijn of haar social media helemaal links moet laten liggen: juist niet! Je kunt kleine bedrijven goed helpen aan veel interactie op social media. Like posts, tag mensen eronder, reageer positief: op die manier help je iemand enorm veel met iets wat je eigenlijk nagenoeg geen moeite kost. En geef je Instagram op zijn beurt ook de aandacht die het wel verdiend voor het bieden van een platform voor mensen om hun bedrijven succesvoller te maken.

Fotocredits: Alterfines

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Instagram

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

Instagram wil je beschermen tegen ongewilde dickpics. Je ontvangt ze misschien nog wel: ze worden geblurd.

Social Media11.04.2024

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Instagram heeft zijn eigen Twitter-alternatief gelanceerd en TikTok denkt: dat kan ik ook. Het komt met TikTok Notes, wat echter geen alternatief is voor Twitter, maar voor Instagram. TikTok Notes klinkt als een app waar...

Social Media09.04.2024

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

Deze week hebben we natuurlijk heel veel 1-aprilgrappen viral zien gaan, maar daar besteden we morgen apart aandacht aan in ons 1-april-artikel. Deze week viral gaat ditmaal om andere dingen, waaronder sympathieke sporte...

Social Media31.03.2024

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Je kinderen onder de 14 jaar op TikTok? In Florida kun je daarvoor worden gestraft. Er is een wet aangenomen die het strafbaar maakt voor kinderen onder de 14 om zich op social media te begeven. De wet gaat pas per 1 jan...

Social Media27.03.2024

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Deze week viel het mee met de gekte rondom viral posts, maar alsnog zijn er een paar pareltjes te noemen: geen zorgen. Daarnaast komt er ook iemand die we al eens eerder bespraken voorbij. Schilderen met handen en voete...

Social Media23.03.2024

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Threads toont eindelijk de trending topics

Threads had bij lancering heel veel vrij standaard social media-opties niet, maar daar komt steeds meer verandering in. Zo is binnenkort op Threads de optie om de trending topics te zien live. In de Verenigde Staten zien...

Social Media20.03.2024

Threads toont eindelijk de trending topics

Tijdreizen op Instagram: posten in het verleden straks mogelijk

Wil je op vakantie in verband met kans op inbraak liever niet posten, maar vind je het qua dagboek wel leuk als de posts op de dag zijn geplaatst dat je daar ook echt was? Binnenkort schijn je te kunnen terugposten op In...

Social Media18.03.2024

Tijdreizen op Instagram: posten in het verleden straks mogelijk

Instagram laat je tijdreizen