Hoogtepunten van het Congres Facebook Marketing 2017

Hoogtepunten van het Congres Facebook Marketing 2017

Vorig artikel Volgend artikel

Het vijfde Congres Facebook Marketing vond plaats op 8 juni 2017 in de Jaarbeurs in Utrecht. Het was weer een dagvullend programma met meer dan 25 sprekers. Zij spraken over onderwerpen als video, advertising, viral content, content marketing en meer! Dit waren voor ons de meest opvallende zaken.

Viral content

Peter Minkjan nam ons mee in zijn verhaal over wat we kunnen leren van de beste Nederlandse merken op Facebook. De focus lag hierbij op viral content. Want zoals je waarschijnlijk wel weet, meer interactie is meer bereik op Facebook. Volgens Minkjan bestaat viral content uit de volgende zeven ingrediënten.

1. Relevantie

De content moet passen bij de interesses van de doelgroep. Ken de doelgroep: weet waar ze van houden en wat ze haten.

2. De verpakking

Weet wat voor type post het beste werkt op Facebook en wissel hier dan ook mee af! Op één staan live video's gevolgd door video's, foto's, linkposts en tekst. Met name de video's zijn ontzettend belangrijk geworden.

Ins en outs voor video's op Facebook

  • Wees je ervan bewust dat 80 tot 90 procent van de mensen video's kijken zonder geluid. Zorg er dus voor dat de video boeiend genoeg is zonder geluid of ondertitel de video.
  • De eerste drie seconden zijn het allerbelangrijkst: grijp dus direct de aandacht! Probeer logo's en saaie intro's te vermijden.
  • Bijna iedereen bekijkt Facebook via een mobiel. Zorg dus voor vierkante video's, zodat de video bijna de gehele newsfeed in beslag neemt tijdens het scrollen. Zo trek je de aandacht.
  • De top presterende video's op Facebook duren zo'n 37 seconden. Mensen kijken hiervan gemiddeld negen seconden.
  • Je kent de video's met grote teksten als WTF en holy shit waarschijnlijk wel. Facebook straft video's met tekst nog altijd niet af (ze zijn hier wel mee bezig). Hieronder zie je een voorbeeld.

3. Emotie

Hoe meer emotie er in een Facebook post verwerkt is hoe meer mensen de content zullen delen. Speel bijvoorbeeld in op zaken als humor, leedvermaak, blijdschap, woede of verwondering.

4. Zelf expressie

Het meest besproken onderwerp op social media zijn geen kattenfilmpjes. Het is me, myself and I! We laten graag zien wie we zijn en waar we voor staan. Starbucks doet dit bijvoorbeeld erg goed door de naam verkeerd te spellen op de koffiebeker. Dit heeft als gevolg: mensen maken er een foto van en delen het op social media.

5. Praktische waarde

Hoe meer praktische waarde de content heeft, hoe meer het gedeeld zal worden. Denk hierbij aan een checklist, tips, waarschuwingen en lijstjes. Zoals: bizarre afvaltips.

6. Context = hot topic + timing

Zorg dat de content actueel is. Bekijk wat het nieuws is, zoek een relevant haakje en speel hier op in! Een goed voorbeeld zie je hieronder. Tom Dumoulin was in het nieuws en André Rieu speelde daarop in door zijn felicitaties te delen op dat moment. Had hij dit vandaag gedeeld, dan had dit veel minder resultaat gehad.

7. Promotie

Tot slot kun je natuurlijk ook nog altijd promotiebudget inzetten om een hoger bereik te genereren. Zorg er wel voor dat je goed target op de doelgroep die je graag wil bereiken.

Facebook-onderzoek

Robert Doggers nodige een selecte groep uit om mee te kijken wat zij precies doen op Facebook. We kijken altijd naar cijfers en vergeten het op de man af te vragen. Je zult ervan verstelt staan hoeveel je kunt leren als je een paar mensen uit je doelgroep uitnodigt en hun Facebook-gedrag observeert. We hebben te maken met algoritmes, waardoor we als het ware in een Facebook bubbel zitten die alsmaar kleiner wordt. Op deze manier kun je kijken hoe de bubbel er van jouw doelgroep uitziet. Het blijkt namelijk dat de wat oudere doelgroep (40+) Facebook voornamelijk gebruikt om vrienden te volgen en te contacten. De jongere doelgroep (40-) gebruikt Facebook voornamelijk als bron voor nieuws.

Congres_Facebook_Marketing_2017

Facebook vs. Instagram

Opvallend was dat Robert Doggers aangaf dat Facebook steeds meer een medium voor advertenties is. We gebruiken Facebook steeds minder om in contact te blijven met vrienden. Deze behoefte is zich aan het verplaatsen naar Instagram. We gebruiken Facebook om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Zodat we altijd kunnen meepraten. Dit is een behoefte die Instagram niet kan vervullen. Dit resulteert in dat we op Facebook dus alleen maar kijken en op Instagram posten.

Ook de onderstaande grafiek kwam voorbij tijdens deze keynote. Het brengt de verschuiving van Facebook naar Instagram in kaart.

Social_network_life
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies