Het vijfde Congres Facebook Marketing vond plaats op 8 juni 2017 in de Jaarbeurs in Utrecht. Het was weer een dagvullend programma met meer dan 25 sprekers. Zij spraken over onderwerpen als video, advertising, viral content, content marketing en meer! Dit waren voor ons de meest opvallende zaken.
Peter Minkjan nam ons mee in zijn verhaal over wat we kunnen leren van de beste Nederlandse merken op Facebook. De focus lag hierbij op viral content. Want zoals je waarschijnlijk wel weet, meer interactie is meer bereik op Facebook. Volgens Minkjan bestaat viral content uit de volgende zeven ingrediënten.
De content moet passen bij de interesses van de doelgroep. Ken de doelgroep: weet waar ze van houden en wat ze haten.
Weet wat voor type post het beste werkt op Facebook en wissel hier dan ook mee af! Op één staan live video’s gevolgd door video’s, foto’s, linkposts en tekst. Met name de video’s zijn ontzettend belangrijk geworden.
Ins en outs voor video’s op Facebook
Hoe meer emotie er in een Facebook post verwerkt is hoe meer mensen de content zullen delen. Speel bijvoorbeeld in op zaken als humor, leedvermaak, blijdschap, woede of verwondering.
Het meest besproken onderwerp op social media zijn geen kattenfilmpjes. Het is me, myself and I! We laten graag zien wie we zijn en waar we voor staan. Starbucks doet dit bijvoorbeeld erg goed door de naam verkeerd te spellen op de koffiebeker. Dit heeft als gevolg: mensen maken er een foto van en delen het op social media.
Hoe meer praktische waarde de content heeft, hoe meer het gedeeld zal worden. Denk hierbij aan een checklist, tips, waarschuwingen en lijstjes. Zoals: bizarre afvaltips.
Zorg dat de content actueel is. Bekijk wat het nieuws is, zoek een relevant haakje en speel hier op in! Een goed voorbeeld zie je hieronder. Tom Dumoulin was in het nieuws en André Rieu speelde daarop in door zijn felicitaties te delen op dat moment. Had hij dit vandaag gedeeld, dan had dit veel minder resultaat gehad.
Tot slot kun je natuurlijk ook nog altijd promotiebudget inzetten om een hoger bereik te genereren. Zorg er wel voor dat je goed target op de doelgroep die je graag wil bereiken.
Robert Doggers nodige een selecte groep uit om mee te kijken wat zij precies doen op Facebook. We kijken altijd naar cijfers en vergeten het op de man af te vragen. Je zult ervan verstelt staan hoeveel je kunt leren als je een paar mensen uit je doelgroep uitnodigt en hun Facebook-gedrag observeert. We hebben te maken met algoritmes, waardoor we als het ware in een Facebook bubbel zitten die alsmaar kleiner wordt. Op deze manier kun je kijken hoe de bubbel er van jouw doelgroep uitziet. Het blijkt namelijk dat de wat oudere doelgroep (40+) Facebook voornamelijk gebruikt om vrienden te volgen en te contacten. De jongere doelgroep (40-) gebruikt Facebook voornamelijk als bron voor nieuws.
Opvallend was dat Robert Doggers aangaf dat Facebook steeds meer een medium voor advertenties is. We gebruiken Facebook steeds minder om in contact te blijven met vrienden. Deze behoefte is zich aan het verplaatsen naar Instagram. We gebruiken Facebook om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Zodat we altijd kunnen meepraten. Dit is een behoefte die Instagram niet kan vervullen. Dit resulteert in dat we op Facebook dus alleen maar kijken en op Instagram posten.
Ook de onderstaande grafiek kwam voorbij tijdens deze keynote. Het brengt de verschuiving van Facebook naar Instagram in kaart.