Social Media12.06.2017

Hoogtepunten van het Congres Facebook Marketing 2017


Het vijfde Congres Facebook Marketing vond plaats op 8 juni 2017 in de Jaarbeurs in Utrecht. Het was weer een dagvullend programma met meer dan 25 sprekers. Zij spraken over onderwerpen als video, advertising, viral content, content marketing en meer! Dit waren voor ons de meest opvallende zaken.

Viral content

Peter Minkjan nam ons mee in zijn verhaal over wat we kunnen leren van de beste Nederlandse merken op Facebook. De focus lag hierbij op viral content. Want zoals je waarschijnlijk wel weet, meer interactie is meer bereik op Facebook. Volgens Minkjan bestaat viral content uit de volgende zeven ingrediënten.

1. Relevantie

De content moet passen bij de interesses van de doelgroep. Ken de doelgroep: weet waar ze van houden en wat ze haten.

2. De verpakking

Weet wat voor type post het beste werkt op Facebook en wissel hier dan ook mee af! Op één staan live video’s gevolgd door video’s, foto’s, linkposts en tekst. Met name de video’s zijn ontzettend belangrijk geworden.

Ins en outs voor video’s op Facebook

  • Wees je ervan bewust dat 80 tot 90 procent van de mensen video’s kijken zonder geluid. Zorg er dus voor dat de video boeiend genoeg is zonder geluid of ondertitel de video.
  • De eerste drie seconden zijn het allerbelangrijkst: grijp dus direct de aandacht! Probeer logo’s en saaie intro’s te vermijden.
  • Bijna iedereen bekijkt Facebook via een mobiel. Zorg dus voor vierkante video’s, zodat de video bijna de gehele newsfeed in beslag neemt tijdens het scrollen. Zo trek je de aandacht.
  • De top presterende video’s op Facebook duren zo’n 37 seconden. Mensen kijken hiervan gemiddeld negen seconden.
  • Je kent de video’s met grote teksten als WTF en holy shit waarschijnlijk wel. Facebook straft video’s met tekst nog altijd niet af (ze zijn hier wel mee bezig). Hieronder zie je een voorbeeld.

3. Emotie

Hoe meer emotie er in een Facebook post verwerkt is hoe meer mensen de content zullen delen. Speel bijvoorbeeld in op zaken als humor, leedvermaak, blijdschap, woede of verwondering.

4. Zelf expressie

Het meest besproken onderwerp op social media zijn geen kattenfilmpjes. Het is me, myself and I! We laten graag zien wie we zijn en waar we voor staan. Starbucks doet dit bijvoorbeeld erg goed door de naam verkeerd te spellen op de koffiebeker. Dit heeft als gevolg: mensen maken er een foto van en delen het op social media.

5. Praktische waarde

Hoe meer praktische waarde de content heeft, hoe meer het gedeeld zal worden. Denk hierbij aan een checklist, tips, waarschuwingen en lijstjes. Zoals: bizarre afvaltips.

6. Context = hot topic + timing

Zorg dat de content actueel is. Bekijk wat het nieuws is, zoek een relevant haakje en speel hier op in! Een goed voorbeeld zie je hieronder. Tom Dumoulin was in het nieuws en André Rieu speelde daarop in door zijn felicitaties te delen op dat moment. Had hij dit vandaag gedeeld, dan had dit veel minder resultaat gehad.

7. Promotie

Tot slot kun je natuurlijk ook nog altijd promotiebudget inzetten om een hoger bereik te genereren. Zorg er wel voor dat je goed target op de doelgroep die je graag wil bereiken.

Facebook-onderzoek

Robert Doggers nodige een selecte groep uit om mee te kijken wat zij precies doen op Facebook. We kijken altijd naar cijfers en vergeten het op de man af te vragen. Je zult ervan verstelt staan hoeveel je kunt leren als je een paar mensen uit je doelgroep uitnodigt en hun Facebook-gedrag observeert. We hebben te maken met algoritmes, waardoor we als het ware in een Facebook bubbel zitten die alsmaar kleiner wordt. Op deze manier kun je kijken hoe de bubbel er van jouw doelgroep uitziet. Het blijkt namelijk dat de wat oudere doelgroep (40+) Facebook voornamelijk gebruikt om vrienden te volgen en te contacten. De jongere doelgroep (40-) gebruikt Facebook voornamelijk als bron voor nieuws.

Congres_Facebook_Marketing_2017
Congres_Facebook_Marketing_2017

Facebook vs. Instagram

Opvallend was dat Robert Doggers aangaf dat Facebook steeds meer een medium voor advertenties is. We gebruiken Facebook steeds minder om in contact te blijven met vrienden. Deze behoefte is zich aan het verplaatsen naar Instagram. We gebruiken Facebook om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Zodat we altijd kunnen meepraten. Dit is een behoefte die Instagram niet kan vervullen. Dit resulteert in dat we op Facebook dus alleen maar kijken en op Instagram posten.

Ook de onderstaande grafiek kwam voorbij tijdens deze keynote. Het brengt de verschuiving van Facebook naar Instagram in kaart.

Social_network_life
Social_network_life
...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Verder lezen over Instagram

Instagram maakt van iedereen een proefkonijn

Als je een goed gevoel hebt over een proefreel en hoe deze presteert, kun je ervoor kiezen om deze met één tik te delen met je volgers.

Social Media12.12.2024

Instagram maakt van iedereen een proefkonijn

Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder

Meta heeft uitgeschakeld dat ontwikkelaars Instagram kunnen laten uitlezen in hun app, waardoor je Instagram van je Tinder af is.

Social Media09.12.2024

Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het schijnt een horrorspits te worden, dus hopelijk weet de Sint met zijn Pieten op tijd op de goede plekken te komen. Wij hebben fijne social media-posts verzameld waarmee je vast in de sfeer komt.

Social Media05.12.2024

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

Instagram kiest ook meer de privékant met zijn nieuwe functie, het delen van je live locatie. Je deelt hem niet met iedereen: het is (nog) geen Snapchat.

Social Media26.11.2024

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer

Deze week hebben we enorm uiteenlopende virals gezien, waarvan Strava Art waarschijnlijk een van de prominentere virals was.

Social Media24.11.2024

Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X