Social Media14.01.2022

​Hoe Kylie Jenner als eerste vrouw 300 miljoen volgers kreeg


Het zijn bizarre aantallen: 300 miljoen Instagram-volgers voor Kylie Jenner. Gisteren was het al Baby Shark dat meer dan 10 miljard views binnenhengelde en niet lang daarna volgde het nieuws dat maar liefst 300 miljoen mensen geüpdate willen blijven van de kiekjes en video’s van de Kardashian-beroemdheid. Hoe heeft ze dat voor elkaar gekregen en wat kunnen we ervan leren?

Interactie

Het belangrijkste is dat het niet alleen gaat om zenden, het gaat ook om interactie. Kylie regramt nog wel eens een fan of een blogger of reageert op iemand: dat is uiteindelijk de echte kracht van social media en waarom het ook zo heet: het is sociaal, het is over en weer. Dat maakt het uiteindelijk ook hard werken: je moet wel bijblijven.

Andere beroemdheden met gigantisch veel volgers zijn Cristiano Ronaldo (meer dan 388 miljoen) Ariana Grande (289 miljoen) en Selena Gomez (289 miljoen). Qua Nederlanders zijn vooral NikkieTutorials en Martin Garrix populair, maar hun volgersaantallen zijn ongeveer even hoog als het aantal inwoners van ons land. Als ze tenminste allemaal echt zijn, want zelfs Kylie is er meer dan eens van beticht een gedeelte van haar volgers te hebben gekocht. Maar goed, zelfs dan heeft zij er inmiddels heel veel over als eerste vrouw met meer dan 300 miljoen volgers op het Insta.

Kardashians

We noemen niet voor niets de Kardashians en niet haar zeer succesvolle make-upmerk: de realityshow waarmee ook Kim wereldberoemd werd is haar perfecte springplank geweest. Toch heeft Kylie er zelf ook aan moeten werken om zo in trek te blijven op het social medium. Tegelijkertijd heeft ze maandenlang amper iets gezegd op social media, wat mede kwam omdat haar geliefde, rapper Travis Scott, te stellen had met tien doden op een festival dat hij organiseerde en headlinede. Bovendien heeft Kylie wel wat anders aan haar hoofd, of eigenlijk haar lijf: ze is zwanger van haar tweede kind.

Toch kunnen we daar beter geen les uittrekken, want over het algemeen is het niet goed voor je volgersaantallen om lang niets te plaatsen op social media. Juist met een bepaalde cadans laten zien dat je aanwezig bent, zorgt dat je volgers je zelfs gaan missen als je je een keer niet aan je schema houdt.

Jongste miljardair

Hoe Kylie op haar 21ste al de jongste miljardair was (zonder te erven), dat komt door een combinatie van dingen. De Kardashians hebben geholpen (waarin ze al vanaf 9-jarige leeftijd te zien was), maar daarna begon ze in haar vroege tienerjaren al met haar eigen kledinglijn met haar zus Kendall. Waar ze echter vooral beroemd om was, dat waren haar lippen. Iedereen liet zich na 2015 zo verbouwen dat de lippen leken op die van Kylie. Het volume en de opvallende vorm inspireerden velen, maar vooral inspireerden ze de toch al dol op make-up zijnde Kylie om met haar eigen Kylie Lip Kits te komen. Het was Kylie Jenner die er bijna eigenhandig voor zorgde dat matte lipsticks populair werden.

Ondertussen hield Kylie haar social media niet alleen interessant met haar lippen en haar make-up en kleding, maar ook met veel samenwerkingen met andere beroemdheden. Ze plaatst vaak foto’s van zichzelf met haar beroemde zussen, YouTubers waarmee ze werkt en natuurlijk haar geliefde. Toch voeren altijd twee dingen de boventoon: Kylie zelf en haar make-upmerken. Kylie heeft namelijk slim gekozen: ze zag dat make-uptutorials heel populair waren op social media en is daar mede dankzij haar bijzonder mooie lippen volledig in meegegaan. Maar vooral: ze is daarin blijven meegaan, inclusief professioneel ogende foto’s die altijd in dezelfde stijl werden gepresenteerd.

Make-up, lippen en familie

Vandaar dat je op de Instagramwall van Kylie nooit te veel privéfeestjes ziet (vroeger wel in haar Stories): bijna elk beeld van de beroemdheid is duidelijk goed overdacht en bevat altijd iets waar Kylie beroemd om is: make-up, haar lippen of haar familie. Iets waar we blijkbaar heel erg dol op zijn, dat toegelaten worden in dat zorgeloze droomleven. Juist omdat ze af en toe in haar Stories iets persoonlijkers deelt, blijf je haar ondanks de vele make up-reclame toch volgen. Wat je daar zelf van kan leren voor jouw social media? Dat is vooral om iets te kiezen wat je heel erg leuk vindt en je daarop te storten. Je moet iets ook wel heel leuk vinden wil je er een expert in worden en ook nog zolang plezier blijven houden in praten over dat onderwerp. Alleen dan kun je je ziel erin leggen en daarmee ook wat meer van jezelf laten zien.

Daarnaast is het ook ‘gewoon’ een kwestie van hard werken. Immers moet Kylie niet alleen bedenken welke make-up ze aan haar collectie wil toevoegen, ze moet ook nog bedenken hoe ze dit op social media gaat zetten. Dat is namelijk niet een opeenstapeling van toevalligheden: daar zitten hele strategieën aan vast. Wie de Kardashians heeft gezien weet dat bijvoorbeeld Kim Kardashian elke keer dat de deur uitgaat moet bedenken ‘wie’ ze aandoet, omdat ze hier sowieso mee wordt gefotografeerd. Wie ze wanneer de spotlight gunt: ook dat is geen kwestie van in welke bui de diva is. Hard werken en goed plannen dus. Je zal er zelf niet makkelijk mee aan 300 miljoen volgers komen, maar een plan maken voor je social media is -zeker als je een eigen bedrijf hebt- wel een goed idee om meer volgers te krijgen.

De lessen

Natuurlijk moet je niet altijd volgen wat Kylie Jenner doet (zoals de tweet hierboven wel bewijst). Bovendien leven we niet allemaal een leven als Kylie, vol privéjets en sponsorcontracten. Maar dat is misschien uiteindelijk wel de belangrijkste les: je kunt Kylie niet zijn, want dat is zij al en daarmee krijgt ze zoveel volgers. Daarom is het het mooist om vooral dichtbij jezelf te blijven op social media: dan kom je oprecht over en dan blijven mensen sneller hangen.

De lessen die we daarnaast kunnen leren van deze succesvolle vrouw zijn plannen, aanpakken en interactie hebben. Maak een plan voor je social media (en dat hoeft echt niet meteen een strak regime te zijn), ga ermee aan de slag en praat na het posten met je volgers, of reageer op andere mensen die je op de socials volgt. Die drie factoren, met bovenal in het midden jezelf, bieden meer kans op succes dan imitatie. En minder kans op opengesprongen lippen.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Influencers

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden...

Gadgets25.10.2023

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

Je hebt als bedrijf steeds vaker te maken met andere manieren om je producten aan te prijzen. Je kunt een TikTok-video maken, je kunt livestreamen, en je kunt naast bijvoorbeeld journalisten inspireren om over je product...

Social Media03.10.2023

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

In gesprek met #spon
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Instagram schuurt weer iets dichter tegen TikTok aan: het komt nu met nieuwe inzichten voor Instagram Reels. Het gaat om inzichten voor creators, zoals nieuwe giften en een plek om inspiratie te vinden door de trending h...

Social Media18.04.2023

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Verder lezen over Instagram

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

Instagram wil je beschermen tegen ongewilde dickpics. Je ontvangt ze misschien nog wel: ze worden geblurd.

Social Media11.04.2024

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Instagram heeft zijn eigen Twitter-alternatief gelanceerd en TikTok denkt: dat kan ik ook. Het komt met TikTok Notes, wat echter geen alternatief is voor Twitter, maar voor Instagram. TikTok Notes klinkt als een app waar...

Social Media09.04.2024

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

Deze week hebben we natuurlijk heel veel 1-aprilgrappen viral zien gaan, maar daar besteden we morgen apart aandacht aan in ons 1-april-artikel. Deze week viral gaat ditmaal om andere dingen, waaronder sympathieke sporte...

Social Media31.03.2024

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Je kinderen onder de 14 jaar op TikTok? In Florida kun je daarvoor worden gestraft. Er is een wet aangenomen die het strafbaar maakt voor kinderen onder de 14 om zich op social media te begeven. De wet gaat pas per 1 jan...

Social Media27.03.2024

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Deze week viel het mee met de gekte rondom viral posts, maar alsnog zijn er een paar pareltjes te noemen: geen zorgen. Daarnaast komt er ook iemand die we al eens eerder bespraken voorbij. Schilderen met handen en voete...

Social Media23.03.2024

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Threads toont eindelijk de trending topics

Threads had bij lancering heel veel vrij standaard social media-opties niet, maar daar komt steeds meer verandering in. Zo is binnenkort op Threads de optie om de trending topics te zien live. In de Verenigde Staten zien...

Social Media20.03.2024

Threads toont eindelijk de trending topics

Tijdreizen op Instagram: posten in het verleden straks mogelijk

Wil je op vakantie in verband met kans op inbraak liever niet posten, maar vind je het qua dagboek wel leuk als de posts op de dag zijn geplaatst dat je daar ook echt was? Binnenkort schijn je te kunnen terugposten op In...

Social Media18.03.2024

Tijdreizen op Instagram: posten in het verleden straks mogelijk

Instagram laat je tijdreizen

Verder lezen over Social Network

Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?

'Look between T and O on your keyboard': je ziet het heel vaak op socials voorbijkomen, maar wat betekent het?

Social Media24.04.2024

Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Twitch gaat de social media kant op. Het kopieert een functie van TikTok waarmee je waarschijnlijk aanzienlijk meer streams ontdekt.

Social Media18.04.2024

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Wil je geld verdienen met TikTok, maar wil je niet zelf video's maken? Dat hoeft ook niet. Mogelijk komt binnenkort de TikTok Coin-app naar Nederland, waarmee je 0,36 euro kunt verdienen voor 1 uur kijken.

Social Media17.04.2024

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Soms zijn we als mensheid enorm dom, maar gelukkig ook regelmatig enorm creatief. En vooral dat laatste zien we graag voorbij komen, bijvoorbeeld in de Deze Week Viral.

Social Media13.04.2024

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

Instagram wil je beschermen tegen ongewilde dickpics. Je ontvangt ze misschien nog wel: ze worden geblurd.

Social Media11.04.2024

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren