De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De social media-staking is voorbij. Op donderdag en vrijdag vorige week was het de bedoeling dat we allemaal en masse geen social media zouden gebruiken, als het aan Wikipedia-oprichter Larry Sangler ligt. Is het hem gelukt of is de #socialmediastrike mislukt?
Dataverzameling
Op zich is het protest niet omdat de man achter Wikipedia het delen van kattenfilmpjes zat is of is getagd in een bericht dat hij voor iemand McDonald’s moet gaan halen omdat zijn naam met een L begint. Hoewel dat laatste een terechte reden kan zijn om wel tot een staking over te gaan, ging het om iets veel belangrijkers. Het gaat om de dataverzameling door de groten der aarde.
Over het algemeen is er door bedrijven weinig groots gehoor gegeven aan de actie. Enerzijds komt dat omdat het moeilijk te meten was door 4 juli. Dit is een feestdag in Amerika, waarop sowieso veel bedrijven dicht zijn en weinig op social media posten. Toch zijn er wel degelijk bedrijven die zich er wel mee hebben bemoeid. Zo heeft Reddit het /r/technology-gedeelte een dag offline gehaald, waar normaliter wordt gesproken over social media, privacy, hacks en techgadgets.
#socialmediastrike
Sanger wilde graag dat zoveel mogelijk mensen op social media (met name Twitter), de hashtag #socialmediastrike zouden gebruiken. Het gaat niet om bewustwording, maar om het oproepen tot een gedecentraliseerd netwerk, waardoor social media-gebruikers beheerder zijn van hun privégegevens. Toch blijkt het wel mee te vallen met het aantal aanhangers.
Op change.org zijn slechts een ruime 3000 stemmen verzameld, en op de speciale pagina van Larry zijn er nog geen 3000 stemmen binnengekomen op zijn verklaring van digitale onafhankelijkheid. Of het komt omdat mensen het niets kan schelen, of omdat hij simpelweg door een feestdag te kiezen in de zomer niet de meest perfecte timing had, dat is niet te zeggen. In ieder geval is het slechts een heel kleine druppel op een extreem grote gloeiende plaat.
[Fotocredits © blueiz60 – Adobe Stock]
Verder lezen over Instagram
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media20.03.2024
Threads toont eindelijk de trending topics
Verder lezen over Social Network
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Social Media25.04.2024
TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media24.04.2024
Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Verder lezen over Twitter
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024