Social Media11.01.2021

Facebook verwijdert Like-knop op alle pagina’s


Facebook verandert wel vaker kleine dingen op zijn platform, maar vandaag is er iets groots aangepast. Pagina’s, dus bijvoorbeeld van bedrijven of met een verzameling kattenfilmpjes, hebben niet langer een Like-knop. Kijk je dus op een pagina van een merk, van een bekend persoon of van acteur, dan kun je die niet langer van een duimpje voorzien.

Sowieso gooit Facebook het ontwerp van de pagina’s op de schop. Die Like-knop is weliswaar verdwenen, er zijn ook verbeteringen aangebracht op de pagina’s. Zo hebben ze een ander uiterlijk en andere menu’s. Wat ook wel interessant en vernieuwend is, dat is de mogelijkheid om Q&A’s te maken en de speciale News Feed. Het zijn allemaal aanpassingen waardoor de pagina’s net even wat meer mogelijkheden bieden om contact te leggen met fans, schrijft TechCrunch.

De Like-knop op Facebookpagina’s verdwijnt

Die Like-knop die verdwijnt, daar willen we wat langer bij stilstaan. Wat betekent dat? Volgens Facebook is dat expres. Net als bij de tests die Instagram doet is het idee dat de focus meer komt te liggen op de volgers, in plaats van de likes. Hierdoor gaat het wat algemener over hoeveel fans je pagina heeft en hoeveel mensen je bereikt -waarschijnlijk komen volgers vaker in aanraking met je posts dan mensen die een keer op een Like-knop hebben gedrukt. Vaak zal die laatste categorie een pagina ontvolgen, omdat deze niet meer interessant voor ze is. De Like blijft echter staan, waardoor het lijkt alsof het bedrijf van de betreffende pagina je ‘stamkroeg’ is.

De komende maanden krijgen alle pagina’s op Facebook deze behandeling, dus over een half jaar kun je geen enkele pagina meer van een ‘Like’ voorzien. Door alleen te concentreren op de volgers, is de daadwerkelijke populariteit van een pagina op Facebook beter te zien. Je kunt er veel van vinden, maar er is dus meer: News Feed is een fijne bijkomstigheid, want hierdoor kun je meteen de reacties van een bedrijf op opmerkingen van klanten zien. Je ziet daarbij snel waar je aan toe bent, want het komt regelmatig voor dat groten getale mensen dezelfde vraag hebben. Zo hoef je die niet meer zelf te stellen.

Nieuw Q&A-format op Facebook

Bedrijven kunnen er dus ook voor kiezen om van het nieuwe Q&A-format te kiezen, wat ook helpt bij het beantwoorden van prangende vragen. Je kunt via de pagina een vraag stellen, en wanneer het bedrijf een antwoord heeft gegeven, dan komt dit te staan in een Q&A. Er zijn voor de beheerders van de pagina trouwens ook nieuwe opties: er zijn nieuwe tools waardoor de toestemmingen voor de pagina meteen kunnen worden ingesteld.

Fotobron: Mizter_X94

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt