Social Media29.01.2020

Facebook laat vanaf nu zien wat ze over jou weten


Vooral voor de Internationale Dag van de Privacy

Facebook weet veel over jou, zeg maar gerust heel veel. Ze weten eigenlijk redelijk nauwkeurig wat je zoal uitspookt op het internet. Het is het donkergrijze gebied rondom privacy waardoor mensen steeds vaker afhaken bij Facebook of andere sociale media.

Zeg eens eerlijk. Heb jij enig idee wat ‘de achterkant van het internet’ weet over jouw gedrag? En wat er is vastgelegd in databestanden? Privacy op het internet is niet zo eenvoudig en bijna niet te beschermen. Facebook staat niet vooraan als het gaat om de bescherming van jouw privacy. Het is algemeen bekend dat het grootste sociale netwerk ter wereld een ongekende hoeveelheid data over jouw gedrag heeft weten te verzamelen in de afgelopen jaren.

Dat doet Facebook onder andere door jouw gedrag op het sociale netwerk vast te leggen. Maar Facebook heeft ook data als het gaat om andere activiteiten die je doet. Zoals het gebruik van apps of bezoekjes aan websites. Denk hierbij aan websites die je vaak bezoekt en waarop bijvoorbeeld een ‘vind-ik-leuk’ of share-knop staat. Ook websites en apps waar je met je Facebook-account bent ingelogd, omdat dat zo makkelijk is weten meer over je dan je lief is.

FAcebook
FAcebook

Internationale Dag van de Privacy

Facebook wil speciaal voor de Internationale Dag van de Privacy gebruikers de optie bieden om in te zien welke informatie het sociale netwerk heeft over het gebruik van apps en andere websites. De komende weken zullen wereldwijd (dus ook in Nederland) meer dan 2,4 miljard mensen eraan worden herinnerd om hun privacy-instellingen zelf te controleren.

Je kunt inmiddels zelf zien wat Facebook over je weet via de ‘Activiteit buiten Facebook’ link. Via deze link zie je alle informatie die bedrijven en organisaties met Facebook deelt over jouw interacties met hen, waaronder het bezoek van hun app of website.

Wat doet Facebook met deze informatie?

Facebook gebruikt al deze informatie om onder andere dingen aan je te tonen waarin je misschien bent geïnteresseerd. Zoals evenementen die je wilt bezoeken en volgens het sociale netwerk, relevante advertenties die je laten kennismaken met nieuwe producten en services. Facebook geeft aan dat zij jouw gegevens in de toekomst aan niemand zal verkopen.

Je kunt vanaf nu toekomstige activiteiten per bezochte website uitschakelen (reeds opgeslagen informatie is niet aan te passen) en feedback geven. Dat je reeds opgeslagen informatie niet kunt verwijderen blijft natuurlijk omstreden. Maar is niet iets wat Facebook zelf kan managen. Data die websites over jouw gedrag hebben vastgelegd staan weer op heel andere servers en dus op plekken waar ook Facebook niet bij kan komen. Meer informatie over dit onderwerp vind je in een blogpost van Mark Zuckerberg.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024