Facebook stopt met onderdeel 'Trending'

Facebook stopt met onderdeel 'Trending'

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook laat weten het onderdeel Trending te verwijderen, om zo ruimte te scheppen voor nieuwe manieren om nieuws te brengen. Trending is in 2014 van start gegaan. Het doel ervan was om gebruikers te informeren over de actuele populaire nieuwsitems.

Helaas is Trending geen daverend succes. Nog geen 1,5% van de clicks naar nieuwsplatforms is afkomstig van Trending. Bovendien was de tool slechts beschikbaar in vijf landen, waaronder de Verenigde Staten en Groot Brittanië.

Ander nieuws

Toch is Facebook niet van plan het bijltje er bij neer te leggen als het gaat om nieuws. Er is nu een zoektocht gaande naar nieuwe manieren om nieuws via Facebook aan de man te brengen. Hierbij is het wel van belang om in te spelen op de behoeftes van gebruikers. Mensen bekijken het nieuws bijvoorbeeld vooral op de smartphone en via video's. Daarom gaat Facebook experimenteren met Watch, een onderdeel waarbij mensen het nieuws kunnen volgen via video. Een ander idee van Facebook is om nieuwsuitgevers de mogelijkheid te geven om een label 'breaking news' op een artikel te plakken. En daarmee zijn we er nog niet. Facebook test nóg een ander idee: Today In. Via deze weg worden gebruikers voorzien van belangrijk lokaal nieuws door lokale nieuwsuitgevers.

Leuk en aardig die nieuwe ideeën, maar het nieuws moet natuurlijk wel betrouwbaar en van goede kwaliteit zijn. Facebook verzekert ons dat we niet bang hoeven te zijn voor Fake news. De vraag is nog wel of en hoe de controle van Facebook op Fake news zijn vruchten gaat afwerpen.

[Afbeeldingen © nanomanpro - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies