Social Media22.01.2018

Facebook laat gebruikers zelf bepalen wat betrouwbaar nieuws is


Hoezo achterstevoren?

Sinds Mark Zuckerberg zich stellig heeft voorgenomen om nog dit jaar Facebook te gaan fixen is het bedrijf hard bezig om manieren te verzinnen om die wens ook realiteit te maken. Onderdeel daarvan zijn de veranderingen aan de nieuwsfeed die de nadruk gaat leggen op gebruikers in plaats van merken en nieuwsorganisaties.

Een nieuw onderdeel daarvan zou ook moeten worden dat gebruikers mogen gaan aangeven welke nieuwsorganisaties ze vertrouwen. Dat zou beter werken dan dat Facebook of ‘experts’ het moeten doen, zo zegt het social media kanaal. De bijbehorende uitleg van Zuck klink op het eerste gezicht goed: er is te veel sensatiezucht, misinformatie en polarisatie en daarom moet het nieuws dat op Facebook verschijnt goed zijn.

Objectiviteit

Om dan echter te zeggen dat de gebruikers zelf het objectiefste zouden zijn in het bepalen van welke nieuwsbronnen het meest betrouwbaar zijn is een gekke sprong. Want als Facebook-gebruikers één ding bewezen hebben in de afgelopen twee jaar is dat ze niet goed zijn in het herkennen van nepnieuws en het niet zo belangrijk vinden of iets waar is, als het maar in de lijn van hun persoonlijke geloof ligt.

Om dan nu, nadat iedereen op grote schaal aan het twijfelen is gebracht wie ze überhaupt nog kunnen vertrouwen, de keuze in de schoot van de gebruikers te werpen lijkt geen goed idee. Sterker nog: als je ziet hoe gepolariseerd iedereen lijkt te zijn geworden (zeker in de VS, waar deze strategie het eerste getest is) zou je zeggen dat iedereen gewoon elke organisatie die het ‘juiste’ nieuws brengt als betrouwbaar en informatief aanmerkt. Elke organisatie die neutraal en met enige mate van objectiviteit probeert het nieuws te verslaan heeft dan niet genoeg ‘aanhangers’ om goed uit het algoritme te komen, vermoedelijk.

Ook is niet duidelijk of mensen als onderdeel van deze test ook vragen krijgen over nieuwsbronnen die ze normaal niet bekijken. Het systeem vraagt aan gebruikers van bepaalde nieuwsbronnen of ze bekend zijn bij de gebruikers, of ze het nieuws informatief vinden en of het relevant is voor de lokale gemeenschap van de gebruiker.

Niet waar

Weet je welke vraag er niet bij staat? Of gebruikers denken dat de informatie die de bron doorgaans brengt waar is of blijkt te zijn. Noem me ouderwets, maar het huidige klimaat waarin de waarheid ook maar gewoon een mening is helpt niet mee. Door met vragenlijstjes te werken weet je zeker dat de gemiddelde niet-geïnteresseerde Facebookgebruiker niet weet hoe snel ‘ie dat venster moet wegklikken, zodat alleen het handjevol toch al geëngageerde mensen die Facebook nog niet ontvlucht zijn en de tienduizenden trollen mogen gaan bepalen wat betrouwbaar is. Dat gaat vast goed.

Maar goed, laten we eerst maar eens kijken hoe Facebook die ‘Facebook’s next top news’ gaat afhandelen: misschien is het algoritme wel slim genoeg, werkt het uiteindelijk en wordt het nieuws dat je op Facebook ziet betrouwbaarder. Over een paar weken zal het resultaat van deze test zichtbaar gaan zijn en dan weten we snel genoeg of het heeft gewerkt. Hoe het ook uitpakt: Facebook heeft het in elk geval straks niet gedaan. Dat zijn we dan – zoals dat tegenwoordig de norm is – zelf schuld.

[Afbeeldingen © Photographee.eu – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt