Facebook krijgt grote facelift en legt meer focus op evenementen en groepen

Facebook krijgt grote facelift en legt meer focus op evenementen en groepen

Blauwe balk gaat verdwijnen

Vorig artikel Volgend artikel

De Facebook-app en site ondergaan een uiterlijke transformatie, zo kondigde CEO Mark Zuckerberg gisteren tijdens een conferentie aan. Het is de grootste verandering sinds 2014. Ook Workplace, de zakelijke versie van Facebook, krijgt een make-over. De facelift moet het platform gebruiksvriendelijker maken en de gebruiker gemakkelijker toegang geven tot groepen, evenementen, chats en meldingen. Ook het algoritme wordt aangepast. We krijgen, afhankelijk van ons gedrag op Facebook, nog meer voorstellen voor vrienden, evenementen en groepen te zien. Niet toevalligerwijs zijn dat nog veelgebruikte onderdelen van het platform.

Blauwe balk gaat verdwijnen, focus op groepen en evenementen

Het is opvallend dat de blauwe balk in het nieuwe design zal verdwijnen. Op dit moment is de site en app opgebouwd uit blauw-lichtgrijs-wit en we zien in de voorbeelden dat het uiterlijk na de facelift rustiger wordt, met meer gebruik van wit. Mark Zuckerberg noemt de update van Facebook 'FB5'. In FB5 staan groepen en evenementen centraal en krijgt iedere gebruiker een gepersonaliseerde feed van groepen waar je lid van bent. Evenementen in de buurt vinden wordt in FB5 gemakkelijker.

Groepen zijn al een tijd steeds belangrijker voor Facebook. In het nieuwe design moet het gemakkelijker worden voor mensen binnen een groep om elkaar berichten te sturen. Ook kan nieuws eenvoudig gedeeld worden met groepsleden.

'Meet New Friends'

Waar Facebook ooit begon als sociaal netwerk, bedoeld om mensen met elkaar in contact te brengen, verdwijnde dat oorspronkelijke doel de laatste jaren meer naar de achtergrond. In FB5 komt de functie 'Meet New Friends', bedoeld om onbekenden met elkaar te contacten. Je krijgt suggesties te zien op basis van je interesses en verleden, zoals scholen en werkgevers. Daarvoor moet je je overigens wel aanmelden, de functie moet eerst geactiveerd worden. Het klinkt als een dating-app en we zien op social media dan ook dat meer mensen zich afvragen of Facebook zich hiermee op de dating-markt gaat begeven.

Facebook Meet New Friends
Facebook's 'Meet New Friends'
Bron: Facebook

Workplace meer onder aandacht brengen

Workplace lijkt in ons land nog niet heel populair. Het heeft 2 miljoen betalende gebruikers en nog enkele miljoenen mensen die gebruikmaken van de gratis versie. Wanneer Workplace regelmatiger gebruikt wordt, is dat gunstig om bedrijven aan zich te binden, zeker nu Slack binnenkort naar de beurs gaat.

Privacyschandalen

Alle privacyschandalen hebben ervoor gezorgd dat Facebook veranderingen doorvoert. De kritiek op het bedrijf richtte zich onder andere op het niet goed beveiligen van persoonlijke informatie en het verspreiden van 'fake news'. Facebook speelt met het nieuwe design en andere veranderingen die op stapel staan, in op de verstuivende behoeften van consumenten. Privé-communicatie via Messenger, Instagram en WhatsApp wordt steeds belangrijker. Die services zullen op langere termijn dan ook geïntegreerd worden.

Nieuw design Facebook
Het rustige, nieuwe uiterlijk van Facebook
Bron: Facebook
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies