​Een kwart van Facebooks verkoopcijfers komt van Instagram

​Een kwart van Facebooks verkoopcijfers komt van Instagram

Vorig artikel Volgend artikel

Instagram zou in 2019 ongeveer 20 miljard dollar hebben opgebracht. Dat is niet slecht voor Facebook, dat het platform in 2012 kocht voor 715 miljoen dollar. Het zijn geen officiële cijfers, maar ze komen van anonieme bronnen die dichtbij het vuur zouden zitten.

Instagram > YouTube

Als die cijfers kloppen, dan zou het betekenen dat Instagram het beter doet dan YouTube, eigendom van Google. YouTube haalde vorig jaar 15,1 miljard dollar op door advertenties. Het zijn bizarre aantallen die bijna niet zijn voor te stellen, maar waarvan je je ook kunt afvragen of ze wel vergelijkbaar zijn.

YouTube is weliswaar een bedrijf van een groot techbedrijf, namelijk Google, en Instagram is dat van het ook erg grote Facebook. Echter is Instagram vooral bedoeld voor foto’s en hier en daar een video, plus de mogelijkheid om een berichtje achter te laten voor je favoriete beroemdheid. YouTube is al jaren hét platform voor videocontent.

Sommige mensen turen er nachtenlang naar kattenfilmpjes, terwijl een ander het kijkt voor de exclusieve series of het juist in de achtergrond op heeft staan voor muziek. Het is wel sociaal, want je kunt er discussiëren onder een video, maar het heeft in het ontwerp erg de nadruk op de videocontent. Er zit dus wel degelijk een groot verschil tussen de twee platformen.

Instagram: 1 miljard gebruikers

YouTube heeft wereldwijd 2 miljard gebruikers. Ondertussen heeft Instagram meer dan 1 miljard gebruikers, die alleen geld binnenbrengen doordat bedrijven advertentieruimte op het social kanaal kunnen kopen. Verder biedt Instagram geen abonnementsdienst, zoals YouTube dat wel doet met Premium. Instagram is ook wat jonger dan YouTube: YouTube ging live in 2005 en Instagram pas in 2010.

Facebook heeft er goed aan gedaan Instagram te kopen, want het gerucht gaat dat de verkopen bij Facebook wat zijn afgezwakt. Bovendien is het momenteel in een onderzoek verwikkeld door de antitrust-politie van het Amerikaanse Department of Justice. Instagram zou zomaar eens de lijm kunnen zijn die Facebook bij elkaar kan houden.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan zweeft ze ergens in de wondere wereld van entertainment of in een vliegtuig naar een toffe plek in de echte wereld. Mario...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies