Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Instagram zou in 2019 ongeveer 20 miljard dollar hebben opgebracht. Dat is niet slecht voor Facebook, dat het platform in 2012 kocht voor 715 miljoen dollar. Het zijn geen officiële cijfers, maar ze komen van anonieme bronnen die dichtbij het vuur zouden zitten.
Instagram > YouTube
Als die cijfers kloppen, dan zou het betekenen dat Instagram het beter doet dan YouTube, eigendom van Google. YouTube haalde vorig jaar 15,1 miljard dollar op door advertenties. Het zijn bizarre aantallen die bijna niet zijn voor te stellen, maar waarvan je je ook kunt afvragen of ze wel vergelijkbaar zijn.
YouTube is weliswaar een bedrijf van een groot techbedrijf, namelijk Google, en Instagram is dat van het ook erg grote Facebook. Echter is Instagram vooral bedoeld voor foto’s en hier en daar een video, plus de mogelijkheid om een berichtje achter te laten voor je favoriete beroemdheid. YouTube is al jaren hét platform voor videocontent.
Sommige mensen turen er nachtenlang naar kattenfilmpjes, terwijl een ander het kijkt voor de exclusieve series of het juist in de achtergrond op heeft staan voor muziek. Het is wel sociaal, want je kunt er discussiëren onder een video, maar het heeft in het ontwerp erg de nadruk op de videocontent. Er zit dus wel degelijk een groot verschil tussen de twee platformen.
Instagram: 1 miljard gebruikers
YouTube heeft wereldwijd 2 miljard gebruikers. Ondertussen heeft Instagram meer dan 1 miljard gebruikers, die alleen geld binnenbrengen doordat bedrijven advertentieruimte op het social kanaal kunnen kopen. Verder biedt Instagram geen abonnementsdienst, zoals YouTube dat wel doet met Premium. Instagram is ook wat jonger dan YouTube: YouTube ging live in 2005 en Instagram pas in 2010.
Facebook heeft er goed aan gedaan Instagram te kopen, want het gerucht gaat dat de verkopen bij Facebook wat zijn afgezwakt. Bovendien is het momenteel in een onderzoek verwikkeld door de antitrust-politie van het Amerikaanse Department of Justice. Instagram zou zomaar eens de lijm kunnen zijn die Facebook bij elkaar kan houden.
Verder lezen over Instagram
Social Media02.05.2024
Instagram wil terug naar authenticiteit: er komt een grote update aan
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Verder lezen over YouTube
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video08.04.2024
10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Gaming18.03.2024
YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis
Video18.03.2024
Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Social Media30.01.2024
TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken
Online19.01.2024