Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Verrassend is het niet. Facebook begint vanaf vandaag ook met de uitrol van een Stories-variant, nadat bleek dat het ‘geleende’ concept uit Snapchat een grote hit is op Instagram en Messenger. Hoewel Snapchat nog steeds het imago heeft van de app die populair is bij de jongere generatie is Facebook als moederbedrijf van Instagram stevig aan de poten van Snap, Inc. aan het zagen. Niet omdat ze nu opeens gebruikers gaan wegkapen, maar omdat ze de weg naar uitbreiding voor Snapchat af aan het sluiten zijn met deze beweging.
Ongeveer hetzelfde
De nieuwe Facebook Stories verschijnen binnenkort boven je nieuwsfeed (in bolletjes) en als je zelf aan de slag wilt met een Story kun je die makkelijk maken met de nieuwe Facebook Camera. Het is feitelijk een secundaire nieuwsfeed voor mensen die niet van het typen van statusupdates zijn. Niet alleen kun je een Story delen met al je vrienden, je kunt ook direct een Story sturen naar één of meerdere vrienden via de nieuwe Direct-mogelijkheid.
Het past allemaal naadloos in Facebook’s grotere push om mensen video te laten posten in plaats van tekstupdates. Die trend lijkt onomkeerbaar, naarmate het aantal gebruikers met meer camera- dan schrijfervaring blijft groeien. Het slimme is dat Facebook op deze manier beide doelgroepen blijft bedienen, die elkaar dan toch kunnen ‘ontwijken’ door het gebruik van een ander medium binnen dezelfde app.
Moeilijk concurreren
Dit hele scenario laat maar zien dat een goed idee moeilijk te beschermen is, met alle zorgwekkende conclusies die je daar uit kunt trekken. Facebook, Google, Apple: de grote techbedrijven op aarde kunnen elke startup kapot concurreren. Overname is altijd een optie, maar als dat wordt geweigerd, zoals dat ging bij Snapchat en Facebook, kan het basale idee gewoon overgenomen en geïmplementeerd worden in bestaande diensten.
Dat kan dan vaak ook nog beter dan de nieuweling dat kan, door de schier oneindige financiële reserves van een partij als Facebook. Je ziet het in de implementatie van de Facebook-variant van Stories. Van de lokalisatie van de tekstfilters tot de zorg die is besteed aan het design van de functie zodat het oudere gebruikers niet afschrikt: allemaal mogelijkheden die Snapchat (al dan niet bewust) laat liggen. Er zijn honderden miljoenen gebruikers die Snapchat niet gebruiken of kennen, maar die zijn straks wel stories aan het maken op Facebook.
Beter goed gejat
We kunnen met zijn allen lachen om het idee dat Facebook Snapchat aan het rippen is, maar dat betekent niet dat Zuckerberg & co. niet met de winst weglopen als de strijd straks is gestreden. Als ze zo goed blijven reageren op alle opkomende trends en de concurrentie het gras voor de voeten blijven wegmaaien komen we nooit, maar dan ook nooit, meer van Facebook af. Of verdwijnende video’s de toekomst van communicatie zijn of niet, Facebook lijkt klaar voor elk scenario.
[Afbeeldingen © Facebook]
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Snapchat
Social Media03.10.2024
Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners
Social Media17.09.2024
Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril
Social Media27.08.2024
Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen
Social Media12.08.2024
Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent
Social Media07.08.2024
Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland
Social Media03.07.2024
Snapchat introduceert nano-Snaps voor wie het kort wil houden
Social Media26.06.2024
Deze nieuwe Snapchat-functie willen we in alle socials
Social Media20.06.2024