De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Facebook, Twitter en Linkedin zijn de meest gebruikte social media-platformen voor de Nederlandse marketeer, dat is zowel zakelijk als privé. Zo blijkt uit een recent onderzoek van PR- en social media adviesbureau Whizpr. Geen verrassende conclusie, maar het verschil tussen persoonlijke voorkeuren en het zakelijk gebruik van social media is wel interessant.
De respondenten geven aan prive de voorkeur te geven aan Facebook (88%), terwijl voor zakelijke doeleinden de voorkeur uitgaat naar Twitter, aldus 94% van de respondenten. De relatief nieuwere kanalen als Pinterest en Instagram worden door een derde van de respondenten wel privématig gebruikt, maar nauwelijks voor zakelijke doeleinden.
Privé gebruiken de ondervraagden vervolgens het liefste Twitter (78%) en LinkedIn (78%). Voor zakelijk gebruik komt Facebook op een tweede plek met 81%. YouTube en Google+ worden door de helft van de respondenten zowel privématig als zakelijk ingezet.
Beeld of tekst?
Bedrijfsmatig delen marketeers met name tekstuele content (50%) en afbeeldingen (37%). Video wordt niet als favoriete soort content aangemerkt. Privé geeft bijna de helft echter de voorkeur aan afbeeldingen. Tekst staat met 28% op een tweede plaats, gevolgd door video (16%).
“Deze resultaten zijn geen verrassing voor ons. Wat ons echter wel verbaast, is dat professionals zich niet meer aanpassen aan de voorkeuren die zij zelf hebben als het gaat om de bedrijfsmatige inzet van social media. Niet alleen welke platformen zij inzetten, maar ook in type content,” aldus Willemijn Vader, creatief directeur van Whizpr. “Dat Facebook en Twitter de voorkeur hebben is duidelijk, maar waarom worden kanalen als Pinterest en Instagram op zakelijk niveau niet veelvuldiger ingezet? Beeld wordt steeds meer gewaardeerd door gebruikers van social media. En deze kanalen lenen zich daar goed voor. Daarnaast tonen andere onderzoeken aan dat deze kanalen het laatste jaar flink zijn gegroeid.”
Content
Bij het persoonlijk inzetten van social media heeft 43% aangegeven voorkeur te hebben voor informerende berichten, zoals actualiteiten, infographics en feiten. Daarnaast willen we privématig geamuseerd worden (33%) en geeft 18% de voorkeur aan inspirerende berichten. Activerende berichten, zoals oproepen of acties worden privématig minder gewaardeerd. Bedrijven delen vooral informerende berichten met hun doelgroep (65%). Een vijfde van de marketeers wil bedrijfsmatig zijn doelgroep ook nog wel amuseren of activeren met bijvoorbeeld win-acties.
Waarom social?
Op de vraag waarom marketeers social media voor bedrijfsmatige doeleinden inzetten, geeft ruim 40% aan dat interactie aangaan met de doelgroep (engagement) de belangrijkste reden is. Voor een derde van de respondenten is dat brandbuilding. 18% zet social media in voor lead generation en slechts 6% gebruikt social media voor support.
“Ondanks dat dit onderzoek geen schokkende resultaten heeft opgeleverd, is de grootste vraag die bij ons opkomt ‘waarom passen marketeers hun zakelijk gedrag op social media niet meer aan op hun eigen voorkeuren’. Als engagement het doel is voor de inzet van social media, dan pas je je aan aan de voorkeuren van je doelgroep en waarom zouden die veel afwijken van de persoonlijke voorkeuren,” aldus Vader. “Mijn conclusie is dat een groot deel van de marketeers conservatief is in het gebruik van social media en dat er bedrijfsmatig meer geëxperimenteerd mag worden met opkomende kanalen waar beeld centraal staat. Daar ligt de behoefte van de nieuwe generatie.”
Verder lezen over Instagram
Social Media02.10.2024
Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post
Social Media29.09.2024
Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media22.09.2024
Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard
Social Media18.09.2024
Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners
Social Media17.09.2024
Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?
Social Media16.09.2024
Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Verder lezen over Onderzoek
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024
Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen
Online05.08.2024
Mijmeren over de ontstaansvoorwaarden van leven
vanuit een gewijzigde metafysische uitgangspositieNieuws27.05.2024
Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon
Verder lezen over Pinterest
Social Media17.04.2023
Lemon8: alles wat je moet weten over dit nieuwe social medium
It's all in the algoritmeSocial Media02.08.2022
Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken
Social Media06.04.2022
Pinterest strijdt tegen nepnieuws over klimaatverandering
Metaverse24.02.2022
Augmented reality-optie in Pinterest is net IKEA
Social Media10.11.2021
Zo is Pinterest voor bedrijven heel interessant
Social Media03.11.2021
Pinterest – Deel 2: Zo gebruik je Pinterest
Social Media27.10.2021
Wat is Pinterest en wat kun je ermee?
Social Media08.07.2021