Social Media21.01.2014

Onderzoek: Pinterest en Instagram nog maar weinig zakelijk gebruikt


Facebook, Twitter en Linkedin zijn de meest gebruikte social media-platformen voor de Nederlandse marketeer, dat is zowel zakelijk als privé. Zo blijkt uit een recent onderzoek van PR- en social media adviesbureau Whizpr. Geen verrassende conclusie, maar het verschil tussen persoonlijke voorkeuren en het zakelijk gebruik van social media is wel interessant.

De respondenten geven aan prive de voorkeur te geven aan Facebook (88%), terwijl voor zakelijke doeleinden de voorkeur uitgaat naar Twitter, aldus 94% van de respondenten. De relatief nieuwere kanalen als Pinterest en Instagram worden door een derde van de respondenten wel privématig gebruikt, maar nauwelijks voor zakelijke doeleinden.

Privé gebruiken de ondervraagden vervolgens het liefste Twitter (78%) en LinkedIn (78%). Voor zakelijk gebruik komt Facebook op een tweede plek met 81%. YouTube en Google+ worden door de helft van de respondenten zowel privématig als zakelijk ingezet.

onderzoek-pinterest-en-instagram-nog-maa.jpg
onderzoek-pinterest-en-instagram-nog-maa.jpg

Beeld of tekst?
Bedrijfsmatig delen marketeers met name tekstuele content (50%) en afbeeldingen (37%). Video wordt niet als favoriete soort content aangemerkt. Privé geeft bijna de helft echter de voorkeur aan afbeeldingen. Tekst staat met 28% op een tweede plaats, gevolgd door video (16%).  

Deze resultaten zijn geen verrassing voor ons. Wat ons echter wel verbaast, is dat professionals zich niet meer aanpassen aan de voorkeuren die zij zelf hebben als het gaat om de bedrijfsmatige inzet van social media. Niet alleen welke platformen zij inzetten, maar ook in type content,” aldus Willemijn Vader, creatief directeur van Whizpr. “Dat Facebook en Twitter de voorkeur hebben is duidelijk, maar waarom worden kanalen als Pinterest en Instagram op zakelijk niveau niet veelvuldiger ingezet? Beeld wordt steeds meer gewaardeerd door gebruikers van social media. En deze kanalen lenen zich daar goed voor. Daarnaast tonen andere onderzoeken aan dat deze kanalen het laatste jaar flink zijn gegroeid.” 

Content
Bij het persoonlijk inzetten van social media heeft 43% aangegeven voorkeur te hebben voor informerende berichten, zoals actualiteiten, infographics en feiten. Daarnaast willen we privématig geamuseerd worden (33%) en geeft 18% de voorkeur aan inspirerende berichten. Activerende berichten, zoals oproepen of acties worden privématig minder gewaardeerd. Bedrijven delen vooral informerende berichten met hun doelgroep (65%). Een vijfde van de marketeers wil bedrijfsmatig zijn doelgroep ook nog wel amuseren of activeren met bijvoorbeeld win-acties.

Waarom social?
Op de vraag waarom marketeers social media voor bedrijfsmatige doeleinden inzetten, geeft ruim 40% aan dat interactie aangaan met de doelgroep (engagement) de belangrijkste reden is. Voor een derde van de respondenten is dat brandbuilding. 18% zet social media in voor lead generation en slechts 6% gebruikt social media voor support.

Ondanks dat dit onderzoek geen schokkende resultaten heeft opgeleverd, is de grootste vraag die bij ons opkomt ‘waarom passen marketeers hun zakelijk gedrag op social media niet meer aan op hun eigen voorkeuren’. Als engagement het doel is voor de inzet van social media, dan pas je je aan aan de voorkeuren van je doelgroep en waarom zouden die veel afwijken van de persoonlijke voorkeuren,” aldus Vader. “Mijn conclusie is dat een groot deel van de marketeers conservatief is in het gebruik van social media en dat er bedrijfsmatig meer geëxperimenteerd mag worden met opkomende kanalen waar beeld centraal staat. Daar ligt de behoefte van de nieuwe generatie.”

Verder lezen over Instagram

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

We instagrammen inmiddels al jaren en we denken goed te weten wat we doen. Maar, wat als dat beter kan? Instagram introduceert 'best practises'.

Social Media02.10.2024

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Het was een rustige week qua virals, maar gelukkig was er een Bridgerton-evenement...

Social Media29.09.2024

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Panda's die honden zijn, nijlpaarden die gepatenteerd worden: het was een gekke week. Lees het in Deze week viral.

Social Media22.09.2024

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Tieners krijgen op Instagram minder te zien en ouders krijgen meer controle. Het is geen keuze: ben je onder de 18 jaar, dan krijg je dit nieuwe tieneraccount automatisch.

Social Media18.09.2024

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?

Wie is toch die Ravi waar iedereen op Threads het over heeft? Zelfs bedrijven doen mee.

Social Media17.09.2024

Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?

Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien

Meta zou testen hoe het is als Instagram en Threads wat meer interactieve mogelijkheden krijgen. 

Social Media16.09.2024

Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Verder lezen over Onderzoek

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Mijmeren over de ontstaansvoorwaarden van leven

De zoektocht naar leven elders in het universum wordt met enige regelmaat beschreven in populair wetenschappelijke artikelen. Concreet wetenschappelijk onderzoek hiernaar vindt hoofdzakelijk plaats op grond van ruimtemissies, ruimtetelescopen en op aarde gestationeerde grote telescopen.

Online05.08.2024

Mijmeren over de ontstaansvoorwaarden van leven

vanuit een gewijzigde metafysische uitgangspositie
Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.

Nieuws27.05.2024

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Verder lezen over Pinterest

​Lemon8: alles wat je moet weten over dit nieuwe social medium

Het is nog niet in Nederland uit, maar dat laat vast niet lang op zich wachten: de nieuwe social media-app Lemon8. Terwijl TikTok-eigenaar ByteDance in Amerika onder vuur ligt om TikTok, heeft het vrolijk een nieuwe app...

Social Media17.04.2023

​Lemon8: alles wat je moet weten over dit nieuwe social medium

It's all in the algoritme
​Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken

Een moodboard maken doe je meestal fysiek op papier, maar Pinterest introduceert nu een app waarmee je dat kunt digitaliseren. De app heet Shuffles en is op dit moment alleen op iOS beschikbaar op uitnodiging.

Social Media02.08.2022

​Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken

​Pinterest strijdt tegen nepnieuws over klimaatverandering

Social medium Pinterest wil strenger zijn als het gaat om de content die op het platform wordt geplaatst. Het gaat dan specifiek om klimaatverandering, want het wil vanaf nu onjuiste informatie rondom klimaatverandering...

Social Media06.04.2022

​Pinterest strijdt tegen nepnieuws over klimaatverandering

Augmented reality-optie in Pinterest is net IKEA

Pinterest wil zorgen dat je je nog beter kunt voorstellen hoe een meubel precies staat in jouw interieur en komt met een augmented reality-tool waarmee je een virtueel meubel in je eigen huis kunt uitproberen. Klinkt bek...

Metaverse24.02.2022

Augmented reality-optie in Pinterest is net IKEA

Zo is Pinterest voor bedrijven heel interessant

In ons drieluik over Pinterest zijn we deze week toegekomen aan Pinterest voor bedrijven. Hoewel het soms lijkt alsof Pinterest juist heel persoonlijk is, is het goed inzetbaar voor organisaties: of ze nou commercieel zi...

Social Media10.11.2021

Zo is Pinterest voor bedrijven heel interessant

​Pinterest – Deel 2: Zo gebruik je Pinterest

Pinterest is een bijzonder social medium, zo concludeerden we al in het eerste deel van ons drieluik over het fenomeen. Waar het voor is, dat weet je nu, maar hoe gebruik je het? Hoe pin je iets dat je tof vindt op het i...

Social Media03.11.2021

​Pinterest – Deel 2: Zo gebruik je Pinterest

​Wat is Pinterest en wat kun je ermee?

Sommige mensen noemen het een social medium, maar anderen noemen hem niet in het rijtje Twitter, Facebook, Instagram, enzovoort. Dat is echter juist precies de kracht van Pinterest. Het is heel privé en heel sociaal teg...

Social Media27.10.2021

​Wat is Pinterest en wat kun je ermee?

​Ondernemers lopen kansen mis doordat ze niet vindbaar zijn op Pinterest

Ondernemers laten enorme kansen liggen als ze niet vindbaar zijn op Pinterest. Dit is een krachtig platform dat veel ondernemers onderschatten. Vaak omdat ze denken dat het alleen draait om mooie plaatjes of het een ande...

Social Media08.07.2021

​Ondernemers lopen kansen mis doordat ze niet vindbaar zijn op Pinterest