Social Media28.07.2013

LinkedIn: onopvallend gewoon het vierde social netwerk


linkedin-onopvallend-gewoon-het-vierde-s.jpg
linkedin-onopvallend-gewoon-het-vierde-s.jpg

Van ieder Social Network kan je je afvragen hoeveel van de geregistreerde gebruikers ook daadwerkelijk actief zijn. Soms zijn geregistreerde gebruikers geheel niet representatief voor het gebruik (Youtube!). Duidelijk is dat ieder sociaal netwerk zijn eigen soort gebruikers en gebruik genereert. Dat geldt ook voor LinkedIn waarvan je het netwerk kan beschrijven als bestaande uit individuele professionals, die vaak plichtmatig een profiel aanmaken en vervolgens geen tijd en zin hebben dat profiel en hun netwerk te onderhouden.

Over LinkedIn hoor je relatief weinig, en dat is gezien omvang en impact van activiteiten waarschijnlijk toch ten onrechte. Om een goed inzicht te krijgen in de kracht van het netwerk zou meer informatie over gebruik, actieve groepen, actieve Company Pages, raadpleging van profielen, aantal geplaatste vacatures, gemiddeld omvang van een netwerk, en het aantal Premium accounts bekeken moeten worden. Gegevens waar LinkedIn ten onrechte niet mee te koop loopt, maar ondertussen is LinkedIn wel het vierde sociale network.

Met 225 miljoen geregistreerde account staat LinkedIn wel op de vierde plek wat betreft het aantal bezoekers, net boven Pinterest. De belangrijkste bezoekerscijfers zijn 57% voor Facebook, 25% voor YouTube, en dan Twitter met 1,74%, en dan komt als vierde LinkedIn met 1,10%. Niets vergeleken met Facebook, maar wel weer afgetekend boven het Google+ netwerk met slechts 0,8% van het totale aantal Sociale Media bezoekers (cijfers gebaseerd op Amerikaans onderzoek).

social-network-marketshares.jpg
social-network-marketshares.jpg

Na jaren van veel investeringen (en dus verliezen) en de zoektocht naar een geschikt business model met deze gebruikscijfers en gebruikersgedrag had LinkedIn in 2012 een gerapporteerde omzet van $324,7 miljoen (wat voor grote spelers op het gebied van social media een schijntje is), maar realiseerde daar wel een resultaat mee van $22,6 miljoen. De omzet steeg in 2012 wel met meer dan 70%. Het gaat dus financieel best goed met LinkedIn.

Onlangs heeft LinkedIn op zijn blog aangekondigd dat voor account representives met een Company Page het nu mogelijk wordt om deze bedrijfspagina te promoten tegen een CPC-budget of voor CPM-model als (sponsored) update in de getargeted gebruikers. De promotie kan worden aangeboden in 20 verschillende talen en in 200 landen. De effectiviteit van de campangnes kan worden gemeten met een analytics programma en op basis van die gegevens kunnen de campagnes worden ge-fine-tuned. Adobe, Telstra (telecom uit Australië) en Hubspot (marketing software) worden genoemd als leading customers van deze nieuwe vorm van adverteren.

Naast Facebook, welk podium voor bedrijven natuurlijk vooral een BtC feest is, kan LinkedIn met deze stappen het medium worden voor de BtB business. Voor vacatures van specialisten begint LinkedIn een rol te spelen, veel van haar (betaalde) tools gaan juist over deze services.

Maar de cruciale vraag voor LinkedIn zal blijven hoe workaholics in het bedrijfsleven zo ver te krijgen dat ze tenminste enige tijd vrijmaken voor het lezen en raadplegen van de LinkedIn-newsfeed, het meedoen of volgen van discussiegroepen, het standaard raadplegen van profielen en company pages om informatie over bezoekers, klanten, prospects, kandidaten te verkrijgen en snel en via een “ons-kent-ons”-netwerk een berichtje te sturen, een vraag te stellen of een product aan te kondigen. Probleem is niet de reeds aanwezige kwaliteit en diepgang van de informatie, probleem is het “natuurlijke” tijdgebrek bij de gebruikers.

Even voor het goede perspectief: LinkedIn rapporteert zelf de 225 miljoen geregistreerde gebruikers met een groei van meer dan 5 miljoen per maand en zegt in maart 2013 gemiddeld 110 miljoen pageviews per dag te hebben. We blijven LinkedIn volgen.

Verder lezen over LinkedIn

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

Over het algemeen zijn de keren dat LinkedIn zich hevig liet inspireren door een ander social media maar weinig succesvol. Weet je bijvoorbeeld nog dat LinkedIn met Stories kwam? Dat heeft niet lang geduurd… Ook zijn k...

Online28.03.2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

LinkedIn introduceert binnenkort games op het platform. Het zakelijke social medium wil graag dat collega’s met elkaar de strijd aangaan om zo de banden aan te halen en een leuk gespreksonderwerp te hebben. Het zou nie...

Social Media18.03.2024

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

LinkedIn is uitgegroeid tot dé bestemming voor professionele waardecreatie, iets wat Franck Fielemon en Ina Boer, auteurs van 'De perfecte post op LinkedIn', krachtig benadrukken. Dit platform, rijk aan gebruikers in Ne...

DC Business12.03.2024

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

2023 gaat de geschiedenis in als een rampjaar voor de tech-giganten. Tot nu toe zijn er bij de verschillende grote tech-bedrijven zoals Meta, Amazon en Intel dit jaar al bijna een kwart miljoen mensen hun job kwijtgeraak...

Social Media16.10.2023

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaise
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

LinkedIn heeft onderzoek gedaan naar de STEM-sector: Science Technology, Engineering en Mathematics. Helaas zijn de resultaten niet al te positief, want er is enerzijds een tekort aan talent en anderzijds wordt het poten...

Technology22.06.2023

LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is

LinkedIn viert zijn twintigste verjaardag en dat doet het met inmiddels meer dan 930 leden in meer dan 200 landen. Indrukwekkende aantallen, maar twintig jaar is ook niet niets. LinkedIn staat nog steeds als een huis en...

Social Media08.05.2023

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is

​Nog een badge: Linkedin laat je nu bewijzen waar je werkt

Het is onrustig in de wereld van vinkjes en badges: waar je er op Twitter totaal niet meer vanuit kunt gaan dat zo’n badge ook maar enige waarde vertegenwoordigt, gaat LinkedIn juist de andere kant op. Het zakelijke so...

Social Media14.04.2023

​Nog een badge: Linkedin laat je nu bewijzen waar je werkt