In de afgelopen maanden is er veel geschreven over de gebruikers aantallen van Google+. Waar in de voorgaande maanden er nogal wat negatieve berichten verschenen, was het in de afgelopen maand ook positief nieuws wat verscheen; 170 miljoen gebruikers voor Google+ en De groei van Google+ Brand Pages zet ook na 6 maanden gewoon door. Toch laat data die vandaag door RJmetrics is vrijgegeven weer een heel ander beeld zien.
Om niet te vertrouwen op een derde partij heeft RJMetrics een eigen onderzoek gedaan. Hiervoor hebben ze data verzameld van 40.000 willekeurige Google+ gebruikers.
Omdat Google+ nog geen open API heeft, kan op deze manier enkel publieke data worden bekeken. Dit is dan ook al gelijk het eerste heikel punt van dit onderzoek. Google geeft zelf aan dat één van de meest gebruikte functionaliteiten van Google+ juist het non-public/limited delen is.
Van de eerdergenoemde 40.000 gebruikers had slechts 1/3 een publieke update geplaatst. Na het plaatsen van de eerste publieke update plaatste 70% ook nog een tweede publieke update. Waar normaal gesproken de trend zich door zet naar 90% blijft Google+ hier achter. Na 5 publieke updates is de kans dat er een 6de wordt geplaatst ‘slechts’ 85%.
Wordt er gekeken naar het aantal publieke updates wat iemand plaatst dan is er zichtbaar dat het aantal publieke updates afvlakt. RJMetrics vergelijkt deze grafiek met soortgelijke data van Pinterest waar een dergelijke afvlakking niet zichtbaar is.
Bij de tijd tussen de verschillende publieke updates valt op dat er gemiddeld 15 dagen tussen de eerste en tweede publieke update zit. Het aantal dagen neemt af bij iedere volgende update maar blijft steken op 10 dagen bij de vijfde en zesde update. Gemiddeld zit er 12 dagen tussen de verschillende publieke updates.
Samenvattend trekt RJMetrics na het analyseren van 70.000 de volgende conclusie publieke updates:
– Gemiddeld 0,77 “+1’s” per update
– Gemiddeld 0,54 reacties per update
– Gemiddeld 0,17 reshares per update
Deze data is zoals ie is maar valt of staat bij de validiteit. RJMetrics maakt gebruik van publieke data van 70.000 gebruikers van Google+. Aangezien een groot aantal mensen limited deelt, loopt het hier al scheef. Kijk ik naar mijn eigen post gedrag op Google+, dan zie ik dat ik voor iedere publieke update er 4 tot 5 limited deel. Deze updates zouden dus nooit in het onderzoek zijn meegenomen.
Kijken we naar de interactie op iedere post dan valt deze, zoals eerder gelezen kon worden, tegen. Toch dient dit op een andere manier bekeken te worden. Bekijk ik mijn publieke updates, dan ontvangen deze allemaal een +1 en een reactie. Een reshare gebeurt niet zo heel snel maar die komt vaak genoeg voor.
Een reactie of een reshare vergelijk ik op Twitter met een reply of een retweet. Neem ik mezelf weer als voorbeeld, dan merk ik op dat echt niet iedere tweet een reactie krijgt, laat staan een retweet. Een snelle rekensom laat zien dat mijn Twitter interactie te vergelijken is met de eerdergenoemde conclusie. Daarnaast moet er ook rekening mee worden gehouden dat een +1 en een reactie een soort gelijke interactie zijn. In plaats van een korte reactie (Vind ik leuk!) te plaatsen, kan er eenvoudig op +1 worden gedrukt.
Ondanks dat ik het niet eens ben met hoe de conclusie’s tot stand zijn gekomen, ben ik het wel van mening dat het wellicht tijd wordt dat Google informatie deelt over de gebruikers aantallen. Dit doen ze namelijk wel met YouTube of Gmail. In de afgelopen maanden werd er namelijk altijd gesproken over “active users on Google+ enabled services”. En juist door deze termonologie loopt het scheef.
Zelf denk ik dat het PR-team van Google wacht totdat er een bepaalde userbase is bereikt alvorens harde cijfers te communiceren. Tot die tijd moeten we het doen met derde partijen die data scrappen en die vervolgens publiceren. Hoewel het na de Januari Google+ cijfers van ComScore erg stil is geworden rondom Google+ cijfers van dat bedrijf.
Mocht je ondanks deze cijfers toch Google+ (gaan) gebruiken, voeg ons dan daar gerust ook even toe!
bron: RJmetrics.com
via: FastCompany.com
Verder lezen over Engagement
Social Media04.04.2019
Instagram marketing in 2019: less is more
Social Media11.09.2018
5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events
Online25.04.2017
De perfecte customer experience creëer je zelf
DC Business15.06.2016
Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content
Social Media07.10.2015
5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk
Events11.06.2015
De 10 Instagram-geboden voor merken
Social Media17.02.2015
Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen
En met foto's nu de minste?Social Media19.08.2014
Dit soort berichten zorgen voor veel retweets
Verder lezen over Google Plus
Social Media06.02.2023
5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom
Online13.06.2020
Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten
Social Media04.02.2019
Het is over en sluiten voor Google+
4 April gaat de stekker er definitief uitSocial Media09.10.2018
Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging
Lek lang verzwegen, aanpassingen in toestemmingen Android wel goede zaakSocial Media31.08.2016
Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?
Social Media25.01.2016
Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe
We gebruiken vooral WhatsApp, Facebook en YouTubeSocial Media18.11.2015
Nieuw ontwerp Google+
Online28.07.2015
Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten
Verder lezen over Onderzoek
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024