Social Media02.08.2011

Handige tips voor bedrijven in ‘Facebook for business’


handige-tips-voor-bedrijven-in-facebook-.jpg
handige-tips-voor-bedrijven-in-facebook-.jpg

We geven al vaker aan dat bedrijven enorm veel kansen hebben op Facebook. Door middel van een page kunnen ze hun doelgroep bereiken, met hen praten en op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen. Natuurlijk is Facebook er zelf ook bij gebaat dat zoveel mogelijk bedrijven actief worden op het platform. Dus is het belangrijk om ze kennis op te laten doen van de mogelijkheden.

Hiervoor heeft Facebook een speciale sectie ingericht genaamd ‘Facebook for Business’. Op deze pagina geven ze bedrijven tips hoe zij zichzelf goed kunnen positioneren, de interactie met hun fans aan kunnen gaan en campagnes kunnen ontwikkelen.

Positioneer je bedrijf in Facebook

De eerste stappen zijn het aanmaken en inrichten van een Facebook pagina voor je bedrijf. Het is belangrijk om je identiteit en imago goed te laten terugkomen in deze pagina. Een minimale vereiste is een goede welkomstab waar mensen verleidt worden om op ‘vind ik leuk’ te drukken. Het doel hiermee is om een plaats te creëren waar mensen contact met jouw bedrijf kunnen zoeken, kennis kunnen inwinnen de producten of diensten en aan kunnen geven dat ze je bedrijf leuk vinden.

Daarbij geeft Facebook aan dat je jouw plek moet claimen via Facebook Places. Zo kunnen je fans aangeven dat ze een winkel of locatie van jouw bedrijf bezoeken. Tot slot is het van belang dat je website, met behulp van de social plug-ins, ‘sociaal’ wordt. Het doel is om hiermee buiten Facebook om bekendheid te generen voor je pagina en mensen in actie te laten komen. Zo kunnen mensen met een comment plug-in een reactie achterlaten op je website, die ook direct zichtbaar is in Facebook. Facebook heeft een ruime keuze in plug-ins van een comments frame, share plug-in, recommendation plug-in en nog veel meer. Kijk voor alle plug-ins op Facebook.

Zoek contact met je community

Facebook draait om engagement. Het is de ideale manier om vragen te stellen, exclusieve content te delen en inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van je doelgroep. Ben je een nieuw product aan het ontwikkelen? Vraag eens aan je Facebook fans wat zij ervan vinden. Maar nog leuker is dat Facebook fans zelf berichten gaan achterlaten op je profiel en vragen gaan stellen. Dan is het belangrijk dat er vanuit het bedrijf wordt gereageerd en zodoende ontstaat er een dialoog. Reageer dus op vragen of suggesties van fans.

Krijg inzicht in de manier waarop fans naar jouw pagina kijken en voer regelmatig veranderingen door om dit te verbeteren. Het draait tenslotte om je fans.

Bereik je doelgroep

Natuurlijk is het belangrijk dat je gehoord wordt. Daarom is deze stap erg belangrijk. Niks is zo erg als gillen in een lege ruimte. Je hebt je best gedaan op een goede pagina en deelt al interessante content. Maar nu wil je fans, meer fans! In Facebook zijn daar diverse opties voor. Zelf focussen ze zich voornamelijk op Facebook ads en sponsored stories. Daar verdienen ze hun geld mee, dus brengen ze deze optie naar voren.

Het is een manier om meer likes te krijgen en je campagne onder de aandacht te brengen. Er zijn genoeg mogelijkheden om je advertenties onder de aandacht te krijgen bij de doelgroep. Facebook biedt genoeg differentiatie mogelijkheden zoals leeftijd, geslacht, woonplaats, werk en nog veel meer. Je kunt je doelgroep goed afbakenen. Heb alleen niet de illusie daar je hierdoor direct meer gaat verkopen. Van campagnes uit het verleden blijkt dat dit zeer lastig te realiseren is.

In deze stap wil ik graag nog een aantal dingen toevoegen. Via wedstrijden, creatieve acties en goede eigen gemaakte applicaties kun je ook meer fans krijgen. Denk hierbij goed na wat de toegevoegde waarde is van de actie en hoe dit bij je bedrijf past. Communiceer een duidelijke call to action en maak het niet te moeilijk. Leidt ze naar je Facebook pagina en laat ze jouw pagina liken. Dit is een zeer effectieve manier om meer fans te krijgen en je doelgroep te bereiken. Kijk maar naar de case van Batelco Infinity. Zij bereikte 70% van hun gewenste doelgroep.

Neem een kijkje in Facebook for business en bepaal of het interessant is voor jouw bedrijf. Het is goed dat Facebook op deze manier bedrijven inzicht geeft in de kansen. Succes en laat me weten wat je er van vindt.

...

Verder lezen over Bedrijven

5 redenen waarom Nederlandse startups verdwijnen

In Nederland schijnen steeds meer startups te verdwijnen. Ze pakken hun biezen en wel om deze vijf redenen.

Startups10.12.2024

5 redenen waarom Nederlandse startups verdwijnen

Het belang van teambuilding voor een sterk team

Teambuilding is cruciaal voor het succes van een bedrijf. Het gaat verder dan alleen maar een leuke dag samen doorbrengen; het versterkt de banden tussen collega's, verbetert de communicatie en verhoogt de algehele productiviteit. Door gezamenlijke activiteiten te ondernemen buiten de kantooromgeving, krijgen teamleden de kans om elkaar op een andere manier te leren kennen. Dit kan verborgen talenten en sterke punten aan het licht brengen die normaal niet zichtbaar zijn tijdens de dagelijkse werkzaamheden.

DC Business09.12.2024

Het belang van teambuilding voor een sterk team

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Een verjaardag, een babyshower, een huwelijk, een tijdelijke oefenzaal met je koor, een zakelijke bijeenkomst: er kunnen talloze redenen zijn om een zaaltje te huren. Het is vaak best een overweging, want het kost geld en er is veel mogelijk. Zo zorg je dat je er geen hoofdpijn van krijgt, maar vooral van profiteert. Dit zijn 4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt.

Lifestyle20.11.2024

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!