Omgekeerd denken

Vorig artikel Volgend artikel
Omgekeerd denken

Vervolg op de conversatie tussen Frans van der Reep (Getronics Consulting, Inholland) en Menno Rigterink (Ematters)

Frans, Social Media accelereren de beweging van B2C naar C2B. Maar waar krijg ik dan mee te maken als bedrijf en waar moet ik me op focussen?

Ah, dat is een goeie vraag. Hier kun je een heel boek over schrijven.

Ik denk dat social media vooral de buitenkant met de binnenkant van een onderneming verbinden. Ze bieden een mogelijkheid tot P2P alertering , dus zowel van klant naar bedrijf als van bedrijf naar klant. 

Ze zetten bedrijven daarmee achterstevoren, binnenstebuiten en ondersteboven, versnellen de beweging van B2C naar C2B naar P2P en maken bedrijven tot extended, op samenwerking gerichte ecosystemen van klanten t/m leverancier.

Kijk op de wereld

Ik denk dat social media daarnaast nog iets veel belangrijkers doen binnen en buiten de business arena. Ze veranderen onze kijk op de wereld, shiften de macht (Egypte!) en dwingen tot transparant en integer handelen. Dat geldt voor de business, de politiek en ons eigen leven. RRR (Review, Reputatie, Ranking) wordt steeds belangrijker als focuspunt op straffe van gewikileaked worden. Interesting times.... 

Zenden is uit!

Dit alles was al aan de gang sinds eind 80er jaren. Lees in dat kader eens de column van Hans Kooistra  Zenden is uit, van de reeks Trends in sociale media een hype of een kans. Social media zijn denk ik een krachtige accelerator voor dit proces. Net als het web en email zal het in drie stappen bedrijven veranderen. In de eerste plaats de operations kant (verrichten).  Daar gaat het om kostenbesparing.  Daarna komt de inrichtingskant. 

Andere structuren en processen, de komst van de social media manager of de chief meaning officer bijvoorbeeld en, tot slot, als derde stap het richten zelf: strategie en business modellen die veranderen. 

Uiteindelijk zal het concept bedrijf zelf veranderen: bedrijven worden steeds meer tijdelijke ecosystemen, 'projecten' gefocused op flexibiliteit ipv continuïteit. Gildes dus. 

In deze beweging past de stap van werknemer naar werk-ondernemer bijvoorbeeld en het ver-ZZPen van de arbeidsmarkt. Daar is het belangrijk om te snappen wat je als ondernemer met je eigen talenten in huis hebt en je Pal's te vinden. Je vermogen om te poolen ally-en en linken en samen reuzen te bouwen gericht op een concreet doel is hier key. Social media maken HR en personal development dus nog belangrijker op de business agenda. Daar krijg je dus als bedrijf mee te maken.

Digital age

Eigenlijk zorgt de 'digital age’ er dus voor dat het verschil tussen 'binnen' en 'buiten' vervaagt. Internet kiept bedrijven achterstevoren, binnenstebuiten en ondersteboven. Klanten worden steeds meer onderdeel van het bedrijfsproces. Daar moet je je als bedrijf dus op gaan inrichten en ook de grenzen in gaan opzoeken. 

De kunst is ‘loslaten’ en het stuur aan de klant geven in alle aspecten van de bedrijfsvoering. 

Waar we nu in de corporate omgeving vooral gericht zijn op vastpakken als default, en alleen loslaten als het niet anders kan, zal de social company als default alles loslaten tenzij je vanwege compliance moet vastpakken. Precies omgekeerd dus als we nu gewend zijn en op school leren.. 

Dank je wel Frans, volgende keer gaan we het hebben over "loslaten, luisteren en samenwerken"
Menno Rigterink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies