Social Media30.01.2010

Aantal Social Media Club’s groeit


aantal-social-media-club-s-groeit.jpg
aantal-social-media-club-s-groeit.jpg

Het is een eigenlijk een typisch Amerikaans fenomeen, een Social Media Club [video], maar inmiddels zien we ze ook in Nederland ontstaan.

Na de lancering van de Amsterdamse SMC, die de 2e meeting al weer achter zich heeft, startte deze week ook de Social Media Club in Eindhoven. Vergelijkbare initiatieven lopen inmiddels ook in Rotterdam, Groningen en Arnhem. Vera Kops van het PR Buro Lewis uit Eindhoven, mede initiatiefnemer samen met Jan Willem Alphenaar (DSB The Movie), maakte een kort verslag van een avondje Social Media in de regio.

[Vera Kops] Het was even spannend op dezelfde avond als PSV en de introductie van de iPad, maar de opkomst bij de eerste Social Media Club Eindhoven viel niets tegen. Een groepje van 40 Brabantse social media enthousiastelingen had zich verzameld bij Broet in Eindhoven, wat met zijn borrelruimte en bioscoopzaaltje een prima locatie bleek! Uiteraard is het initiatief schaamteloos gekopieerd van het voorbeeld uit de hoofdstad, maar who cares?

Na een opzichtige inventarisatie van mede-aanwezigen, begon een Brabants kwartiertje te laat het programma. Jan Willem Alphenaar startte met een presentatie over zijn crowdsourcing-project DSB the movie en Maarten Korz, Innovatie Manager bij de Rabobank, volgde hem op met een goed verhaal over de inzet van Social Media bij de Boerenbank. Een van de nieuwste initiatieven, ‘Minitix ofwel online chippen, trok de aandacht van het publiek, ook te merken aan de stroom tweets over dit ‘primeurtje’. Maar dus twee sterke en relevante presentaties, beide gevolgd met goede, open vragen zoals: wat levert het nu echt op? De informele setting van een redelijk klein publiek maakte het laagdrempelig om vragen te stellen. Gewoon een goed gesprek over een onderwerp dat ons allen bezighoudt en waar we allemaal een mening over hebben, namelijk Social Media. De vragensessie moest zelfs afgekapt worden, want het was tijd voor de borrel.

En dat hoef je Brabanders niet uit te leggen! Na een leerzaam en inspirerend programma sloten we af met een gezellige (ik ontkom niet aan het gebruik van dit woord als ik de sfeer van de borrel juist wil omschrijven) afsluiting met interessante gesprekken over originele onderwerpen zoals de inzet van Twitter door gemeenteraadsleden en de uitdaging om Social Media succesvol in te zetten voor een B2B-doelgroep. Ik heb niet de illusie dat de Eindhovense editie van de Social Media Club het enorme aantal aanmeldingen van de Amsterdamse editie gaat overtreffen, maar de kleine setting van woensdagavond is mij in ieder geval heel goed bevallen.

De tweede editie is inmiddels gepland: op 24 februari zoekt de Brabantse delegatie elkaar weer op, dan op het kantoor van Gleijm & van der Waart. 

...