Social Media25.12.2009

DSBTheMovie zoekt (beginnende) acteurs


dsbthemovie-zoekt-beginnende-acteurs.jpg
dsbthemovie-zoekt-beginnende-acteurs.jpg

DSBThemovie, het project rond de val van de DSB Bank draait volledig op de medewerking van het Nederlandse publiek. Met behulp van crowdsourcing via allerlei Social Media, wordt getracht een realistische weergave te krijgen over wat er zich precies heeft afgespeeld bij de opkomst, het faillissement en de afwikkeling van de DSB Bank.

Het project kent geen financiers en heeft ook geen winstoogmerk. De bedoeling is om de publieke opinie weer te geven in een film van 30 minuten die door iedereen gratis bekeken kan worden. Nu het script bijna klaar is, gaat het leuke werk beginnen. Het spelen en opnemen van alle scènes. Hiervoor zoekt de organisatie van DSBTheMovie toneelverenigingen, filmopleidingen, animators, bedrijfsafdelingen, redacties, vriendengroepen etc.. die er plezier in hebben om gezamenlijk een drietal scènes te spelen voor de film.

DSBTheMovie begint hiermee aan de grootste auditie ooit in Nederland. Om het doel van de film te bereiken, namelijk het weergeven van de mening van het publiek over de DSB-affaire, roepen zij het Nederlandse publiek massaal op om mee te spelen. Er gaan geen auditierondes gehouden worden zoals bij Idols, Popstars of de nieuwe Jozef. Mensen die willen acteren, kunnen meteen beginnen. Het publiek bepaalt later of ze het goed gedaan hebben.

Afgelopen week hebben in Wageningen de eerste opnames plaatsgevonden. Hierbij hebben enkele medewerkers van een PR-bureau zich van hun beste kant als acteurs laten zien. De NOS heeft hier opnamen van gemaakt. BNR toonde zich daarna zeer creatief door een hoorspel te maken van een scene.

De initiatiefnemers hopen op ruim honderd groepen die zich aanmelden. Via de website van DSBTheMovie  kunnen groepjes zich vanaf nu inschrijven. Wanneer het script klaar is, krijgen ze een volwaardig uitgewerkt script, inclusief beschrijving van de personages, voor drie scènes toegestuurd. Ze krijgen dan een maand om te repeteren en het daadwerkelijk te spelen. Ze moeten er hierbij voor zorgen dat ze het opnemen en dat ze het digitaal beschikbaar stellen via Vimeo of Youtube.

Wanneer de inzendtermijn sluit, zullen alle video’s bij elkaar op één website komen en kan er door het publiek gestemd worden op de beste inzendingen. Jan Willem Alphenaar, projectleider en ondertussen producent van DSBTheMovie: “Je moet je voorstellen dat er voor scene vier wel vijf inzendingen komen. Via een slim stemsysteem kan het publiek bepalen wat dan de beste inzending is. Al deze scènes worden vervolgens achter elkaar gemonteerd tot de definitieve film”. Een dergelijke aanpak bij het maken van een film is nog nooit gebruikt. Dit is dan ook een wereldprimeur.

Matthijs van den Broek, mede-initiatiefnemer: “De scènes die iedereen toegestuurd krijgt hebben een nummer, deze nummers geven echter niet de uiteindelijke volgorde in de film aan. Daardoor blijft het nog afwachten tot de première voordat iedereen weet hoe de uiteindelijke film wordt. Zo houden we het spannend.” Eigen inbreng bij het script is nog mogelijk. Een aantal scènes hebben geen volledig uitgewerkte dialoog. Hein Voorwinde, scriptschrijver van DSBTheMovie: “We vinden het juist interessant om te zien hoe het publiek zelf invulling geeft aan deze scènes. We hebben bewust de dialogen weggelaten, omdat we zo meer kunnen inspelen op de publieke opinie. We zien dit ook als een erg leuk experiment.

Andy Hoek, scripschrijver van DSBTheMovie: “We willen niet alleen (amateur)toneelverenigingen zien, maar ook bijvoorbeeld studentenverenigingen. Zij kunnen juist door spontane invulling de film een komisch tintje geven”. Naast de verhaallijn komen er een paar bonusscènes. Deze zijn gebaseerd op de bij iedereen bekende reclamefilmpjes van DSB Bank. Maar ook een aantal voor iedereen bekende gebeurtenissen uit de geschiedenis van deze affaire, zoals het optreden van Pieter Lakeman bij De Wereld draait door met Yvonne Jaspers.

Los van het feit dat iedereen, als dank voor de medewerking, genoemd wordt in de credits, krijgen de aangemelde toneelverenigingen na de release van de film het gehele script ter beschikking om er zelf een voorstelling van te maken.

Verder lezen over B2B

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

Mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening hebben een uitstekend kwartaal achter de rug. Maar liefst 44 procent realiseerde een sterke omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal. Tegelijkertijd verkeren veel b...

Nieuws26.10.2021

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Maar liefst negen op de tien Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken verwachten in 2021 de meeste nieuwe klanten te werven via LinkedIn. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 111 Nederlandse commercieel ma...

DC Business19.05.2021

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Verkoop je zakelijke producten en wil je deze in een B2B webshop aanbieden of heb je al een shop en zoek je naar manieren om hier meer resultaat mee te boeken? In dit artikel bespreken we de do’s en don’ts van een su...

Online21.12.2020

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

Op 1 september presenteerden Spotler en Beeckestijn Business School het B2B Marketing Trendrapport 2020. Alle trends, learnings en best practises in de B2B-marketing vind je terug in dit jaarlijkse onderzoek. En omdat he...

E-mail02.09.2020

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

Hoe behalen B2B-marketeers in Nederland hun doelen? Voor welke uitdagingen staan ze? Het B2B Marketing Trendrapport 2020 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Ne...

E-mail01.09.2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

advertorial
Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Afspraken worden afgezegd en mensen werken massaal thuis, vooral binnen business to business organisaties. Hoe ga je om met je leadopvolging wanneer je de deur niet uit kunt? En hoe zorg je ervoor dat je sales niet volle...

Online18.03.2020

Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey

Voor de inrichting van de buyer’s journey heeft de B2B-marketeer al een behoorlijke online mindset. Je hoeft het alleen maar op te sommen: marketing automation, SEA-campagnes, koppelingen met CRM- en ESP-systemen, post...

E-mail21.06.2019

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey