Search21.04.2016

Zelflerende kloon van het zoekalgoritme van Google in 28 talen?


KeywordMate belooft iedere website omhoog te schoppen in de zoekresultaten van Google

Of en hoe het werkt, geen idee, maar daar komen we achter, want ik ga het proberen: ‘KeywordMate’, dat me belooft om mijn website omhoog te schoppen in de zoekresultaten van Google. Via het door het in 28 talen gekloonde zoekalgoritme van Google.

Keywordmate, een spin-off van de Universiteit Twente, heeft me laten weten er in geslaagd te zijn om het zoekalgoritme van Google na te bootsen én bij te benen. Dat klusje heeft ze naar eigen zeggen tweeënhalf jaar gekost. Met als resultaat: dat ‘de innovatieve software met grote zekerheid voorspelt met welke zoekwoorden en zoekwoordencombinaties een website op de eerste pagina van ’s werelds grootste zoekmachine terecht komt’.

Het is een claim die meer vragen opwerpt, naast de vraag hoe goed het werkt. Niet geheel onbelangrijk: wat Google ervan vindt, en hoe Google erop reageert. Want natuurlijk gaat er bij Google minstens een belletje rinkelen als er een baby van hun eigen oogappel begint te kruipen. Of wat het resultaat is als Google het toelaat. Want als de de halve of de hele wereld hetzelfde kunstje toe gaat passen, wordt daarmee het speelveld weer helemaal gelijk.

GoogleUpdate_SOSDesign
GoogleUpdate_SOSDesign

Volgens KeywordMate zijn sommige webwinkels door verkeerde trefwoorden onvindbaar, resulterend in faillissementen. En blijft de eerste pagina van Google nu vrijwel altijd een beredeneerde gok, ongeacht hoeveel tijd en geld er wordt besteed aan SEO-marketing.

KeywordMate zegt dat de software gebaseerd is op een zelflerend algoritme, dat zichzelf ook aanpast aan de veranderingen die Google regelmatig in zijn eigen algoritme aanbrengt.

Het tijdrovende trefwoordenonderzoek zou volledige geautomatiseerd in een eenvoudige app ingebouwd zijn, waarmee razendsnel kansberekeningen kunnen worden gedaan. ‘De innovatieve software doorzoekt in korte tijd alle mogelijke combinaties van variabelen. Dit gebeurt voorlopig in 28 talen. Op basis hiervan wordt gecalculeerd met welke zoekwoorden of zoekwoordcombinaties een website succesvol bovenaan in Google terechtkomt.’

Tja, het klopt natuurlijk dat het voor iedereen die iets verkoopt, belangrijk is om op internet gevonden te worden. Dat met de explosieve groei van het aantal webwinkels en online aankopen veel kleine of startende webwinkels amper vindbaar zijn in de zoekresultaten. KeywordMate vergelijkt het met een middenstander in een achteraf straatje in de ware wereld, waar geen spontane aanloop is.

‘Van alle mensen op internet kijkt 97% niet verder dan de eerste pagina zoekresultaten van Google. Bijna tweederde, 63%, kijkt zelfs niet verder dan de eerste drie meldingen. Het gevolg is dat omzet achterblijft en veel geïnvesteerd wordt om beter gevonden te worden.’

Dat kan allemaal zo wezen, maar als er honderd, of duizend, webwinkels zijn die een bepaald product verkopen, dan blijft er nog steeds maar één eerste resultaatpagina op dat product. Ook als ze allemaal KeyworMate gaan gebruiken.

CEO Maarten Jurjens van KeywordMate zegt dat goed vindbaar zijn in de regel veel geld kost. ‘Bovendien valt het eindresultaat op voorhand nooit met zekerheid te garanderen. Het succes hangt van veel verschillende factoren af. Die moeten allemaal goed in kaart worden gebracht. Binnen de SEO-branche vindt vaak optimalisatie van de verkeerde trefwoorden plaats, maar het algoritme van Google is net als CocaCola: niemand kent het geheime recept. SEO blijft hierdoor toch vaak een beredeneerde gok, ongeacht hoeveel tijd en geld er aan wordt besteed. Ons zelflerende algoritme van KeywordMate maakt het mogelijk om erachter te komen wat de juiste woorden zijn om met een website bovenaan te komen.’

De KeywordMate-app is in eerste instantie ontwikkeld voor SEO-specialisten zoals webbureaus en online marketingbureaus.

Maar Jurjens zegt dat ook andere bedrijven en zelfs particulieren ermee uit de voeten kunnen. “Het wordt voor iedereen makkelijker om de juiste woorden en woordcombinaties te vinden waarmee je met je website kunt scoren.”

Ben benieuwd. Ik ga het proberen. Wordt vervolgd.

Op https://keywordmate.com/pricing staan drie prijsmodellen: free (gratis), starter (39 euro per maand) en pro (99 euro per maand).

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

...

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent