Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Consumenten hechten veel waarde aan reviews van anderen. Zo blijkt wel weer uit recent onderzoek van Nielsen. 66% van de consumenten bepaalt hun aankoop op reviews van onbekenden. Uit eerder onderzoek van BrightLocal blijkt zelfs dat 88% van de consumenten eerst te oriënteren op basis van reviews, voordat ze ergens een product kopen. Reden genoeg om ervoor te zorgen dat jij ook zo optimaal mogelijk gebruik gaat maken van reviews over je bedrijf en producten.
Je kunt reviews inzetten op je productpagina, maar er zijn ook mogelijkheden om reviews met search marketing in te zetten. Zet jij deze tactiek nog niet in binnen je SEO of SEA strategie? Ontdek dan alles wat je moet weten om hier vandaag nog mee aan de slag te gaan!
Search Engine Advertising (SEA)
Binnen een Google Adwords campagne zijn er twee verschillende mogelijkheden om reviews in te zetten. Dit kan enerzijds met seller ratings en anderzijds door gebruik te maken van de review extensie.
Seller ratings
Seller ratings zijn de beoordelingssterren die je bij een advertentie ziet staan. In de seller ratings is een beoordeling op basis van 1 t/m 5 sterren te zien. Daarnaast kun je via ‘beoordeling’ doorklikken naar een Google-pagina waar de reviews te vinden zijn. Zie het onderstaande voorbeeld:
De gebruikte reviews voor seller ratings zijn altijd gericht op de algemene ervaring van een klant met het bedrijf. De reviews worden dus niet verzameld op productniveau. Voor het verzamelen van reviews voor seller ratings, is het van belang dit te doen via een partij die bij Google is aangesloten. In Nederland worden voornamelijk deze volgende partijen ingezet:
- Klanten Vertellen
- Kiyoh
- Trustpilot
- Feedback Company
Google toont in de advertenties recensies die ze ontvangen via feeds van bovenstaande onafhankelijke recensiewebsites. Om de seller ratings getoond te krijgen in je advertentie, moet je advertentie aan een aantal voorwaarden voldoen:
- Campagnetype moet ‘Zoeknetwerk met Display Select’ of ‘Alleen in het Zoeknetwerk’ zijn.
- Er moet gezocht worden via google.nl.
- Tenminste 30 unieke recensies van de afgelopen 12 maanden met een beoordeling van 3.5 sterren of hoger.
Wanneer een product van je webshop in Google Shopping is opgenomen, worden de seller ratings ook weergegeven bij je producten in Google Shopping. Zie onderstaande voorbeeld:
Review extensie
Bij de review extensie worden geen sterren getoond, maar een quote over je bedrijf. Voor de review extensie geldt ook weer dat het een quote moet zijn over je dienstverlening in het algemeen. De quote kun je niet op productniveau instellen. Daardoor kan deze over het algemeen beter niet product specifiek zijn. Wil je een specifiek product in je quote naar voren laten komen? Dan kan dat uiteraard, maar bedenk dan goed voor welke advertenties je deze wilt gebruiken.
Anders dan bij seller ratings mag de quote van elke bron komen. Houd er rekening mee dat de bron erbij vermeld staat. Een mooie quote vanaf je eigen site zal niet werken, aangezien consumenten zien dat jij jezelf quote. Ook handig om te weten is dat een quote voor een review extensie niet ouder dan 12 maanden mag zijn.
Reviews in SEO: rich snippets
Ook voor de organische zoekresultaten kunnen reviews ingezet worden. De meest effectieve manier is het gebruik maken van rich snippets. De implementatie hiervan heeft wat meer voeten in de aarde dan bij advertenties.
Rich snippets zijn resultaten in de zoekresultaten die verrijkt zijn met extra data in de vorm van HTML code. Deze zogenoemde microdata kan worden toegevoegd aan een productpagina. Deze code moet op een specifieke manier geschreven worden. Een universele manier van schrijven van de code is te vinden op schema.org. Naast data over reviews kun je Google ook informatie geven over bijvoorbeeld events, recepten en video’s.
Wanneer je productpagina de juiste markup voor reviews heeft gekregen, is het resultaat in de zoekresultaten als volgt:
Zoals eerder gezegd, is het voor organische zoekresultaten lastiger om ratings in je snippet te krijgen. Dit heeft er bijvoorbeeld mee te maken dat reviews voor organische zoekresultaten, in tegenstelling tot reviews voor advertenties, wel op productniveau verzameld dienen te worden. Deze reviews hoeven echter niet bij een partner van Google te worden verzameld. Wel moet je Google kunnen verwijzen naar een webpagina waar de reviews te vinden zijn.
Implementatie rich snippets
Hoe je de HTML code kunt opmaken voor rich snippets, kun je vinden op schema.org of in de handleiding die Google hiervoor aanbiedt. Voor de implementatie van rich snippets kun je ook widgets gebruiken van eerder genoemde review bedrijven die een partnership met Google hebben. Deze voldoen dan al aan de opmaak die Google graag ziet. Daarvoor moet je een maandelijkse vergoeding betalen. Kom je er zelf niet uit of wil je liever een rich snippet opmaak specifiek voor je eigen onderneming? Searchresult, partner van DutchCowboys, is een online marketingbureau dat jouw onderneming hierin kan ondersteunen.
Penalty voor spammy markup
Als je aan de slag gaat met het implementeren van microdata op je productpagina, zorg er dan voor dat je dit volgens richtlijnen van Google doet. Doe je dit niet? Dan heb je sinds begin 2015 kans op een Spammy Structured Markup Penalty. Als je deze penalty krijgt, wordt de verrijkte data niet in je snippet getoond.
Om dit te voorkomen, is het aan te raden de markup die je toe wilt passen op je pagina te testen in de structured data tool van Google. Deze tooling geeft aan of er errors in je code zitten en geeft waarschuwingen als jij je niet houdt aan de richtlijnen van Google.
Na het implementeren van de markup kun je in de Google Search Console monitoren of er errors gedetecteerd zijn door Google. Penalty’s worden zowel manueel als algoritmisch gegeven. Uit een onderzoek van Search Engine Land bleek dat een penalty vrij snel (binnen een week) op te lossen is, maar alleen als je snel handelt.
[Afbeelding: © Rawpixel.com – Fotolia.com]
Verder lezen over Google
Online02.05.2024
Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Verder lezen over Review
Gaming01.05.2024
Dumb Ways to Survive is de nieuwe Netflix-game gebaseerd op een meme
Gaming11.04.2024
Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore
Online09.04.2024
Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?
Gadgets09.04.2024
Fairphone Fairbuds review: oordopjes voor duurzaamheidsfans
Entertainment05.04.2024
Netflix-kijktip: Ripley is de beste Netflix-serie van 2024
Gaming03.04.2024
Netflix Games Review: Spiritfarer laat je niet meer los
Maar je móet.Gaming27.03.2024
Netflix Games-review: Into the Dead 2: Unleashed is fijn
Entertainment26.03.2024
Godzilla x Kong: The New Empire: alles wat je denkt en meer
Verder lezen over SEO
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023
Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid
DC Business09.05.2023
4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau
Search11.04.2023
YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!
Search28.03.2023
Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023
Search13.03.2023