Search11.05.2016

Neemt kunstmatige intelligentie de wereld over?


Als er iets hot is de laatste tijd, dan zijn het begrippen als kunstmatige intelligentie, digitale persoonlijke assistenten, Internet of Things, wearables en apps voor zo ongeveer alles wat je maar kunt bedenken. Al eerder schreven we over wat de opkomst van digitale assistenten betekent voor search. Er zijn mensen die denken dat dit ervoor zal zorgen dat search verouderd raakt, gepasseerd wordt door het gebruiksgemak en plezier van de altijd voor handen zijnde digitale wereld. Maar ik denk dat zij het bij het verkeerde eind hebben.

De zoekmachineverslaving

Natuurlijk is een zoekmachine een platform voor advertenties, maar laten we niet vergeten waar het nu eigenlijk voor bedoeld is en wat het doet voor mensen. We vertellen zoekmachines dingen die we niet eens tegen onze beste vrienden vertellen. Denk daar eens een paar seconden over na. Wellicht zoek je ooit eens “hoe je je partner moet vertellen dat je zwanger bent” of – als de baby eenmaal geboren is – “hoe verlies ik die overtollige zwangerschapskilo’s”. Of misschien zelfs wel “in hoeverre heeft de naam van een kind invloed op zijn of haar ontwikkeling”. Bestaat er een advertentieplatform dat op deze manier, en met deze intimiteit, interacteert met zijn doelgroep?

We zijn inmiddels volledig afhankelijk geworden van zoekmachines en de mogelijkheden die ze ons bieden. De infrastructuur van zoekmachines zijn de basis van alle technologieën die we op dit moment ‘nieuw’ noemen. Kunstmatige intelligentie is gebaseerd op de ‘machine learning’ uit zoekmachines en datzelfde geldt voor digitale assistenten, Internet of Things, apps en wearables. In de meeste gevallen zijn deze technologische ontwikkelingen niet eens mogelijk zonder datgene wat search ons geleerd heeft.

Met de kracht van zoekmachines op ieder apparaat binnen handbereik, hoeven we nergens meer te gaan of staan zonder het antwoord op al onze vragen te kunnen vinden. En nogmaals, is er überhaupt enig ander advertentieplatform dat deze relatie met zijn doelgroep heeft? Wie iets in een zoekbalk intikt, heeft de intentie om te interacteren met het advertentieplatform. En ja, die persoon is in eerste instantie niet op zoek naar advertenties maar puur naar een antwoord op de vraag, maar aangezien de advertenties ook zomaar het antwoord op de vraag zouden kunnen zijn, trekken ze wel de aandacht.

Het is dus niet helemaal onterecht wanneer je zegt dat zoekmachines onmisbaar zijn geworden. Maar misschien is het beter om te zeggen dat dingen sneller en eenvoudiger voor elkaar krijgen, toegang hebben tot alle informatie in de hele wereld, direct datgene vinden wat je zoekt en dat allemaal vanaf het device waarop jij wilt werken, dat dát de verslaving is.

Het lukt tegenwoordig ook niet meer om een leuke avond met vrienden te hebben zonder dat iemand zijn of haar telefoon erbij pakt om iets op te zoeken. Of dat nu is om op te zoeken in welke film een bepaalde acteur nog meer gespeeld heeft – of hoe oud hij is -, gelukkig ligt dan onze tablet vaak binnen handbereik om het even snel op te zoeken om op een bepaalde manier voldoening te geven. Want dat is precies wat zoekmachines doen: ze bevredigen onze nieuwsgierigheid.

Waarom dit ertoe doet voor marketeers

Om te beginnen: ook jouw doelgroep is verslaafd aan zoekmachines. Zij zien het echter niet als een advertentieplatform zoals jij zelf wellicht doet, zij zien het als de reden waarom ze discussies hebben kunnen winnen, de reden dat je je geen zorgen hoeft te maken over aangeboren afwijkingen en als de reden dat ze in een klein hutje in een regenwoud in Costa Rica zijn beland. En om deze redenen komen ze iedere dag weer terug naar diezelfde zoekmachine. Iedere dag en soms wel meerdere keren per dag.

Wat is het langste dat je zonder een zoekmachine hebt kunnen doen? Zelfs wanneer nieuwe technologieën het vertrouwde landschap komen verstoren, dan nog zijn we zo gewend om zoekmachines te gebruiken en zijn we daar ook zo consistent in, dat blijkt dat we zoekmachines gebruiken om de nieuwe technologieën te begrijpen. Daarnaast vinden er ook emotionele processen plaats wanneer de wegen van zoekmachines en hun gebruikers elkaar kruisen. Op een bepaalde manier is het dan ook vreemd dat hier ook advertenties rondzweven. Dat is namelijk een zeer, zeer grote kans voor marketeers.

Wat je ook moet weten is dat zoekmachines eigenlijk nog aan het warmdraaien zijn, ze zijn nog steeds aan het inlopen op een oefenveldje. Zowel Bing als Google werken aan het creëren van ervaringen op de resultatenpagina, in apps en op desktop; ervaringen die gebruikers zullen verrassen en een bepaald gevoel van verrukking geven. En dit is nog maar het begin. Alle ontwikkelingen die nu nog gaan komen, gaan mensen alleen nog maar dieper in hun zoekmachineverslaving trekken.

Terwijl adverteren in zoekmachines wat robuuster wordt, het sluit wat meer naadloos aan bij wat we zoeken en de ervaring wordt prettiger, zullen de gebruikers van zoekmachines doorgaan met datgene wat ze gewend zijn; antwoorden zoeken op al hun vragen en zelfs op die vragen die ze niet aan mensen in hun directe omgeving kunnen stellen. We hebben dus een verslaving te managen en die taak nemen we zeer serieus. Zal kunstmatige intelligentie de wereld overnemen? Nee, dat niet. Wordt het dan onze meest close partner en beste vriend op gebied van search? Ja, dat denk ik wel.

Door: Ellen Akkerman, Segment Lead Northern Europe

...

Verder lezen over Bing

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Gelukkig: Bing en Edge worden iets minder dwingend

Het is soms om gek van te worden: als je op een Windows-computer werkt, dan word je zo’n beetje gedwongen om de Edge-browser te gebruiken. Daar komt ook nog eens de Bing-zoekmachine bij, want zelfs als je voet bij stuk...

Search17.11.2023

Gelukkig: Bing en Edge worden iets minder dwingend

OpenAI rolt websearch functie ‘Browse with Bing’ uit in ChatGPT

OpenAI heeft vandaag bekend gemaakt dat de ‘Browse with Bing’ nu formeel aan ChatGPT is toegevoegd. Zo’n drie weken geleden werd de bèta versie van die functie opnieuw beschikbaar gemaakt nadat die enkele maanden...

Technology18.10.2023

OpenAI rolt websearch functie ‘Browse with Bing’ uit in ChatGPT

Drie weken nadat de bèta versie opnieuw beschikbaar kwam
​De AI-chatbot van Bing barst van de malware

Microsoft werkt al een tijdje nauw samen met OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT. Een fijne samenwerking die twee kanten op werkt: ChatGPT integreert ook steeds meer van Microsoft in zijn software. Echter leek het vooral...

Cybercrime03.10.2023

​De AI-chatbot van Bing barst van de malware

Niet op linkjes tikken dus
​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Europa is nog steeds druk doende met de Digital Markets Act (DMA), die inmiddels sinds mei van kracht is. De EU heeft nu bekendgemaakt welke diensten het meest onder toezicht staan (de poortwachter). Daar missen een aant...

Online06.09.2023

​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuit
Paniek bij Google, Samsung gaat mogelijk voor Bing

Bij Google raken ze niet zo heel snel in paniek. Maar als Samsung er serieus over nadenkt om Google als standaard zoekmachine op al haar producten te vervangen door Bing, dan breekt zelfs bij tech-gigant van de orde en g...

Search18.04.2023

Paniek bij Google, Samsung gaat mogelijk voor Bing

De Koreaanse fabrikant is gecharmeerd van de nieuwe ChatGPT-aangedreven zoekmachine
​Microsoft Bing met geïntegreerde ChatGPT: nog niet overtuigend

Microsoft investeert veel in ChatGPT. Zoveel, dat het programma binnenkort zelfs wordt geïntegreerd in zijn zoekmachine Bing. Dat is een goed idee, zeker omdat de antwoorden van ChatGPT niet zomaar tussen de zoekresulta...

Search15.02.2023

​Microsoft Bing met geïntegreerde ChatGPT: nog niet overtuigend

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

ChatGPT heeft nu een kerstmannenmodus om mee te praten

Je vindt de kerstman in de browserversie en de app-versie van ChatGPT. Het is een van de stemmen die je kunt kiezen als je op het spraak-icoon tikt.

Online13.12.2024

ChatGPT heeft nu een kerstmannenmodus om mee te praten

10 voorspellingen voor 2025 van SAP: 
het is vooral AI dat de klok slaat

Wat kunnen bedrijven in 2025 verwachten op het gebied van technologie en innovatie? Volgens SAP staat het komende jaar in het teken van de doorbraak van AI, cloud-first-strategieën en datatransparantie als drijvende krachten achter succesvolle bedrijfsvoering.

Technology13.12.2024

10 voorspellingen voor 2025 van SAP: 
het is vooral AI dat de klok slaat

AI-bedrijf adverteert in San Francisco: ‘Neem geen mensen meer aan’

Wij vinden het bijdehand, maar in de Verenigde Staten wordt er minder positief op gereageerd.

Advertising11.12.2024

AI-bedrijf adverteert in San Francisco: ‘Neem geen mensen meer aan’

Sora de toekomst van AI-videocreatie

De introductie van Sora, de nieuwste AI-tool van OpenAI, markeert een mijlpaal in de wereld van videoproductie. Wat begon als een tool om tekst om te zetten naar video, heeft zich ontwikkeld tot een complete AI-videobewerkingssuite die innovatie en toegankelijkheid naar een nieuw niveau tilt.

Technology10.12.2024

Sora de toekomst van AI-videocreatie

Een baanbrekende introductie
DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie

DS Automobiles heeft de prestigieuze SMARTBEST 2025 Award in de wacht gesleept voor de baanbrekende integratie van ChatGPT in hun voertuigen. Deze prijs, toegekend door de onafhankelijke jury van AUTOBEST, erkent innovatieve technologieën die een significante impact hebben op de automotive sector en de gebruikerservaring.

Automotive10.12.2024

DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie

Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar

OpenAI heeft in het kader van zijn 12 Days of Shipmas eindelijk Sora officieel beschikbaar gemaakt.

Video09.12.2024

Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Wat krijg je als je een radio-presentator en een AI-expert zonder enig muzikaal talent een Kersthit willen maken? Kees Dorresteijn (BNR Nieuwsradio) en Remy Gieling (ai.nl) hebben de handen ineengeslagen om met behulp van AI een nieuwe kerstervaring te creëren.

Entertainment09.12.2024

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Verder lezen over Microsoft

Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams

Het idee is dat je hardop tegen je computer of telefoon praat en vervolgens zorgt de AI voor een nabootsing van wat je zegt in een andere taal. In jouw stemgeluid.

Online19.11.2024

Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams

Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst

Het Amerikaanse IT-bedrijf Microsoft zou er praktijken op nahouden die bepaald geen eerlijke handel zijn, denkt de FTC.

Online18.11.2024

Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst

Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt

Er zit in de nieuwe versie van de Outlook-client een bug waardoor een nieuwe afspraak in de agenda zetten geen optie is.

Online12.11.2024

Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Het bekende kladblok op je PC is altijd zo lekker eenvoudig, maar dat betekent niet dat het niet slimmer kan.

Artificial Intelligence07.11.2024

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Even snel iets kopieren-plakken is er niet meer bij voor mensen die Klassieke Outlook gebruiken. Maar er is een oplossing.

Online04.11.2024

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Er is een workaround
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Eerst leek de wereld er nog niet klaar voor en nu is het juist Microsoft zelf dat er niet klaar voor is. Recall is weer uitgesteld.

Artificial Intelligence31.10.2024

Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

Microsoft voegt nieuwe, AI-agents toe aan Copilot. Ze zijn geheel zelfwerkend, dus ze verrichten allerlei taken die werk uit handen nemen van menselijke medewerkers.

Artificial Intelligence22.10.2024

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

5 handige programma’s voor online samenwerken

Online samenwerken kan voor problemen zorgen: miscommunicaties ontstaan vrij snel. Met deze tools gaat samenwerken beter.

Online11.10.2024

5 handige programma’s voor online samenwerken

Verder lezen over Online Advertising

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Microsoft heeft eigenaren van een Copilot+-laptop deze week een nieuwe al te fijne verrassing gegeven. Gigantische advertenties.

Advertising22.11.2024

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Verder lezen over Zoekmachine

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie