De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Wat is ook alweer de naam van die acteur uit Avengers. Hoeveel is 150 euro in dollars. En wat zijn de weersverwachtingen in Breda. Allemaal eenvoudige vragen die je soms even in Google opzoekt, en waarvan het antwoord gelijk in de zoekresultaten verschijnt. Super handig. En dat komt ook steeds vaker voor. Met als gevolg dat het aantal zoekopdrachten waarbij men niet meer doorklikt flink aan het toenemen is.
Rand Fishkin, oprichter van SparkToro, laat weten dat deze zogenaamde “zero-click searches” al een aantal jaar gestaag aan het toenemen zijn en dat dit waarschijnlijk nog jaren doorgaat. Uit de meest recente Google clickstream data study van SparkToro blijkt dat voor het eerst de meerderheid van alle zoekopdrachten via Google (50.33%) eindigde zonder klik op een organisch of betaald zoekresultaat.
49% in Q1 2019
In het eerste kwartaal van 2019 was dat nog 49% van alle zoekopdrachten. De meerderheid van deze zero-click zoekdrachten vindt plaats op mobiel, waar het overall zoekvolume ook het hoogste is.
In het tweede kwartaal van 2019 was het 49.76% van alle Google zoekopdrachten die eindige zonder click. In juni werd voor het eerst de 50% gepasseerd. De meerderheid van alle zoekopdrachten eindigt dus op de pagina met zoekresultaten.
De reden om niet meer door te klikken is natuurlijk omdat je het antwoord op de door jouw gestelde vraag al in de zoekresultaten te zien krijgt.
Mogelijkheden
Het aandeel van de “zero-click” zoekopdrachten is in de loop der jaren toegenomen, en hoe meer zoekopdrachten eindigen zonder dat gebruikers doorklikken naar een pagina, hoe minder verkeer en minder marketingkansen er zijn voor merken en uitgevers.
Maar deze “zero-click” zoekopdrachten willen niet zeggen dat er helemaal geen mogelijkheden meer zijn hiervan te profiteren. Want ook alleen al weergegeven worden in de zoekresultaten kan nog altijd van invloed zijn op het betreffende merk of bedrijf. “It’s still exposing your brand name to an audience, building familiarity, and sharing information.”
Verder lezen over Google
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline02.05.2024
Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Verder lezen over Zoekmachine
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search19.01.2024
Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%
Advertising28.12.2023
Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?
Dit kan je eraan doen!Online11.12.2023
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome
Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voorSearch11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Online06.12.2023
Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten
Maar ook Vermeer & VanMoofSearch31.10.2023
Google wilde Search App standaard in iOS integreren
CEO van Google moest getuigen in de antitrust zaakSearch19.10.2023