Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update


Als je vroeger bijvoorbeeld Google Documenten opzocht op Google, omdat je het handig vond om daarmee snel naar je documenten te gaan, dan wist je dat die site bovenin kwam te staan als eerste zoekresultaat. Inmiddels is dat niet meer zo, want je krijgt eerst een andere pagina aangeraden. En zo geldt dat voor een groot aantal resultaten. Wie helemaal happy op de nummer 1-ranking stond kon rekenen op veel publiek. Inmiddels is dat echter anders. Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken.

Algoritme aangepast

Vooral blogs zouden hiermee hoger moeten komen te staan in de resultaten: hierop delen mensen immers hun ervaringen met bepaalde producten, vaak ook nog in een niche. Echter blijkt dat de algoritme-aanpassing niet per se goed is geweest voor dit soort websites. Vorig jaar wel, toen het al een beetje die richting op ging, maar sinds de update in september is het maar moeilijk om een bepaalde site nog boven water te krijgen. Het lijkt erop dat grote magazines die veel breder over dingen schrijven en een bepaald onderwerp misschien één keer noemen de overhand hebben.

 

Vooral de update van maart was een serieuze. Veel websites hebben er last van dat ze door internetters niet meer worden gevonden. Google zegt zelf tegen de BBC dat het alleen met een aanpassing komt na heel veel testen. Ook zou het websitegebruikers hulpmiddelen bieden en mogelijkheden om feedback te geven op hun zoekrankings. En nu komen er ook nog AI-overzichten bij, waarover we al eerder schreven. Die geven in veel gevallen eigenlijk al antwoord op de zoekopdracht, waardoor doorklikken naar een website helemaal geen zin meer heeft.

Experts juist ondergesneeuwd

Het vreemde is niet alleen dat het niet helemaal is wat Google heeft beloofd: het lijkt erop dat de experts juist worden ondergesneeuwd door grote websites. Bovendien is het ook niet helemaal logisch: Google wil waarschijnlijk onder andere veel aan Google Zoeken veranderen om te zorgen dat TikTok het niet teveel van Google wint op dat gebied, maar waar mensen op TikTok ongeveer steevast op persoonlijke accounts terechtkomen, kom je bij Google juist eerder niet op die kleinere sites waar echte mensen achter zitten die wel het expertise hebben, maar waarvan de site niet doordrongen is van commercie. Het is dus niet alleen vervelend voor websites en mensen die Google Zoeken gebruiken, het is waarschijnlijk ook vervelend voor Google zelf.

Google wil onder andere iets doen om spam en nepnieuws te voorkomen, waarbij het de laatste jaren ook veel sites die heel erg op SEO gebouwd zijn straft. SEO Is Search Engine Optimisation en het zijn allemaal trucjes die je kunt toepassen om te zorgen dat Google het fijn vindt om je website te bezoeken en deze daardoor hoger in ranking zet. Denk aan een bepaald sjabloon waar een opgemaakt artikel aan moet voldoen, maar ook hoe je naar andere websites linkt kan van invloed zijn. Google zegt dat het de laatste tijd al 45 procent minder lage kwaliteitscontent in zoekresultaten voorbij ziet komen. Hierdoor is het wat Google betreft een succes, maar je kunt je afvragen of er nu niet te weinig ruimte is gelaten voor kleinere sites. In plaats daarvan zie je onder andere ineens een stuk vaker Reddit voorbijkomen als je een zoekopdracht doet op Google. Reddit, dat al in de top 10 grootste sites ooit staat, heeft een groei van 126 procent doorgemaakt op Google Zoeken. Ook Quora en Instagram komen ineens veel meer voorbij, net als LinkedIn en Wikipedia.

Is het bovendien wel zo’n succes voor Google? Heel veel grote sites hebben massa’s minder verkeer via Google Zoeken. New York Magazine is 32 procent kwijt, GQ 26 procent. Dat is moeilijk verkoopbaar aan adverterteerders op je site. Sommige sites melden zelfs dat hun content wordt gestolen door andere sites en dat die sites er hoger mee ranken. En ja, als AI straks ook nog vanalles gaat samenvatten, dan wordt dat nog minder. Google zelf zegt in een blogpost dat het jusit meer verkeer naar sites zal bewerkstelligen. “AI-overzichten krijgen meer kliks dan als de pagina in de traditionele ranking staat”. Die AI-overzichten zijn nog niet live in Nederland, alleen in Amerika kan dit worden gebruikt. Het is wel de bedoeling dat het naar Nederland komt.

SEO nee of SEO ja?

We schreven er al eerder over, dit plan van Google. Wel zitten er nog wat foutjes in, die Google zelf benoemt als incidenten. Zo gaf het aan dat je lijm op een pizza moest doen, dat je kip kunt bakken op 39 graden Celsius en meer vreemde zaken. Dat is dus toch nog een lichtpuntje voor website- en contentmakers: de AI heeft mensen nog niet volledig kunnen overtuigen. Maar het duurt natuurlijk niet lang meer voor ook die gekke fouten eruit zijn. Google zegt het verkeer naar andere websites te sturen, maar zeker in combinatie met eerdere updates lijkt het er voorlopig niet op dat de verloren traffic van veel websites zal verbeteren. Bovendien is niet iedereen er blij mee dat de AI ook content lijkt te stelen van websites: zo is het niet alleen broodroof, maar ook nog eens diefstal. Diefstal waarbij de AI soms verkeerde keuzes maakt in wat het wel en niet meeneemt, waardoor sommige antwoorden van geen kant kloppen.

Het is sneu om te zien dat mensen die bijvoorbeeld naast hun werk nog de moeite doen om een website bij te houden nu worden gestraft omdat ze juist behulpzame content maken. En voor de mensen die het wel als baan doen en diverse personeelsleden hebben moeten ontslaan door het instorten van de bezoekersaantallen is het net zo desastreus. En zo blijkt toch dat hetgeen waar Europa al lang tegen strijd, namelijk de macht van Google, echt enorm groot te zijn. Een verandering aan en algoritme kan al zorgen voor ontslagen. Ook kun je je afvragen of het nu verstandig is om je website vol met SEO-trucjes te stoppen of niet. Tegelijkertijd is authentieke content het ook niet helemaal, waardoor veel websitemakers het spoor bijster zijn van wat ze nu kunnen doen om te herstellen wat vrij onherstelbaar kapot lijkt te zijn gemaakt.

 

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Google

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Google AI Overview moet met handige samenvattingen van zoekresultaten komen, maar raadde mensen aan om lijm op een pizza te doen. Zo zit dat.

Search31.05.2024

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Zie je er als een berg tegenop om Google Foto's op te ruimen? Helemaal niet nodig. Met deze 5 tips heb je het zo gepiept.

Online27.05.2024

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

Google gaat dat straks uitbreiden met AI-samenvattingen, waardoor je snel een soort basis-informatie krijgt over een bepaald onderwerp.

Online24.05.2024

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Google wil AI toevoegen aan je telefoongesprek om te voorkomen dat je wordt opgelicht. De kunstmatige intelligentie luistert mee.

Mobile15.05.2024

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Wel voor een goed doel, waarschijnlijk
AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Er werd veel gezegd, er werd ook wel heel wat gewauweld, maar Google heeft drie AI-mogelijkheden aangekondigd die ons opvielen.

Online14.05.2024

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Verder lezen over SEO

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

Als eigenaar van een website of bedrijf is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw website goed zichtbaar is op zoekmachines zoals Google. Het hebben van een goede SEO-strategie kan helpen om uw online aanwezigheid te...

DC Business09.05.2023

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023

De beroemde SEO-conferentie van Yoast is terug! Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan weer een nieuwe editie van de online market...

Search28.03.2023

Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023

Verder lezen over Zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Google AI Overview moet met handige samenvattingen van zoekresultaten komen, maar raadde mensen aan om lijm op een pizza te doen. Zo zit dat.

Search31.05.2024

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Er werd veel gezegd, er werd ook wel heel wat gewauweld, maar Google heeft drie AI-mogelijkheden aangekondigd die ons opvielen.

Online14.05.2024

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Het aantal zoekopdrachten naar kunstmatige intelligentie (AI) heeft vorig jaar in Nederland een recordhoogte bereikt. Uit nieuwe cijfers van zoekmachine Google is een toename van 300% te zien sinds 2022 en 670% sinds 20...

Search19.01.2024

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Het nieuwe jaar 2024 staat voor de deur en dat betekent dat een grote groep Nederlanders weer vol goede moed gaat beginnen met hun goede voornemens. Vaak staan doelen op het gebied van fysieke gezondheid bovenaan de lijs...

Advertising28.12.2023

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Dit kan je eraan doen!
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome

Vanaf maart 2024 geldt in Europa de Digital Markets Act (DMA) voor techbedrijven als Microsoft, Meta, Apple en Google (Alphabet). Deze wetgeving moet consumenten meer keuzevrijheid garanderen. Zo moeten de grote techbedr...

Online11.12.2023

Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome

Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voor