Chloë reist het liefst de hele wereld over samen met haar vriend én hun camera's. Een selectie van haar mooiste reisfoto's en verhalen vind je op Travelvalley.
De SEO-wereld was 1 augustus in rep en roer: in een paar uur tijd zagen SEO’s op verschillende sites een daling van posities en traffic. Het duurde even voordat de oorzaak hiervan duidelijk was. In de loop van de dag kwam Google met het verlossende woord: er is een grote Google update doorgevoerd. Nu het meeste stof is neergedwarreld, is het tijd om te kijken naar de impact van deze update. En nog belangrijker: hoe kun je inspelen op deze Google Update?
Google’s update van het algoritme
Een aantal SEO-tools gaven al vroeg in de ochtend aan dat er flinke fluctuaties plaatsvonden in de zoekresultaten van Google. Op 1 en 2 augustus meldde SEMrush nog dat er veel positieveranderingen waren in de Google resultaten en dat dit kon duiden op een verandering in Google’s algoritme. De boodschap: houd je website goed in de gaten. Op vrijdag 3 augustus ging het pas echt los. Ondertussen was ook duidelijk dat er een grote Google update werd uitgerold. Dit was hét moment om te checken of je site posities verloor of juist won.
De update van het algoritme van Google duurde een paar dagen. Op woensdag 8 augustus bevestigde Danny Sullivan van Google dat de update rond was. De resultaten van de update zijn nu zichtbaar in onder andere Google Analytics en SEO-tools.
Google Medic Update
Google deelt bij algemene updates eigenlijk nooit wat ze precies veranderen aan het algoritme. Je weet dus niet precies waarom je website beter of slechter rankt dan vóór de update. Hierdoor is het vaak niet mogelijk om gerichte acties te ondernemen wanneer jouw posities negatief zijn beïnvloed door de update.
Barry Schwartz, een van de bekendste experts op het gebied van SEO, nam hier natuurlijk geen genoegen mee. Daarom startte hij een onderzoek naar de Google update waarin hij meer dan 300 websites analyseerde die zijn beïnvloed door de update. Een van zijn belangrijkste bevindingen was dat met name websites in de gezondheidsbranche waren beïnvloed door de update. Hierdoor doopte hij deze update om tot de Google Medic Update.
Ondanks dat Schwartz (en nog wel meer SEO’s) ook in andere branches verschillen zagen, zijn de verschillen in de medische sector duidelijk het grootst. Danny Sullivan ontkent echter dat het om een update gericht op de gezondheidssector gaat. Op Twitter laat hij weten dat het om een algemene Google update gaat.
Dit statement brengt ons dus eigenlijk weer terug bij af. Er heeft een algemene update plaatsgevonden, maar of Google’s algoritme nu beter kijkt naar het linkprofiel, de content of bijvoorbeeld de beveiliging van de website weten we niet.
Wat te doen met de Google update?
Als we Google’s tweet uit maart moeten geloven, moet je je gewoon blijven focussen op het creëren van goede content. Dit zou na verloop van tijd een betere ranking moeten opleveren.
Opvallend is echter dat uit Schwartz’ analyse blijkt dat de websites die posities verloren zijn, geen écht slechte websites waren. Hierdoor kun je je afvragen of goede content voldoende is om je ranking te verbeteren.
Het antwoord hierop is wat mij betreft nee. Ook je linkprofiel en de techniek van je website moet in orde zijn. Het probleem met al deze zaken is dat wat vandaag goed is, volgende week alweer achterhaald kan zijn. Dit maakt SEO zo’n complex vakgebied.
Mijn advies? Zie SEO als een proces waar je dagelijks tijd en energie in moet stoppen. Focus hierbij niet alleen op het creëren van nieuwe content, maar kijk ook kritisch naar andere aspecten van je site. Houd ook Google Analytics, Search Console en jouw relevante keywords goed in de gaten: neemt de traffic naar een bepaalde pagina af of rank je ineens voor meer of minder keywords? Dan is het tijd om actie te ondernemen op deze pagina.
Hulp nodig? Ik help je graag! Neem contact op met mij of een van mijn collega SEO-specialisten van Red Banana voor een afspraak.
Verder lezen over Content
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Marketing11.11.2024
Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?
Search11.04.2023
YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!
DC Business27.01.2023
Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf
DC Business24.11.2022
Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?
Social Media26.01.2021
Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over
Een beter thuis voor schrijversSearch14.12.2020
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?
Online07.09.2020
Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Verder lezen over SEO
Search22.11.2024
Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023