Search19.06.2018

​Google Snippet Optimizer


Iedereen die dit leest weet waarschijnlijk wel dat het optimaliseren van meta-titles en meta-beschrijvingen een van de belangrijkste (basis) SEO-technieken is. Maar welke lengte, in aantal woorden of tekens, moet je nu aanhouden? Wat moet er precies in komen te staan? En hoe zien de titles en beschrijvingen er straks uit in Google?

Hier de antwoorden én een handige optimalisatietool!

Een resultatenpagina in een zoekmachine is opgebouwd uit zogeheten snippets. Doorgaans een stuk of tien. Snippertjes informatie, die ieder bestaan uit de titel, metabeschrijving, url en eventuele extra info als reviews, prijzen of eventdatums.

Snippet tools

Om er goed op staan in zo’n snippet, om jouw zoekresultaat te optimaliseren, kun je verschillende tools gebruiken.

Wat alleen opvalt aan deze snippet tools is dat:

  • Het aanbevolen aantal tekens vaak niet klopt;
  • Het een buitenlandse tool is, waardoor snippet er ook anders uitziet dan de Nederlandse zoekresultaten;
  • Je vaak niet kan zien hoe de snippet op verschillende devices eruitziet;
  • Ze niet worden geüpdate aan de hand van de laatste Google-ontwikkelingen;
  • En dat je geen HTML-tekens kunt gebruiken en/of toevoegen.

Nieuwe Google Snippet tool

Nu is er een nieuwe Google Snippet tool die precies biedt waar je naar op zoek bent, zonder bovenstaande nadelen. Eentje die zich bovendien volledig focust op de Nederlandse zoekresultaten.

Naast dat je zelf de titel, metabeschrijving en url kunt invullen en dan direct weet hoe ze er straks uitzien in de zoekresultaten, maakt de tool het je graag nog gemakkelijker: vul gewoon de te optimaliseren url in, dan worden de velden alvast automatisch ingeladen.

Ook handig voor als je, zonder in de broncode te hoeven zoeken, bijvoorbeeld snel even wilt zien wat de titel en metabeschrijving is van een bepaalde url.

<- In dat laatste geval hebben we overigens nog een tip. Wil je supersnel alle SEO-basiselementen van een pagina zien, dan is de chrome-extensie SEO Peek een aanrader. Er zijn nog veel meer SEO-extensies, maar deze is prettig simpel en overzichtelijk.

Optimalisatietips

Om je metatitel en -beschrijving er goed uit te laten springen in de zoekmachines, hier nog wat tips:

  • Zorg dat het onderwerp (waar je op focust en waar je op gevonden wil worden) van de pagina terugkomt in zowel de titel als de metabeschrijving.
  • In de metabeschrijving heb je meer ruimte om de pagina te beschrijven, gebruik deze ook en benoem ook subonderwerpen. Probeer de ruimte echt maximaal te benutten te vullen, want als mensen zoeken met meerdere zoekwoorden worden er langere metabeschrijvingen – als het meezit die van jou dus – getoond.
  • Zorg dat je anders bent dan de andere zoekresultaten, bijvoorbeeld door speciale karakters / tekens te gebruiken:

  • Zorg dat je titels en metabeschrijvingen uniek zijn ten opzichte van je andere pagina’s binnen je website.
  • De titel en metabeschrijving worden in mobiele search afgekapt. Het is natuurlijk wel zo handig als de belangrijkste informatie uit de titel en metabeschrijving dan nog wel zichtbaar is. Zet het focus-onderwerp daarom vooraan in de titel en de metabeschrijving.
  • Een goede SEO-titel en meta-omschrijving is ‘actionable’, intrigerend, humoristisch of opvallend. Probeer een emotie op te roepen en beperk je niet tot een saaie opsomming van verschillende zoektermen.
  • En als je het naar bovenstaand model goed op een rijtje hebt, maak dan een verdiepingsslag met schema.org. Als je dat doet, dan weet Google jouw content nog beter te plaatsen én nog beter hapklaar te presenteren aan de gebruiker.

Voorbeeld van eventinfo in snippet, dankzij toepassing van de regels uit schema.org:

Goed om te weten: met op dergelijke wijze gestructureerde content anticipeer je ook al op de nieuwe ontwikkelingen in voice search. Wat gegarandeerd een grote impact gaat hebben.

Helemaal als je straks een van de eerste voor voice geoptimaliseerde sites bent die Google weet te koppelen aan het dagelijks sterk stijgende volume aan spraakopdrachten.

Daarover een volgende keer meer; je weet nu in ieder geval waar te beginnen met het optimaliseren van je snippets. Veel succes!

[Afbeelding © gascue – Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

Verder lezen over Zoekmachine

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie