Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Iedereen die dit leest weet waarschijnlijk wel dat het optimaliseren van meta-titles en meta-beschrijvingen een van de belangrijkste (basis) SEO-technieken is. Maar welke lengte, in aantal woorden of tekens, moet je nu aanhouden? Wat moet er precies in komen te staan? En hoe zien de titles en beschrijvingen er straks uit in Google?
Hier de antwoorden én een handige optimalisatietool!
Een resultatenpagina in een zoekmachine is opgebouwd uit zogeheten snippets. Doorgaans een stuk of tien. Snippertjes informatie, die ieder bestaan uit de titel, metabeschrijving, url en eventuele extra info als reviews, prijzen of eventdatums.
Snippet tools
Om er goed op staan in zo’n snippet, om jouw zoekresultaat te optimaliseren, kun je verschillende tools gebruiken.
Wat alleen opvalt aan deze snippet tools is dat:
- Het aanbevolen aantal tekens vaak niet klopt;
- Het een buitenlandse tool is, waardoor snippet er ook anders uitziet dan de Nederlandse zoekresultaten;
- Je vaak niet kan zien hoe de snippet op verschillende devices eruitziet;
- Ze niet worden geüpdate aan de hand van de laatste Google-ontwikkelingen;
- En dat je geen HTML-tekens kunt gebruiken en/of toevoegen.
Nieuwe Google Snippet tool
Nu is er een nieuwe Google Snippet tool die precies biedt waar je naar op zoek bent, zonder bovenstaande nadelen. Eentje die zich bovendien volledig focust op de Nederlandse zoekresultaten.
Naast dat je zelf de titel, metabeschrijving en url kunt invullen en dan direct weet hoe ze er straks uitzien in de zoekresultaten, maakt de tool het je graag nog gemakkelijker: vul gewoon de te optimaliseren url in, dan worden de velden alvast automatisch ingeladen.
Ook handig voor als je, zonder in de broncode te hoeven zoeken, bijvoorbeeld snel even wilt zien wat de titel en metabeschrijving is van een bepaalde url.
<- In dat laatste geval hebben we overigens nog een tip. Wil je supersnel alle SEO-basiselementen van een pagina zien, dan is de chrome-extensie SEO Peek een aanrader. Er zijn nog veel meer SEO-extensies, maar deze is prettig simpel en overzichtelijk.
Optimalisatietips
Om je metatitel en -beschrijving er goed uit te laten springen in de zoekmachines, hier nog wat tips:
- Zorg dat het onderwerp (waar je op focust en waar je op gevonden wil worden) van de pagina terugkomt in zowel de titel als de metabeschrijving.
- In de metabeschrijving heb je meer ruimte om de pagina te beschrijven, gebruik deze ook en benoem ook subonderwerpen. Probeer de ruimte echt maximaal te benutten te vullen, want als mensen zoeken met meerdere zoekwoorden worden er langere metabeschrijvingen – als het meezit die van jou dus – getoond.
- Zorg dat je anders bent dan de andere zoekresultaten, bijvoorbeeld door speciale karakters / tekens te gebruiken:
- Zorg dat je titels en metabeschrijvingen uniek zijn ten opzichte van je andere pagina’s binnen je website.
- De titel en metabeschrijving worden in mobiele search afgekapt. Het is natuurlijk wel zo handig als de belangrijkste informatie uit de titel en metabeschrijving dan nog wel zichtbaar is. Zet het focus-onderwerp daarom vooraan in de titel en de metabeschrijving.
- Een goede SEO-titel en meta-omschrijving is ‘actionable’, intrigerend, humoristisch of opvallend. Probeer een emotie op te roepen en beperk je niet tot een saaie opsomming van verschillende zoektermen.
- En als je het naar bovenstaand model goed op een rijtje hebt, maak dan een verdiepingsslag met schema.org. Als je dat doet, dan weet Google jouw content nog beter te plaatsen én nog beter hapklaar te presenteren aan de gebruiker.
Voorbeeld van eventinfo in snippet, dankzij toepassing van de regels uit schema.org:
Goed om te weten: met op dergelijke wijze gestructureerde content anticipeer je ook al op de nieuwe ontwikkelingen in voice search. Wat gegarandeerd een grote impact gaat hebben.
Helemaal als je straks een van de eerste voor voice geoptimaliseerde sites bent die Google weet te koppelen aan het dagelijks sterk stijgende volume aan spraakopdrachten.
Daarover een volgende keer meer; je weet nu in ieder geval waar te beginnen met het optimaliseren van je snippets. Veel succes!
[Afbeelding © gascue – Adobe Stock]
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Verder lezen over SEO
Search22.11.2024
Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Verder lezen over Zoekmachine
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024