Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Google staat op het punt om een grote algoritme-wijziging uit te voeren die van invloed kan zijn op 10 procent van alle zoekresultaten. Het is een gevalletje van “hate it or love it” want grote kans dat ook de top 10 zoekresultaten behoorlijk op hun kop worden gezet.
SEO is een groot ding, maar voor iedereen die er niet mee bekend is zal het verder een worst wezen. Wie echter in grote mate afhankelijk is van Google’s zoekresultaten zal niet gerust zijn als de zoekmachine zijn algoritme weer eens besluit aan te passen. Want wees eerlijk: je bedrijfsresultaat zal maar afhankelijk zijn van Google. Daar kan een verschil in een hoge of lage positie in de ranking bij relevante keywords een ongekend verschil maken.
Google geeft aan dat de wijziging ‘slechts’ voor 10 procent van de zoekresultaten geldt. Maar wat als jouw bedrijf precies binnen dat percentage valt? Dan kan het wel degelijk van grote impact zijn. De aanpassingen van het algoritme zijn gebaseerd op woorden die eerst niet bepalend waren voor het zoekresultaat.
BERT en de inzet van Artificial Intelligence
Het nieuwe algoritme is gebaseerd op iets dat BERT wordt genoemd. BERT staat letterlijk voor “Bidirectional Encoder Representations from Transformers”. BERT zou in staat moeten zijn om met behulp van AI taal veel natuurlijker te kunnen begrijpen. Kleine voorvoegsels kunnen wel degelijk de context van een zin doen veranderen. Door de enorme hoeveelheid data zou BERT hierdoor een veel meer doordachte keuze kunnen maken. En dat betekent andere zoekresultaten. In letterlijke zin betekent het dat Google veel beter je vraag probeert te begrijpen.
Google komt met voorbeelden die misschien niet echt tot de verbeelding spreken maar duidelijk maken wat BERT probeert te doen. Een voorbeeld: bij de zin “parking on a hill with no curb” (parkeren op een heuvel zonder stoeprand) werd volgens het oude algoritme het woordje ‘no’ eruit gefilterd. Het beste zoekresultaat refereert er dan aan hoe je op een heuvel met stoepranden moet parkeren. Het nieuwe algoritme beseft dat ‘no’ er juist wel toe doet en levert een topresultaat dat laat zien hoe je bergop of bergaf kunt parkeren zonder stoepranden.
En ander voorbeeld: “2019 Brazilië-reiziger naar de VS heeft een visum nodig”. In het verleden negeerde Google het woord ‘naar’ en gaf daardoor resultaten over Amerikaanse staatsburgers die naar Brazilië wilden reizen. Maar ‘naar’ is duidelijk juist wel van belang. Ook hier zorgt het nieuwe algoritme voor een beter resultaat en geeft nu zoekresultaten voor reizigers in Brazilië die naar de VS willen reizen.
Grootste verandering van de laatste 5 jaar
In beide voorbeelden krijgt je echt volstrekt andere resultaten. De inschatting van Google is dat dit betrekking heeft op zo’n 10 procent van alle zoekresultaten. Google VP Research Pandu Nayak vindt de aanpassing de grootste en meest positieve verandering in de afgelopen vijf jaar en misschien wel een van de meest belangrijke algoritme aanpassingen ooit. Google leert nog steeds..
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Marketing18.09.2024