Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Google gaat haar zoekalgoritme aanpassen om de nadelige, en nu voor sommige websites nog zeer lucratieve, gevolgen van lastercampagnes aan te pakken. De aanpassingen moeten ervoor zorgen dat websites, pagina’s en andere online content waarin mensen beledigd of onterecht beschuldigd worden niet meer in de zoekresultaten verschijnen wanneer binnen Google op de naam van die betreffende persoon gezocht wordt.
Laster niet meer tonen
Google erkent dat het filteren van zoekresultaten op laster op basis van de naam van een persoon nog slechts een volgende stap is in het aanpakken van schadelijke content. Personen die het slachtoffer zijn of worden van laster kunnen daarvan een melding doen bij de zoekgigant. Google zorgt er vervolgens voor dat die content niet meer in de zoekresultaten verschijnt.
Daarnaast werkt Google ook voortdurend aan de ‘andere kant’ van het probleem; het opsporen en ‘afsluiten’ van sites die lasterlijke content verspreiden. Als voorbeeld worden BadGirlReport.date en PredatorsAlert genoemd. Sites waar mensen vaak onterecht als dader van zedendelicten aan de online schandpaal genageld worden. Met alle gevolgen van dien. Denk maar aan de ‘pedojagers’ die het recht zelf in de hand nemen. Dat is natuurlijk nooit goed te keuren, maar al helemaal niet wanneer daardoor onschuldige personen het slachtoffer worden.
Best bewaarde geheim
Het zoekalgoritme van Google is al vele jaren een van de best bewaarde geheimen van het internet. Dat wil zeggen, niemand, ook binnen Google niet, kent álle ins en outs. Zo wordt ook misbruik van ‘binnenuit’ voorkomen. Mij doet het altijd een beetje denken aan de ‘dodelijke grap’ van Monty Python. Niemand mocht die helemaal lezen of horen. Enfin, laster is natuurlijk allesbehalve een grap.
‘Bovenaan’ staan in Google is ietwat van een heilige graal en kan zeer lucratief zijn. Tel daarbij op dat sites met roddel- en achterklap het doorgaans ook altijd goed doen en je snapt waarom laster zo hoog scoort. Goed dat er nu een begin gemaakt wordt met het blokkeren daarvan.
Het aanpakken van laster is een van de maatregelen die Google neemt om ongewenste en schadelijke content zo veel, en snel, mogelijk ‘onzichtbaar’ te maken. In april van dit jaar schreef de zoekgigant in een uitgebreid blog over het hoe, waarom en wanneer van het verwijderen van content uit de zoekresultaten.
Verder lezen over Google
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Search26.11.2024
Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem
Verder lezen over Zoekmachine
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024