Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Google heeft wereldwijd nog altijd een marktaandeel van bijna 55% in de omzet van online zoekreclame, en dat terwijl de onderneming geen toegang heeft tot de grote Chinese markt. Zo wordt in een rapport van eMarketer naar buiten gebracht. Op plaats twee volgt het Chinese Baidu, dat echter ook dit jaar zijn aandeel in de wereldwijde markt niet boven 9% zal zien uitstijgen. Wereldwijd zal de markt volgens het rapport dit jaar in totaal een groei met 16,2% laten optekenen, nadat vorig jaar nog een stijging met 18,6% werd gemeld. Ook voor de volgende jaren wordt een geleidelijke vertraging van de markt voorspeld.
Kloof
Zoekmachines zullen volgens de berekeningen van eMarketer dit jaar wereldwijd een omzet genereren van 81,6 miljard dollar. De inkomsten van marktleider Google zouden met 15,7% toenemen tot 44,46 miljard dollar. Daarmee heeft Google een aandeel van 54,5% op de wereldwijde zoekreclame-markt.
“Het belang van Google in de wereldwijde zoekmarkt kent slechts een marginale inkrimping,” aldus eMarketer. “Twee jaar geleden had het bedrijf nog een marktaandeel van 55,2%. Vorig jaar werd nog een cijfer van 54,7% geregistreerd. De kloof met concurrerende zoekmachines blijft dan ook bijzonder groot.”
China
Op de tweede plaats staat het Chinese platform Baidu, dat zijn aandeel op de wereldmarkt langzaam ziet toenemen. Twee jaar geleden had Baidu een marktaandeel van 6,4%. Dat was vorig jaar gestegen tot 7,6% en voor dit jaar wordt een cijfer van 8,8% in het vooruitzicht geplaatst.
“Baidu groeit twee keer sneller dan marktleider Google,” aldus eMarketer. “Er moet echter rekening mee worden gehouden dat Google geen enkele mogelijkheid heeft om profijt te halen uit de snelgroeiende Chinese markt, die wordt gedreven door een bloeiende e-commerce en de uitbreiding van het online shoppen naar consumenten buiten de grote Chinese metropolen.”
Top 5
De top vijf van de wereldwijde zoekmachines bestaat verder uit de Amerikaanse bedrijven
Microsoft (4,2 procent) en Yahoo (2,3 procent) en het Chinese platform Sohu (0,6 procent). De bestedingen aan zoekreclame zullen in China dit jaar met 32,8 procent stijgen tot 14,90 miljard dollar.
Verder lezen over Baidu
Marketing14.02.2023
Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod
11 mei een dag vol SEOTech in Asia12.01.2021
Baidu en Geely gaan samen elektrische auto’s maken
Tech in Asia20.08.2020
Baidu in zwaar weer, omzet krimpt in Q2 2020
Tech in Asia02.03.2020
Baidu verslaat Waymo door praktisch foutloos autonoom te rijden in Californië
Tech in Asia08.09.2019
Baidu laat weer eens goede cijfers zien, mede door groei van videostreamingdienst iQiyi
Gadgets26.08.2019
Baidu verkoopt inmiddels meer slimme speakers dan Google
Amazon nog steeds wereldwijd marktleiderTech in Asia18.07.2019
“What’s your problem?” Baidu topman krijgt koude douche tijdens presentatie
Gadgets16.11.2017
Deze Chinese slimme speakers zien er wel heel bizar uit
Fantastisch fris designVerder lezen over Google
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Verder lezen over Zoekmachine
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search19.01.2024
Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%
Advertising28.12.2023
Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?
Dit kan je eraan doen!Online11.12.2023
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome
Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voorSearch11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Online06.12.2023
Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten
Maar ook Vermeer & VanMoofSearch31.10.2023
Google wilde Search App standaard in iOS integreren
CEO van Google moest getuigen in de antitrust zaakSearch19.10.2023