De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Lieve Exact Match,
Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te targeten op de meest relevante zoekopdrachten die ik persoonlijk selecteerde was werkelijk ongeëvenaard.
Het eerste moment dat ik getuige was van je effectiviteit weet ik nog heel goed. Ik was net gepromoveerd tot junior online marketing consultant en aan het rondsnuffelen op een van de bekende search blogs, toen ik de strategie “spiegelcampagnes” tegenkwam. Spiegelcampagnes zijn simpel gezegd twee identieke campagnes, waarvan de een alleen maar zoekwoorden in Exact Match bevat en de ander zoekwoorden van het type Modified Broad. De blog leerde mij om alle exacte zoekwoorden uit te sluiten in de Modified Broad campagne, zodat de advertenties altijd worden getriggerd in de juiste campagne. Precies dat deed ik en al snel nadat ik je geüpload had, Exact Match, waren mijn kosten per acquisitie gehalveerd. Ik was zo trots. Het voelde ongeveer alsof ik het wiel opnieuw had uitgevonden terwijl ik een kampvuur aanstak op de rug van een mammoet.
Oke die laatste zin is misschien een tikkeltje overdreven, maar serieus Exact Match. Je liet mijn advertenties alleen zien wanneer er een perfecte match was tussen de zoekopdracht en het ingekochte zoekwoord en daar hou ik van. Dit jaar gaat er een einde komen aan onze samenwerking zoals we die nu kennen, want Google weet inmiddels alles van de zoekintentie die iemand heeft en weet daarom beter wanneer een advertentie wel of niet getoond moet worden. De algoritmes van Google zijn simpelweg slimmer in het targeten van advertenties dan welke adverteerder of welk bureau dan ook. Geef Google een paar zoekwoorden en je advertenties worden automatisch getoond aan de juiste persoon, op het juiste moment. Het is briljant. En nee Exact Match, dit maakt Google niet kwaadaardig. Kijk maar eens naar hun persbericht op de AdWords blog. Het enige wat Google wil is “connect more people with what they are looking for”. Zo helpen ze gebruikers maar ook adverteerders, door het makkelijker te maken om meer potentiële klanten te bereiken. Dat is iets wat ik als adverteerder graag wil, volgens het uitgebreide interne onderzoek dat Google heeft gedaan. En als iemand dit kan weten, dan is het natuurlijk Google.
Dus, Exact Match, het enige wat ik nu nog tegen je wil zeggen is: dank je wel! We hadden een geweldige tijd samen en we hebben prachtige resultaten geboekt. De toekomst zal nooit hetzelfde zijn, maar het wordt mooi. Hoop ik. Exact Match is niet meer, lang leve de nieuwe Exact Match.
Liefs,
Ferdi Scheers – Senior online marketing consultant bij Expand Online
[Afbeelding: © macgyverhh – Fotolia]
Verder lezen over Adwords
Search20.12.2023
Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024
Marketing24.01.2017
3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI
Mobile05.01.2017
3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads
Marketing27.09.2016
Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen
Marketing22.06.2016
Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!
Advertising20.06.2016
Google AdWords test nu met “click to SMS”
Advertising24.05.2016
AdWords tekstadvertenties worden 50% groter
Advertising14.04.2016
Google AdWords niet rendabel? 6 analyses voor meer inzicht
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence12.09.2024
Podcast maken? AI doet het vanaf je notities
Zeg maar niksTechnology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile14.08.2024
5 dingen die Google vernieuwt met de Pixel 9-line-up
Gadgets13.08.2024
Subtiele smartwatch? Google kondigt Pixel Watch 3 aan
Mobile13.08.2024
Alles wat je moet weten over de nieuwe Google Pixel 9
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023