Search19.10.2020

Dit zijn de ​SEO-trends in 2021


Niets zo veranderlijk als het weer en trends op het gebied van SEO. Waar je dit jaar nog op geïndexeerd en gevonden wordt, kan volgend jaar namelijk weleens helemaal anders zijn. Bepaalde elementen zijn en blijven belangrijk, andere onderdelen worden minder relevant. Gelukkig zijn er steeds nieuwe trends waarneembaar. Om ervoor te zorgen dat je website goed vindbaar blijft, is het belangrijk dat je op de hoogte blijft van wat er speelt. En als je nog beter wil scoren in Google, moet je continu je marketingstrategie bijsturen. Hoe hoger je immers in Google staat, hoe meer bezoekers je krijgt op je website. Ben je ondernemer? Dan is dit artikel voor jou interessant. Wij geven je alvast een voorproefje van de SEO-trends in 2021.

Voice search wordt belangrijker

De manier waarop we Google gebruiken is langzaam aan het veranderen. Niet alleen door de nieuwe functies die de zoekmachine zelf introduceert, zoals Google Web Stories, maar ook omdat we vaker spraaktechnologie gebruiken. In steeds meer huishoudens vind je een slimme speaker. Tegenwoordig geven we dus ook zoekopdrachten met onze stem. En dan gebruiken we misschien net andere woorden dan wanneer we typen. Houd hier rekening mee bij je SEO-strategie of bespreek het met een SEO specialist. Op welke manier kan je website gevonden worden als iemand een gesproken zoekopdracht geeft? En staat bijvoorbeeld je adres wel vermeld op je site? Veel zoekopdrachten zijn gebaseerd op geografische locaties. Opsommingstekens helpen ook om beter gevonden te worden bij gesproken zoekopdrachten. Het leest daarnaast prettig, dus plaats op belangrijke plekken op je site een lijstje.

Houd rekening met ‘semantisch zoeken’

We kunnen ons voorstellen dat dit begrip niet meteen een belletje doet rinkelen. Toch is het in 2021 goed om meer rekening te houden met semantische zoekopdrachten. Wij leggen je uit hoe het werkt. In het kort gezegd geeft Google woorden een betekenis. Als je zoekt op ‘bruine Berner Senner’ dan krijg je resultaten te zien van pagina’s waarop de combinatie van woorden vaak voorkomt. Toch kijkt de zoekmachine steeds vaker naar de betekenis van de woorden waar je op zoekt. In dat geval ‘snapt’ Google dat een Berner Senner een hond is. Met semantisch zoeken wordt ook antwoord gegeven op vragen. De manier waarop mensen zoeken zijn dan ook een centraal thema voor SEO-trends in 2021. Google wordt zelf dus steeds slimmer om semantisch te kunnen zoeken. Houd hier rekening mee bij de teksten op je website.

Video, video, video

Video speelt al jaren een prominente rol online, zowel op websites als social media zien we dat video’s vaker worden gebruikt en de kwaliteit ervan toeneemt. Google hecht veel belang aan video’s. Ze worden vaker op de eerste pagina weergegeven dan pagina’s die alleen platte tekst bevatten. Als je hoger wilt scoren is het dus geen gek idee om in 2021 meer aandacht te besteden aan video. Overweeg om een zakelijk YouTube-kanaal te starten waarop je nuttige video’s plaatst. Zorg er wel voor dat deze van goede kwaliteit zijn! Embed de video’s ook op je website in bijvoorbeeld blogartikelen over hetzelfde onderwerp of op pagina’s met uitleg over je producten of diensten.

De lengte van je tekst

Google kijkt tegenwoordig goed naar de kwaliteit van teksten. Als je een goede positie wilt verwerven in de zoekresultaten dan moet je goede teksten plaatsen. Maar alleen dat is niet genoeg. Ook de hoeveelheid en lengte van de teksten op je site maakt je onderscheidend van de concurrent. Houd daar rekening mee als je blogs schrijft die je goed wil laten scoren. Schrijf een artikel van hoge kwaliteit en zo’n 2.000 woorden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dit de blogs zijn die het vaakst in de top 10 resultaten naar voren komen. Als je je zichtbaarheid en expertstatus wil vergroten dan is dit iets om rekening mee te houden. Hoe langer gebruikers op een pagina blijven hangen, hoe hoger Google het gaat ranken. En, je raadt het al, ze blijven langer plakken als je artikel lang (en waardevol) is. Vergeet ook niet om de juiste zoekwoorden te gebruiken.

Er zijn nog meer SEO-trends die we in 2021 gaan zien, maar wat echt belangrijk wordt weten we natuurlijk pas over een paar maanden.

Dit is een gastbijdrage van Erwin Verbeek, Online Ambition.

[Fotocredits © photon_photo – Adobe Stock]

...

Verder lezen over Google

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google heeft een reeks indrukwekkende updates aangekondigd voor Google Lens, waarmee de tool nog veelzijdiger wordt. Lens, dat al bekend staat om zijn visuele zoekfunctionaliteiten, krijgt nu een flinke boost door integratie met AI. Deze updates zijn nu beschikbaar in Search Labs voor mobiele apparaten.

Search26.11.2024

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Google bevindt zich opnieuw in het middelpunt van een antitruststrijd, dit keer met een opmerkelijke wending. Het Amerikaanse ministerie van Justitie overweegt maatregelen die het bedrijf zouden dwingen om zijn populaire Chrome-browser te verkopen.

Online25.11.2024

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Een nieuw hoofdstuk in de antitruststrijd
Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024

Google onthult vast welke films en series het goed deden op Google TV dit jaar. Ideaal als je op zoek bent naar inspiratie voor series en films om te kijken.

Entertainment22.11.2024

Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

Verder lezen over Zoekmachine

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine