21.03.2007
Search

Google komt met tekstlink adverteren in zijn beta PPA model

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSearch

Eerder schreef Paul al over het te lanceren Pay per Action model van Google.

Nu is het zover.

De bètalancering van Google betalen-per-actie (PPA) product voor AdWords is een feit en uitgevers kunnen daarmee ook tekstlink advertenties plaatsen.

De bètatest is beperkt tot AdSense voor het inhoudsnetwerk in de V.S. en werkt afzonderlijk van het normale PPC veilingmodel. Pas als Google het volledig uitrolt kunt u het tegenkomen in uw account.

Het is een significante uitbreiding van het CPC (kosten per klik) model. Als adverteerder krijg je nu de optie pas te betalen als een klant ook daadwerkelijk die online aankoop doet, zich inschrijft voor uw nieuwsbrief of wat u maar als gewenste conversie opgeeft. Als adverteerder bepaal je (net als met het CPC model) wat zo’n conversie maag kosten volgens het biedingsmodel. Een uitgever zal uiteraard eerder de hoogste bieder plaatsen dan een lagere.

Aan de uitgeef kant, zullen de AdSense websites kunnen aangeven ook PPA advertenties van Google te tonen. Zij kunnen zoeken in de aanbieders van CPA adverteerders welke advertentie of advertentieblok ze willen plaatsen. De uitgevers krijgen ook een voorproefje van de advertenties, met bedrijfsnaam, logo enz., alvorens de advertenties geplaatst worden.

Google verdient aan het verschil dat u als adverteerder bereidt bent te betalen voor een actie en wat de uitgever van de advertentie ontvangt. Als bijvoorbeeld de adverteerder $2 per nieuwsbrief inschrijving aanbiedt, krijgt de uitgever slechts $1.50 aangeboden voor dezelfde inschrijving. Google zal aan uitgevers slechts de netto-incentive doorgeven.

Binnen dit nieuwe PPA advertentiemodel is het ook mogelijk naast de bekende tekstadvertentie te adverteren met een plaatje of (nieuw!) een tekstlink advertentie. Uitgevers kunnen in dit PPA model de adverteerder toestaan om advertenties te tonen middels een JavaScript tekstlink (nee, hiermee groeit uw PageRank helaas niet). De uitgevers zullen die tekstlink advertenties kunnen tonen die aansluiten bij de content die ze bieden. De tekstlink vermelding komt bijvoorbeeld in de post van een blog te staan. Perfect voor bloggers die hun blog willen vermarkten zonder die vreselijke Adsence advertenties te moeten tonen. Bijvoorbeeld “Ik kreeg gisteren een fantastisch boek over zoekmachine optimalisatie. Ik las het vannacht uit en stond direct op 1 in Google.” Als u dan klikt en koopt zou Dutchcowboys bijvoorbeeld € 5,- per conversie krijgen. Maar ja, even wachten totdat CPA ook in Nederland beschikbaar komt.

Share this post