Search05.02.2019

​7 SEO factoren die óók in 2019 werken


Nu het nieuwe jaar is aangebroken hebben veel SEO specialisten het over de veranderingen binnen het vakgebied. Maar, gelukkig blijven ook een aantal factoren hetzelfde. In dit artikel neem ik je mee in 7 factoren die, net zoals in 2018, ook nu belangrijk zijn voor de vindbaarheid van jouw website.

1. Title tag

De title tag werkt op 2 manieren mee aan de vindbaarheid van een website. Aan de ene kant is het een ranking factor vanuit Google. Aan de andere kant verhoogt een pakkende title tag de click-through rate van een website in de zoekresultatenpagina. Ook de click-through rate is een ranking factor van Google.

De title tag moet zo aantrekkelijk mogelijk worden geschreven. Daarnaast moet het primaire zoekwoord waarop een pagina wilt worden gevonden hierin worden verwerkt. Google gebruikt o.a. de title tag om de relevantie van een pagina voor een zoekopdracht te bepalen.

2. De H1 en H2’s

De H1 wordt door Google gebruikt om het onderwerp van een pagina te bepalen. Het primaire zoekwoord moet worden verwerkt in de H1. Op deze manier wordt aan Google het onderwerp van de pagina getoond.

De H2’s kunnen worden gebruikt voor de ondersteunende zoekwoorden. Daarnaast kunnen synoniemen van het primaire zoekwoord hierin worden verwerkt. Door de H2’s slim te gebruiken kan een landingspagina voor meerdere zoekwoorden hogerop komen in Google.

Het is wel belangrijk om aan te geven dat deze zoekwoorden over hetzelfde onderwerp moeten gaan. Hiermee wordt de relevantie van de pagina aan de zoekopdracht behouden.

3. Interne links

De interne links zijn de links die van één pagina naar een andere pagina binnen dezelfde website wijzen. Een voorbeeld hiervan zijn de links in het hoofdmenu van een website die naar dieperliggende pagina’s wijzen.

Wanneer interne links op een correcte manier worden ingezet verbeteren ze de toegankelijkheid van een website. Deze interne links worden zowel door de gebruikers als de zoekmachines gebruikt om de website te lezen/crawlen.

Daarnaast helpen ze google bij het bepalen van de hiërarchie van een website. De interne links verspreiden “link juice” door de website. Makkelijk gezegd: Een pagina waar 10 links naar wijzen krijgt meer link juice dan een pagina waar 1 link naar wijst.

4. SEO Content

De content op de website is een enorm belangrijke rankingsfactor. Een reden hiervoor is dat de content uiteindelijk “het antwoord” van de zoeker is. Dit is de informatie die waardevol en relevant dient te zijn. Een aantal tips om goede SEO content te creëren:

  1. Maak de content langer dan 400 woorden: Een onderzoek van Ahrefs heeft zelfs aangetoond dat dit in de praktijk een stuk langer is voor de gemiddelde top 3 positie.;
  2. Zorg voor een zoekwoorddichtheid van circa 2%-4% (hier zijn de meningen over verdeeld!);
  3. Verwerk synoniemen van het primaire zoekwoord in de tekst;
  4. Schrijf voor de bezoeker: Niet voor de zoekmachines;
  5. Kwaliteit boven kwantiteit.

5. Websitesnelheid

De websitesnelheid is niet alleen een ranking factor vanuit Google : het is ook belangrijk voor de gebruikersvriendelijkheid. Het optimaliseren van de websitesnelheid is een goede manier om zowel de bezoeker als de zoekmachines tevreden te houden. Een aantal algemene best practices voor een snelle website zijn:

  1. Comprimeer de gebruikte afbeeldingen;
  2. Maak gebruik van “lazy loading” ;
  3. Maak gebruik van zo min mogelijk CSS en Javascript files;
  4. Maak gebruik van website caching;
  5. Gebruik zo min mogelijk web fonts;
  6. Minimaliseer het aantal re-directs op de website;
  7. Blijf de website testen met de Google Page Speed

6. Mobiel

Je kunt je klok er gelijk op zetten: Vanaf circa 2015-2016 wordt er ieder jaar rond dit tijdstip door marketeers geroepen dat dit jaar het optimaliseren van de website voor mobiel het belangrijkste wordt. Dit is dan ook de reden dat deze factor een plekje heeft verdiend in mijn lijst.

Het optimaliseren van een website voor de mobiele ervaring van een bezoeker is belangrijk. Dit zal ook steeds belangrijker worden naarmate het mobiele gebruik groeit.

Hieronder een korte checklist voor het optimaliseren van de website:

  1. Moet de gebruiker inzoomen om bepaalde content te kunnen lezen?
  2. Hoe snel laadt de mobiele versie van de website?
  3. Is het design van de mobiele versie responsive?
  4. Is alle content hetzelfde op de mobiele versie als op de desktop versie?

7. Linkbuilding

Wanneer je aan SEO denkt, denk je al snel aan linkbuilding. Dit komt doordat dit één van de belangrijkste factoren is om hogerop in de zoekmachines te komen. Linkbuilding is het verkrijgen van links van andere websites naar je eigen website. Google gebruikt dit om de autoriteit van een website binnen een branche te bepalen.

SEO specialisten gebruiken hier veel verschillende manieren voor. Maar waar moet een kwalitatieve link nou eigenlijk aan voldoen? Hieronder een aantal vereisten waar de link idealiter aan moet voldoen.

  1. De link komt van een relevante website;
  2. De link komt van een relevante pagina binnen de website;
  3. De ankertekst van de link is relevant voor de website waar de link naartoe wijst;
  4. De link komt van een website die zelf een hoge autoriteit heeft;
  5. De link levert daadwerkelijk relevant verkeer op voor de website;
  6. De link komt van een website die in dezelfde taal geschreven is (hoeft niet maar is wel relevanter);
  7. De link komt van een website die actief is in hetzelfde geografische gebied.

Het is belangrijk dat linkbuilding zo natuurlijk mogelijk verloopt. Houdt bij het link builden het volgende aan: “Hoe makkelijker het verkrijgen van een link is, hoe minder deze (vaak) waard is”.

Gebruik deze factoren om je posities binnen de zoekmachines te behouden en zelfs te verbeteren. Deze factoren zijn al een langere tijd belangrijk en zullen naar alle waarschijnlijkheid dit nog wel even blijven.

Dit artikel is geschreven door Ralf van Veen, SEO Specialist.

Fotocredits © enterlinedesign – Adobe Stock.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Nederland

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Wat kost een verkeersbord eigenlijk?

Je hoort wel eens dat verkeersborden of straatnaambordjes worden gestolen. Vaak door dronken jongeren, die het dan als een trofee op hun kamer hangen. Eigenlijk helemaal niet nodig, want je kunt zo’n verkeersbord ook gewoon zelf kopen.

Lifestyle05.12.2024

Wat kost een verkeersbord eigenlijk?

Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026

Na 2026 is er geen Grand Prix van Zandvoort meer. De organisatie van de race wil de handdoek in de ring gooien.

Automotive04.12.2024

Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026

Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet.

Nieuws04.12.2024

Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in het zero-emissiegedeelte van de stad rijden. 

Automotive25.11.2024

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Je wil aan het einde van het jaar bezig zijn met je kerstboom optuigen, maar je zal je toch ook over je zorgverzekering moeten buigen.

Nieuws20.11.2024

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet. Als gevolg hiervan neemt de lijst van confrontaties met wolven alsmaar in omvang toe.

Nieuws14.11.2024

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijk

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

Verder lezen over Zoekmachine

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie