In 2005 werden er drie onderzoeken verricht waarin de oogbewegingen van een bezoeker van een zoekpagina werden bekeken. Zoekresultaten bij zoekmachines zoals Google, MSN en Yahoo! werden onderzocht. Het blijkt dat bezoekers van deze sites de zoekresultaten op een bepaalde manier bekijken.
Onderzocht kan worden welke posities in een lijst met zoekresultaten de meeste aandacht trekken. Bovendien kan bekeken worden of bezoekers juist naar de natuurlijke resultaten kijken of ook aandacht schenken aan de betaalde advertenties. De vijf belangrijkste bevindingen van het recente onderzoek van MarketingSherpa zijn:
1 Korte concentratieperiode: 0,7 seconde Bezoekers lezen niet de hele pagina maar zoeken snel naar de meest interessante resultaten. Twee derde van de consumenten kijkt minder dan 1 seconde (0,7 seconde) naar een resultaat en dan wordt besloten of het interessant genoeg is om er verder naar te kijken.
2 Copywriting is belangrijk Omdat er nauwelijks een seconde naar het zoekresultaat gekeken wordt, is de keuze van woorden erg belangrijk. De beste tactieken zijn volgens MarketingSherpa onder andere het gebruik het zoekwoord in de titel, vet gedrukte woorden, hoofdlettergebruik, weergave van prijzen en telefoonnummers, en korte zinsnedes met zoekwoorden in plaats van lange zinnen.
3 Natuurlijke versus betaalde resultaten Het onderzoek wijst uit dat natuurlijke resultaten meer gezien worden en meer kliks genereren dan de betaalde advertenties. Steeds meer marketeers investeren dus ook een groter deel van het budget in optimalisatie van de website.
4 Meerdere vermeldingen op een pagina Gegevens over de oogbewegingen van bezoekers laten zien dat het effectief is om meerdere vermeldingen op een resultatenpagina te hebben. Bezoekers bekijken immers niet de hele pagina. Als de vermelding van je website overgeslagen wordt, krijg je geen tweede kans.
5 Shopping zoekmachines scoren in rechterkolom Bezoekers bekijken de verschillende zoekmachines op verschillende manieren. Bij de meeste zoekmachines wordt weinig aandacht geschonken aan de advertenties aan de rechterkant behalve bij shopping zoekmachines zoals Shopzilla en NexTag. Dit komt waarschijnlijk omdat deze bezoekers vaak in een verder stadium zijn wat betreft het kopen van een product en dus serieuzer kijken naar de zoekresultaten. via Searchcowboys
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Verder lezen over Mac
Online04.12.2024
Mailbird nu ook beschikbaar voor Mac: populaire e-mailclient breidt uit
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Mobile11.06.2024
Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen
Gadgets24.01.2024
Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd
Gadgets15.01.2024
Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?
Gadgets13.12.2023
Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland
Gadgets30.10.2023
Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht
Verder lezen over Yahoo
Cybercrime14.12.2023
Gegevens op straat? Dit zijn de grootste datalekken ooit
Search06.04.2021
Yahoo trekt de stekker uit Yahoo Answers
Service sluit deuren op Star Wars DaySearch29.10.2020
Hoeveel bomen heeft Ecosia geplant?
Eco-vriendelijke zoekmachineTech in Asia20.11.2019
Yahoo! Japan en Line gaan fuseren
Online18.10.2019
Krijg jij nog 358 dollar van Yahoo?
Social Media14.08.2019
Tumblr wordt verkocht aan WordPress-eigenaar Automattic Inc.
Nieuws10.01.2017
Yahoo! wordt Altaba na overname door Verizon
CEO Marissa Mayer treedt afCybercrime23.09.2016